Hur jag lärde mej att löda och hur jag blev sändaramatör.

Som 7-8 åring blev jag intresserad av radio, min far som var elektriker kom en dag hem med en svart bakelitskiva med en vridkondensator och en stor spole monterad på samma skiva. En gammal 75 watts lödkolv som han hade i sin verktygsväska togs fram, och han visade mej hur man skulle löda, En burk med nån kletig lödpasta hade han också, på den tiden fanns knappast något lödtenn med flussmedel. Att samtidigt och rätt hantera lödkolven, tennet och komponenten som skulle lödas ihop med spolen och kondensatorn blev min uppgift att lära mej. Att sakta blåsa så att inte lödröken ryker upp i ögonen. Att klara sig utan verktyg, att inte bränna sig på lödkolven, trots att det krävdes tre händer, att undvika kallödningar, att klippa bort onödig tråd.

Visst var det lättare att löda förr! Komponenterna var stora, kopplingsstöd, stora rörhållare, stora motstånd och kondensatorer som var lätta att hantera.

Men till slut blev kristall-mottagaren färdig, ett par högohmiga hörlurar som min far hade köpt begagnade anslöts, och det var dags att pilla på den lilla nålen på detektorn med blyglans-kristallen, snart hördes mellanvågssändaren på 981 KHz, till saken hörde att vi bodde i Frölundaborg, bara några kilometer från sändaren i Änggårdsbergen, numera Norra Guldheden, nu var det roligt, man kunde lyssna på P1 till sent på nattkröken, ett program som jag minns särskilt var “Mannen i svart” med Olof Tunberg varje vecka, spökhistorier som var spännande.

Digital StillCamera
75 W lödkolv

Den gamla lödkolven fick nu hänga med i mina ungdomsår vid alla hembyggen som gjordes på köksbordet i det lilla köket. Den används fortfarande vid lödning på antenn-konstruktioner som har kraftigare antenntrådar, och som kräver mer värme när man lödar.

En dag fanns det en beskrivning i Teknik för Alla på en s.k. “blåslampa” en superregenerativ enrörs mottagare med ett batterirör 3S4, den beslutade jag att bygga ihop, den var närmast avsedd för att lyssna på Göteborgs-polisens frekvens 40,15 MHz
FM SHC1.

Först gjordes en liten trälåda i tunn plywood, där batterier och mottagaren fick plats. Delarna till mottagaren hade inköpts på Firma “Radiomatriel” som låg på Drottninggatan i Göteborg på andra våningen, där var jag ofta och tittade på alla fina radiokomponenter som låg i glasskåpen, bl.a. fanns det en surplus sändare/mottagare typ WS-19, som jag bara kunde drömma om hi, jag minns att det luktade rostat kaffe när man gick upp i andra våningen till Radiomatriel.

Byggbeskrivningen följdes till punkt och pricka, fina teckningar fanns i Tfa, så det var lätt att följa när man lödade ihop delarna.

Anodbatteri på 67,5 volt kopplades in, samt 1,5 volt glöd, nu hördes en kraftigt brus i hörlurarna, vilket betydde att den fungerade direkt. Den lilla Philips-trimmern vreds runt som var avstämning, plötsligt tystnade det i mottagaren och en röst hördes, SHC15 från SHC1 eller nåt likn. kan du köra till Vasagatan nr si och så, där är något lägenhetsbråk.

Sedan var det ofta någon bil som meddelade följande: SHC5 går QTP, undrade ofta vad det betydde, men slog upp i en lista att det betydde “jag går i docka” aha, det var samma som att vi bryter för fikarast hi! Trots att det bara var en liten antennstump på ca: 10 cm, hördes både bilar och huvudstation starkt i mottagaren, förmodligen satt basstationen uppe i Guldhedens vatten torn.

Så en dag år 1955 hade jag tittat in i Wettergrens bokhandel på Vasagatan, i Göteborg,
där fanns i en hylla “The Radioamateurs Handbook” för 1955, en tjock och välfylld handbok
med massor av beskrivningar på sändare, mottagare, antennkonstruktioner, radioteknik, teori osv. allt på engelska. Denna bok studerades ofta, och man satt och funderade på vad man skulle bygga härnäst, om kassan tillät det, det blev till att samla bly och kopparskrot, samla tomflaskor osv. för att finansiera det hela. Speciellt kapitlen om sändarbygge var intressanta, och jag beslöt att bygga en liten enkel telegrafisändare med ett rör 6AG7, detta rör såldes billigt av Reis Radio på Polhemsplatsen, där hade Ragnar, SM6BWE en liten skrubb, han importeade surplus från England mestadels, och där fanns det mycket intressant att titta på. Bl.a. TU5B tuning units, RF24 konverter, R1155 mottagare, olika militära rörtyper. BC455 Command-mottagare hade han tidvis på lager.

Men så började jag att bygga på min första sändare med 6AG7, likriktaren för anodspänning var från en slaktad rundradio, där fanns glöd 6,3 volt, samt anodspänning via ett likriktarrör typ 5Y3GT. Delar från TU5B enheten användes i detta sändarbygge, speciellt vridkondensatorn var stabil och lätt att ställa in.

Digital StillCamera
Ritning på bilden. från R handbook 1955.

Samtidigt hade jag köpt en begagnad trafikmottagare typ Hallicrafter S-38D, men jag gillade inte den speciellt mycket, det var en allströmskopplad sak, där man fick 115 volt i chassit via en spartrafo från 220 volt.

Istället köpte jag en R1155A via Reis Radio, den var helt ny, inpackad i vaxat papper i en svart trälåda där det stod AM RAF, aldrig använd således. Den skulle ha 6,3 volt glöd och 220 v anodspänning, en liten likriktare byggdes till den och denna mottagare var mycket flitigt använd, hade fina egenskaper för 80 och 40 meters bandet som jag körde på den tiden.

Nu hade jag börjat mitt första jobb efter yrkesskolan, och jobbade på en radiofirma i centrum – Linters radio, som lärling, där fanns lite radioskrot som jag fick av Linter, och lite tips av äldre arbetskamrater vad gällde likriktare till mottagare och sändare. Nu hade jag fått upp en enkel trådantenn på vinden i huset jag bodde i, och började lyssna på SHQ, Arméns Signalskola dom sände telegrafilektioner på 4015 KHz varje dag minns jag i olika takter. R1155 mottagaren gick fint på denna frekvensen på kvällarna, jag skrev ner övningstexten började med låg takt, kom så småningom upp i 40-takt. Nu hade jag byggt en enkel tongenerator med ett rör 6J5GT, och en telegrafinyckel anslöts till denna tongenerator. Sakta började jag träna sändning med denna telegrafinyckel som jag byggt själv i järnslöjden i sista klass i skolan.

En dag så kom det bruna kuvertet med texten “Inskrivningsmyndigheten” eller nåt liknande, dags för mönstring till det militära livet i 10 månader! Det var i Folkets Hus på Järntorget minns jag, en tidig vårdag infann jag mej för mönstring, en gammal vresig fanjunkare tyckte jag skulle till signaltrupperna, trots att jag önskat att få göra värnplikten vid Flygvapnet.

Så fick det bli, en tågbiljett till S1Sk i Skövde anlände i maj månad 1958, minns att det var en solig varm dag, på eftermiddagen blev vi hämtade till de stora kasernerna på K3/S1Sk, och nu blev det uttagning till radiotelegrafist-utbildning, jag kunde ju redan ta emot i 40-takt, så det var ju enkelt att hamna direkt i den utbildningen.

A och B-certifikat prov avlades i det militära utan kostnad, man hade ju gott om tid att träna och plugga teori på kvällarna när tjänsten var över.

Så blev det mars 1959, och det var dags att klä sej i civila kläder, med andra ord MUCK. I slutet på denna månad kom ett brunt kuvert stort som A3, där låg mitt B-cert, med anteckning om att 1960 kommer automatiskt ditt certifikat för klass A.

Så här efter många år skall erkännas att jag körde “svart” på telegrafi några månader, för att “testa” sändaren, en styrkristall på 3502 KHz hade inköpts som första frekvens, sedan under min militärtjänst köpte jag ett antal surplus-kristaller på några andra frekvenser på 80-metersbandet.

Digital StillCamera
Bild på den färdigbyggda kristallstyrda sändaren

En enkel dipolantenn hade spänts upp på vinden tror den var på ca: 2 X 10 meter, denna körde jag med hela tiden när jag bodde i Frölundaborg. Speciellt på 40 meter funkade det bra, sändaren gav väl inte mer än en 3-4 watt ut, men det räckte bra till inom Europa. En gång körde jag “svart” på 80 meter, en amatör som bodde i Änggården ropade upp mej efter ett CQ, och jag svarade honom på telegrafi med ganska svettiga händer hi! Jag “lånade” helt enkelt en signal typ SM6B…. nånting, men ingen märkte det, vid några tillfällen gjordes prov med amplitudmodulation, genom att koppla en kolkornsmikrofon i serie med antennmatningen, det blev någon form av modulation, som kunde läsas av en radio-kompis några kilometer längre bort i Kungsladugård. Men på den tiden var 80 meter ett tyst band, inga stördimmor fanns då, ibland gick en spårvagn förbi, och lite knaster från motorn kunde höras då. Ack ja, det var kanske inte bättre förr, men roligare !

Foto och text av Bertil Bengtsson

Rapport från en DX-resa till Norrland

DX-expedition till Parkalompolo

Nu när det är allt färre stationer att lyssna på i kortvågsbanden för oss som är intresserade av utländska rundradiostationer så har mellanvågen blivit ett lockande alternativ. Nord- och Sydamerika erbjuder fortfarande ett stort utbud av lokala mellanvågssändare som under rätt förhållanden kan gå att höra också här i Sverige. Men för att få optimala lyssningsförhållanden behöver man komma lite längre norrut än Göteborg. Sveriges DX-Förbund har med hjälp av eldsjälar bland medlemmarna fått till en lyssningsplats i Parkalompolo, en relativt avfolkad by i norra delen av Pajala kommun. Det geografiska läget i kombination med låga störnivåer och lämpliga omgivningar för att dra ut antenner ger väldigt bra mottagningsförhållanden – de dagar när allt annat som gäller vågutbredningen stämmer.

Från Västkustens DX-Klubb åkte vi tre personer, Alf Person, Lars Wieden och Moritz Saarman och vid mellanlandningen på Arlanda anslöt Göran Norstedt från Lomma och Christer Werner från Varberg. Tillsammans utgjorde vi Parka-expedition nummer 110 vilket förkortas PAX110.

Slutligen efter proviantering i Kiruna och 17 mils bilkörning anlände vi till den nedlagda skolan i Parkalompolo på kvällen den 27 oktober. Där fanns fortfarande tre deltagare från föregående DXexpedition kvar och de hade, som tur var, gjort första hjälpen på antennerna som drabbats hårt av oanmäld gallring med tunga skogsmaskiner. Några av de normalt sju Beverage antennerna var därmed användbara, så vi nytillkomna kunde omgående koppla upp våra mottagare och börja lyssna.

Image1
Moritz vid sin lyssnarplats med två Winradio Excalibur SDR-mottagare (samma modell som i DX-hörnan på museet), var och en med tillhörande laptop, 3TB extern hårddisk, antennomkopplare med mera. Foto: Göran Norstedt

Flertalet av oss använder numera bredbandiga SDR-mottagare (SDR = Software Defined Radio), vilket innebär att det går att spela in hela mellanvågsbandet under de tider när konditionerna är bra. Det kräver mycket hårddisk och innebär mycket efterbehandling, men fångsten blir större.

Fångsterna – Nordamerika var huvudmålet, men denna expedition bjöd även på många fina fångster från Asien och Australien på mellanvåg. Flera lågeffektstationer (mindre än 500 watt) från Australien gick in med god hörbarhet efter att vi varit ute och reparerat Asien antennen.

Image2
Antennreparatörerna samlade utanför skolan. Från vänster: Moritz Saarman, Lars Wieden, Alf Person och Christer Werner. Foto: Göran Norstedt.

Även en nystartad station på Hawaii kom med bland fångsterna. Mycket lyssning återstår för att gå igenom alla inspelade filer, men loggen lär bli gedigen när det är klart. Massor av stationer från västra och norra USA, men utöver det som nämnts tidigare också Alaska, Kanada, Grönland, många länder i Latinamerika och dessutom experimentsändningarna med låg effekt från Hörby. Sedan blev det under den vecka vi på plats också ett par dagar med alltför höga protonflöden för att göra Nordamerika hörvärt.

Image3
Lyssningsrummet med merparten av deltagarna. Bakre raden från vänster: Alf, Lars och Moritz. Främre raden från vänster: Lars Skoglund, Täby, Rolf Åhman, Älvsjö och Christer. På bilden saknas Bo Olofsson, Kåge, och fotografen Göran Norstedt. Närmast kameran ser vi Görans lyssnarplats.

Som den uppmärksamme ser förekommer det också traditionella kommunikationsmottagare på expeditionerna. Lars Skoglund och Lars Wieden använder sig av Icom IC-R75 som i vissa avseenden är bättre än de SDR-mottagare vi andra använder, men med begränsningen att man bara kan hantera en mottagarfrekvens i taget. En veckas lyckad DX-expedition gav oss alla massor av inspelningar att gå igenom. Och efter det är det dags att börja planera för nästa års DXexpedition till Parka.

Moritz Saarman

Läs mer om DX-ing och Västkustens DX-Klubb på Radiomuseets hemsida:
http://wordpress.radiomuseet.se/omraden/dx-ing/

Kan vi rädda Göteborgs fina rundradiosändare?

Radiostationen Änggården

När Radiotjänst startade sin verksamhet 1925 hade Telegrafverket anskaffat några radiosändare på 0,5 kW som sattes upp i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall.

Huset vid Änggården byggdes 1925 och innehöll såväl sändaranläggningen som en radiostudio. Radiomaster av typ Rendahl var ganska vanliga vid den första utbyggnaden av större radiostationer i Sverige under slutet av 1920-talet. Dessa är 50 m höga.

1927 byttes sändarna i Göteborg och Sundsvall ut mot Standard Electrics 10 kW-sändare varav den i Göteborg idag står helt intakt på Motala Rundradiomuseum.

Motala kommun, som är huvudman för Motala rundradiomuseum, har erbjudit Radiomuseet i Göteborg att överta denna mellanvågssändare. Orsaken är att utrymmet skall användas till andra ändamål. Radiomuseet har dock inga lokaler där man skulle kunna montera in en så stor anläggning. Därför har Bo Sörensson kontaktat såväl Stadsmuseet som andra ställen om de skulle kunna tänkas vara intresserade av att hysa sändaren men hittills utan framgång.

Kan du som läsare ge något tips om var denna sändare skulle kunna placeras så hör av Dig
så snabbt som möjligt till Bo Sörensson eller Radiomuseet i Göteborg.

Bo Sörensson

En kort orientering om NAVTEX

På ömse sidor om den gamla, nu obsoleta, nödfrekvensen för telegrafi, på 500 kHz, finns två välanvända frekvenser nämligen 490 respektive 518 kHz. Här lever, i allra högsta välmåga, de teleprintersändningar som är avsedda för sjöfartens säkerhet.

Konceptet utveckades i England på 1970-talet för att förse sjöfarten på Nordsjön med en enkel, billig och tillförlitlig stormvarningskälla. I slutet av 80-talet spreds det till fler länder och det gjordes på 90-talet till obligatorium.

Allt eftersom fyrplatser och kustradiostationer avfolkas och tystnar, samt lång- och mellanvågsändningar släcks ner, har intresset för dessa mot sjöfarten riktade RTTY-sändningar ökat kommersiellt. Sedan 1993 regleras att SOLAS-klassade fartyg måste ha och använda NAVTEX ombord. Systemet ingår i GMDSS´ nödsystem och är en del av IMO, International Maritime Organisation´s ansvarsområde inom FN.

IMO

Så gott som samliga nationer med ”havskust” har dessa sändare, Sverige tex har tre. Sändarna använder relativt låg effekt, vanligen 100 -300 watt och de är avsedda
att på sin markvåg nå fram till fartyg till sjöss, inom en radie på 400 nautiska mil.
Till fartyg i hamn utlovas ingen mottagning, detta pga: ”känsligheten för markbaserade
störningar” slut citat.

IRU:s NAVTEX-förordning bestämmer att utsänd effekt skall minimeras, allt efter
behov, för att undvika störningar till andra zoner, se texten.

För mig och kanske för dig

Med dagens mycket frekvensstabila mottagare har vi hobbylyssnare väldigt goda möjligheter att lyssna på dessa meddelanden och de går alla i full klartext. På 518 kHz gäller uteslutande engelska och för andra, sk lokala, språk 490 kHz. Fast jag sålt segelbåten fortsätter mitt intresse för NAVTEX.

Vad sänds?

Namnet NAVTEX skvallrar lite om syftet: NAVigationsmeddelanden i TEXtformat. Många tror att det bara handlar om väder, men meddelandena har ytterligare många syften. En kväll framför NAVTEX-avkodaren avslöjar mycken dramatik på haven. Vid sidan om traditionella väderleksrapporter och därmed närliggande stormvarningar meddelas
uppgifter om exempelvis bojar som slocknat eller begett sig på drift, isförhållanden,
skjutvarningar, undervattensarbeten, MOB – man över bord – larm och fiskebåtar med
motorhaveri etc.

När jag skriver denna text skickar Novorossiysk ut skjutvarningar för Svarta Havet och förbjuder sjöfart inom angivna sektorer.

Hur är systemet uppbyggt?

navtexsystemet

Alla internationella sändningar på engelska samsas på en och samma frekvens, 518 kHz. Detta görs för att förenkla mottagningen. Denna enda frekvens kan då bevakas var fartyget
än befinner sig, runt om på hela jordklotet. För att undvika total kakafoni och för att skilja
stationerna åt, delar man in dygnets timmar i tidsluckor och världskartan i zoner. Sammantaget innebär detta att alla NAVTEXmottagare ombord på fartyg, sedan lång tid, har kunnat göras helt automatiserade, även de till nöjesbåtar.

navtex pnw20

navtex900

Tidsluckor

Traditionellt har vakthållningen ombord indelats i fyratimmarspass. Du som har en
skeppsklocka hemma på väggen eller i ruffen, vet att dessa ur anger tiden med sk ”glas”. Ett till åtta slag, med omstart var fjärde timme. NAXTEX har lånat denna fyratimmarsrepetering. Varje fyratimmars pass är vidare indelat i tio minuters sk ”slots” tidsluckor som tilldelas stationen unikt, en slot till varje, summa 24 st möjliga.

Zoner

Världshaven är i sin tur uppdelade i 22 st NAVTEX-zoner. Se bilden. Varje zon har sin
slotindelning. Den logiskt lagde har nu slutit sig till, att upp till 22 olika NAVTEX-stationer kan sända jorden runt samtidigt och upprepa sina sändningar var fjärde timme. Totalt finns det plats för 528 olika stationer.

NAVArea

Lite teknik för den nyfikne

RTTY, Radio TeleTYpe, sänds på lång- till kortvåg med NBDT, dvs Narrow Band Direct
Printing. En envägs felkorrigerande algoritm, SITOR-B, som du kan Googla om, används
för att öka läsbarheten. Sändningarna moduleras med BFSK, Beat Frequency Shift Keying,
170 Hz i 100 Baud. På vanlig svenska uttyds detta som att sändaren moduleras med två toner med 170 Hz separation och i hastigheten 10 tecken per sekund. Tecknen repeteras enligt ett bestämt mönster så att förlorade tecken kan kännas igen vid mottagning.

Hur lyssnar jag?

Utöver din någorlunda frekvensstabila mottagare utrustad för RTTY-eller SSBmotttagning, behöver du bara en enkel dator och en mjukvarudemodulator, en NAVTEXavkodare. Du laddar tex ner det fria programmet YaND, -Yet another Nevtex Decoder -nu i ver 6.4 och kopplar mottagarens audio ut, till datorns linje- eller mikrofoningång. Programmet har utvecklats av belgaren Dirk Claessens, det är heltäckande och väldigt användarvänligt. Vilken skänk från ovan.

En bit ner på denna hemsida hittar du länken för nerladdning av programmet:
http://www.ndblist.info/datamodes.htm

Du slipper krångliga inställningar och det finns en utmärkt hjäpfil för den nyfikne.

navtexmanual

Syntax
Ett NAVTEX-meddelande inleds alltid, efter osynliga synksignaler, med ZCZC
varefter följer fyra tecken, tex IA51. Första tecknet talar om slottens namn, andra meddelandetypen och siffrorna meddelandenumret. Därpå följer meddelandetexten och
hela meddelandet avslutas med NNNN. De vanligaste meddelandetyperna (hos mig) är:

A. Navigations varningar (ojämförligt
störst)
B. Meterologiska varningar
E. Meterologiska prognoser
L. Kompletterar A (med tex skjutvarningar)
D. Eftersök och räddnig

Vissa meddelandetyper har företräde i systemet och kan inte filtreras bort av mottagaren,
de är vädervarningar, navigationsvarningar och eftersök och räddning. Alla stationer sänder inte sitt namn i klartext, men i sändningsschemat ser man vilka som kan vara aktuella. Textens innehåll ger ofta kompletterande, stationsunik, information.

Men använder du YaND, så sköter programmet allting. Så här kan det se ut
ZCZC IA51
101137 UTC APR 15
IZMIR TURK RADIO
NAVTEX N/W NR:360/15 AEGEAN SEA
FIRING EXERCISE ON 15 AND 16 APR 15
FROM 0700Z TO 0800Z IN AREA BOUNDED …
NNNN

Vad hörs?

Under den mörka tiden på dygnet hörs här i södra Sverige nästan alla Europas stationer.
Jag har från mitt läge i Blekinge dock lite svårt att höra alla i POR och ESP.Vid riktigt goda
konditioner hörs Nord- och Centralamerika, Atlanten, Mellan Östern osv.

Överkurs

Om du har en eller flera SDR-mottagare, kan du med fördel använda VAC, Virtual Audio
Cable, för att sända ljudströmmen till decodern. Om du tröttnat på RTTY-rasslet, kan du
läsa Navtexmeddelanderna på nätet. Sjöfartsverket ser till att du kan det.

Aktiv användargrupp
När du ändå är igång så kan du söka anslutning till Yahoo-gruppen för NAVTEXintresserade:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/navtexdx/ info
>> NAVTEX är en utmärkt konditionsindikator <<
Lycka till med din NAVTEX-lyssning !
// Göran i Lomma – sm7iym (at) gmail.com

PS

Till sist lite nostalgi. Från min tid inom SARTG kommer här en bild på min trotjänare, en Siemens T-100, komplett med hålremsstans och dito läsare. Om du också saknar ljudet från din teleprinter så sök på YouTube, där kan du återuppleva skramlet. Det är inte konstigt att man blivit lomhörd och har diskbråck, efter att ha lyssnat på och kånkat omkring på dessa. Näe, det var inte bättre förr! Men då var det trolleri när oscilloskopet visade de korsade ellipserna och de aktiva filtren silade fram bokstäver på teleprintern. The quick brown fox… CR CR LF

Se aktuell information på www.sdxf.se Specialsändningar från Sveriges DX-förbund.

rm02543a (1)

RÄVJAKTSMINNEN

av BENGT OLOV.WIECK. SM6APH

Denna artikel har tidigare publicerats i ”Årsbok för Amatörradiohistoriska
Föreningen i Västsverige 1985”.

Den initierade läsaren har givetvis listat ut att rubriken avser RADJOPEJLORIENTERING och inte utrotning av oskyldiga djur!

Här följer en subjektiv berättelse, byggd på mina egna upplevelser och andras berättelser. Det kommer mest att handla om rävjagande i Västsverige med tonvikt på Göteborg. I någon mån har jag plockat uppgifter även från annat håll.

BEGYNNELSEN

Det började i slutet av 1940-talet, strax efter andra världskrigets slut. Rävjaktssporten har sedan utvecklats i Sverige och internationellt i olika riktningar och med skiftande popularitet.

Jag vet inte när man började kalla radiopejlorientering för rävjakt och varifrån uttrycket kommit. Men med lite fantasi kan man ju likna det vid Just en rävjakt med gömda radiosändare som ’rävar’ i rävlyor och orienterare med pejlmottagare – ’rävsaxar’ – som rävjägare.

Teorierna för radiopejling och principen för hur man ’jagar räv’ tänker jag inte gå in på, eftersom jag förutsätter det vara bekant.

LITE HISTORIK

I ett programblad för Rävjakts-SM i Linköping 1959 kan man läsa följande, fritt återgivet: År 1947 provades de första rävsaxarna här i landet. Det var stabila 6·kilospjäser med antikverade rör (A 405 och liknande). Plats: FRO-Iägret på Gottskär. Någon tävling hölls emellertid inte det året.

Under vintern och våren 1948 publicerade civilingenjörerna Alf Lindgren (SM5IQ) och Rune Sagnell (SM5GQ) en rad artiklar om rävjakt i QTC.

Den 6 juni 1948 gick första rävjaktstävlingen av stapeln i vårt land. Starten skedde vid Roslagstull utanför Stockholm. Fyra lag om vardera ca fem man ställde upp, varav tre lag fann den 4 km avlägsna räven efter ett par timmars cyklande!

En knapp månad därefter ordnade västeråsarna sin första rävjakt, och under de närmast följande fyra åren bildades ett flertal rävjaktscentra i mellersta och södra Sverige. I början använde man cyklar. Fotjakter var undantag men de blev standard från 1951. Förmodligen beror det på den våldsamma motorisering som svenska folket drabbades av under 1950-talets början då cykeln började trängas undan som transportmedel. Att inte denna utveckling ledde till bil- och motorcykeljakter – som blev populära i bl a USA och Västtyskland – får vi vara tacksamma för. Rävjakt per motorfordon ger inte den kontakt med naturen, som gör fotjakterna så stimulerande.”

Det var omkring 1950 som jag själv, som radiointresserad skolgosse och nybliven medlem i Mariestads Radioklubb, blev intresserad av rävjakt. Jag minns min första rävsax. Det var en självsvängande 1 – rörsmottagare med pejlram tillverkad av ett aluminiumrör, böjt till en cirkel med ca 30 cm diameter. Med lite tur kunde man få in den närbelägna rävsändaren och pejla sig fram till den!

Mitt roligaste minne från den tiden var Skaraborgsmästerskapet 1951, som gick av stapeln i trakten av sjön Vristulven söder om Mariestad. En stor del av den dåvarande svenska rävjaktseliten deltog. Jag vill minnas att jag hittade fram till en av de tre rävarna. Därmed lyckades jag, 16·åringen slå en av de verkliga kanonerna, Sune Baeckström, SM5XL. Denne förklarade efteråt att han fått ett ’tekniskt fel på sin rävsax ’!

Vid prisutdelningen fick samtliga deltagare priser. Jag minns inte vad Jag själv fick,
men SM5XL fick ur E G von Essens hand ta emot ett jumbopris. Det var en träslev att ”i fortsättningen jaga i grötfatet istället”. Denna utmärkelse väckte stor munterhet. Händelsen lär ha ventilerats flitigt i QTC:s insändarspalter ett bra tag efteråt!

Åter till historiken: Aren 1954 – 55 blev sidobestämningsantenn ett standardhjälpmedel på rävsaxarna, Man kunde därigenom eliminera 180- felet vid pejling. Därmed förändrades rävjaktstaktiken en del.

År 1952 hölls det första svenska mästerskapet i rävjakt i Västerås. SM har sedan hållits regelbundet i stort sett varje år. Göteborg anordnade sitt första SM – i Hindås – år 1958. SM utgjordes normalt även dagjakt och en nattjakt. Man tävlade individuellt och i lag. Flera klasser förekom. Sålunda korades segrare individuellt, segrande lag, bäste junior, bästa dam och bäste Old-Boy.

Internationellt intog Sverige från början en ledande ställning, Pionjärer som SM5JQ m fl lyckades introducera rävjakten i flera länder såsom Norge, Österrike, Jugoslavien, Östtyskland, Sovjetunionen m fl länder. I några av dessa länder blev 144 MHz-jakter populära, men att springa omkring med Yagi-antenner blev aldrig populärt i Sverige. Det var nästan uteslutande 3,5 MHz-bandet som kom att användas här hemma liksom i våra grannländer. Rävjakt till fots har behållit sin popularitet genom åren, och är fortfarande de dominerande rävjaktsformen, även om det då och då förekom bil-rävjakter och andra fortskaffningsmedel.

DEN TEKNISKA UTVECKLINGEN

Halvledartekniken var inte uppfunnen då man började jaga räv. De första rävsaxarna var som redan nämnts något i klass med järnspis, bestyckade med ålderdomliga strömslukande elektronrör. Det krävdes både glödstöm- och anodbatterier, tillsammans vägande upp till flera kg. Billiga var batterierna inte heller.

På 1950-talet kom det strömsnåla miniatyrrör, speciellt utvecklade för batteriradiomottagare – s k ’resemottagare’. De krävde lägre spänning och ström både till glödtråds- och till anodmatningen. Vanligen var det 1,5 voltsbatteri till glöden och 67,5 voltsbatteri i miniatyr till anodspänningen. Vikten och storleken på rävsaxen kunde minskas till hanterbara mått, Jag tror det var SM5IQ som konstruerade den första: ”folksaxen”, Byggbeskrivningar kom i QTC och det fanns byggsatser att köpa:. Den var bestyckad med tre rör: HF-steg, återkopplad självsvängande detektor och LF-steg. Miniatyrrör för batteridrift hade förfärligt ömtåliga glödtrådar. Själv lyckades jag förväxla anslutningarna för glöd- och anodbatteri, med påföljd att jag efter bråkdelen av en sekund inte hade några glödtrådar kvar i rören. Jag kan fortfarande känna kallsvetten när jag minns upptäckten av att just ha blåst en halv
förmögenhet – månaders veckopeng för en skolgrabb!

Hur var det då på ’räv-sidan? Den första rävsändare jag kommer ihåg drevs av ett bilbatteri och roterande omformare. Sändaren var en X-talstyrd 1-rörsgrej med en input på några watt. Röret var en 6V6 eller liknande, som slukade massor med ström, både till glöd och anod. Hela stationen med batteri och tillbehör vägde så mycket att man måste vara två man för att få ut den i terrängen! Man kunde alltså inte gå långt från en körbar väg!

Antennen kunde vara en dipol eller en enkeltråd med motviktstrådar utlagda på marken.
Sedermera kom det bestämmelser att antennen i officiella tävlingar skulle vara en vertikalantenn för att man skulle kunna få riktiga pejlingar från alla håll. Rävjägare uppåt landet tyckte att det blev mer rättvist på det sättet. Men många av göteborgsjägarna tyckte att dom var tråkiga, som inte uppskattade nöjet med närstridsförsvårande antenner! Som t ex att använda ett närbeläget staket som antenn – det gick inte att få några vettiga pejlingar mot staketet om man inte kom från rätt håll.

Roterande omformare hade den egenheten att de hördes på rätt så långt håll. Det var lättare att hitta räven på omformarljudet än på radiopejling under närjakten!

Man gick därför snart över till mindre rävsändare med små batterirör. som kunde drivas
med batterier för både anod- och glödström. Effekten, ca 1 watt, var mestadels tillräcklig
och man kunde ha alltsammans i en enda transportabet låda. I Göteborg fanns under många år ett antal rävsändare inbyggda i små resväskor (var finns de nu???) . De vägde bara ett par kilo och var lätta an ta med sig överallt. Rävarna kunde då placeras var som helst i terrängen eller annorstädes.

Sedan kom halvledartekniken, men det hände inte så mycket i början. Vi hade ju våra
beprövade rävsaxar och de fungerade ju bra. Experimenten med transistorsaxar var i början inte så lyckade. Och till sändarna fanns det inga HF-transistorer med tillräcklig effekt till överkomligt pris. Det dröjde in på 1960-talet innan det kom vettiga rävsaxar och rävsändare med transistorer. Bo Lindell, SM5AKF och Torbjörn Larsson, SM5BZR, konstruerade en ny ’folksax’, som visade sig vara mycket bra! Den kom ut i byggsats och jag använder själv än i dag denna sax! Den hade ingen rund ram som de gamla saxarna, utan en ferritstav ingjuten i ett stycke U-profil av aluminium. Hela apparaten rymdes ledigt i en ficka. Det har kommit ytterligare några konstruktioner i samma stil, men jag har inte sett någon ny folksax med t ex IC-kretsar.

På sändarsidan har det blivit vanligt med automatiska rävar. En liten mikroprocessor och
en elektronisk klocka som sköter om alltihop, och rävjägarna har en kodad ’nyckel’ som
sticks in i rävsändaren när man hittat räven. Kod och tid lagras i rävens minne. Nackdelen
är att man inte vet resultatet av rävjakten förrän rävarna är insamlade och minnet har tömts, Men å andra sidan går det ju inte åt så mycket folk till rävar!

RÄVJAGANDET I GÖTEBORG

Från mitten av 1950-talet har det jagats räv mer eller mindre flitigt i Göteborg. Vi har haft
serietävlingar varje år och lokala mästerskap med vandringspriser till vinnarna. Både dag- och nattjakter har förekommit. Det mesta har skett till fots.

SPEXJAKTER

En mycket uppskattad form av rävjakt är spexjaktema där arrangören funderar ut de mest
djävulska och kluriga sätt att lura eller skoja med de stackars rävjägama. Det blev nästan
en tävling bland rävarna att gömma sig så bra som möjligt. Jag minns ett tillfälle då endast
en skosula syntes av räven i det hål i berget som utgjorde rävlyan. Därtill hade han dragit
upp antennen genom en liten spricka i berget på ett helt annat ställe. Det behövdes nästan
mikroskop för att finna räven även om man hade hittat antennen!

Som jag nämnt tidigare tyckte vi mycket om närstridsförsvårande antenner. Förutom att
koppla sändaren till staket eller elstängsel så kunde man dra antennen parallellt med en
kraftledning eller utefter en vertikal bergssida, under vattnet till en ö i en liten tjärn o s v,
Allt för att få fram en så oregelbunden och orolig fältbild som möjligt. Sedan kunde rävarna ha en massa hyss för sig. Vid en rävjakt i Slottsskogen gick en nybliven radioamatörsmamma och promenerade med sin lilla baby i barnvagn. Den lilla fick dela plats med rävsändaren. Det var många som inte hittade den räven – man kunde ju inte med att störta fram och överfalla en värnlös kvinna! Fast några av oss kände förstås igen fru SM6ARX, och der var inte särskilt rättvist mot de övriga……….. En annan gång satt ett älskande par och kramades och kysstes på en parkbänk och i en väska emellan sig hade de rävsändaren. Av blygsel missade de flesta rävjägarna den räven. De värsta varianterna såsom snubbeltrådar framför stup, fallgropar, björnsaxar etc diskuterades visserligen men praktiserades ej. Däremot minns jag andra spexjakter såsom när två närbelägna rävar bytte anropssignal varannan gång och man lyckades få hela kopplet av rävjägare att springa fram- och tillbaka! När jag själv Iåg räv vid en nattjakt, gick jag mellan sändningspassen ut ur lyan med lampa och rävsax och blandade mig med de övriga rävjägarna och rusade iväg åt fel håll och lockade bort de riktiga jägarna
från rävlyan. Sedan släckte jag lampan och smög tillbaka lagom före nästa pass!

RÄVJAKT OCH ALLMÄNHETEN

Rävjägare blev ibland missförstådda av en icke initierad omgivning. Det hände att man
annonserade i dagspressen om kommande rävjakter, Trots ordet ’radiopejlorientering’ i
samband med ordet rävjakt, så ringde det ’riktiga’ rävjägare ett par gånger och ville vara
med! En annan gång var det en arg dam från ett djurskyddssälIskap som hörde av sig!

RÄVJAKT I MASSMEDIA

Vid ett DM i södra Mölndal lämnades efter jakten en färdig pressrelease in till GP. Den kom verkligen in, på sportsidan men under rubriken ’SKYTTE’!! Vid de stora tävlingarna såsom SM, NM och DM och vid några demonstrationsjakter, hade vi pressen ofta med oss. En gång hade Erik Bergsten. SM6DGR, även ett TV -program om rävjakt. Pressens uppfattning om rävjakt kan f ö illustreras av bifogade tidningsurklipp, vilka får bilda avslutning på denna berättelse.

Ny Tid 25-8 1959Ny Tid 1-9 1958

Ny Tid 1/9 1958

 

 

 

 

 

Ny Tid 25/8 1958

 

Några tillägg till den tidigare artikeln

SM i Radiopejlorientering RPO anordnas sedan 1952, EM sedan 1961,
och VM sedan 1988.
På radiomuseet finns det ett antal apparater för rävjakt att beskåda.

20150928_151105
En räv bestående av en sändare och en mottagare i en liten resväska. Mottagaren använde rävoperatören för att lyssna på de andra rävarna för att avgöra när det var dags att börja sända.
20150928_151250
En rävsax med pejlram och en vertikal antenn för sidobestämning. Till rävsaxen hörde också en låda med batterier, som antingen bars i en axelväska eller satt fast i jägarens livrem.

Ett litet fenomen med att ha en rördriven rävsax, som jag själv upplevde flera gånger under 50-talet, är följande:
Hörlurarna till saxen var kopplade till anodkretsen på slutröret, som ju drevs ned
67,5 volts anodbatteri. Det fanns alltså 67,5 V i hörlurarna. Saxen som jag höll i
händerna var förstås jordad. Efter att ha sprungit en stund och blivit svettig, så
gick det ström från hörlurarna in i skallen och ut genom händerna med smak i
munnen av oral galvanism.

/Bengt, SM6BLT

Välkommen till vår spännande DX-hörna

DX-hörnan
Bild: Lars Linskog

Nästa gång du besöker Radiomuseet så får du gärna hälsa på i DX-hörnan!

Här finns mottagare från olika epoker som du kan lyssna på och där träffas också Västkustens DX-klubb varje månad.

Vad är då DX-ing? Jo, det är hobbyn att lyssna på radio från hela världen.
Att lyssna på utländska radiostationer, gärna så avlägsna som möjligt, är vår spännande hobby. Vi lyssnar oftast på kortvågsbanden men det är också mycket populärt att försöka avlyssna effektsvaga och i många fall mycket avlägsna radiostationer på mellanvågsbandet. Under vissa perioder går det också att höra långväga stationer på FM-bandet.

Inte amatörradio
Ofta förväxlas DX-ing med amatörradio, som är en annan hobby, många sändaramatörer är också DX-are. Sändaramatören använder också en egen sändare för att hålla kontakten med andra sändaramatörer, för dessa krävs att man har ett amatörradiocertifikat och ett tillstånd för att sända, vilket en dx-are inte behöver då man endast använder en mottagare, för att lyssna på vanliga radiostationer.

Hela världen i lurarna  
Det finns många anledningar till att lyssna på program från radiostationer runt om i världen. Bara det faktum att många länder sänder på kortvåg till lyssnare i utlandet gör att du har ett enormt utbud av program att välja och vraka bland. Som DX-are blir du oberoende av de egna, inhemska medierna. På radions kortvågsband får du ständig tillgång till det globala utbudet av nyheter. Ja, även renodlad propaganda.

Häng med i fjärran händelser
Nyheter från länder som Portugal, Italien, Ecuador och Benin hittar du sällan i våra vanliga medier. På kortvåg kan du själv lyssna på nyheter från länder där du kanske har släkt och vänner.

Träna dina kunskaper i främmande språk
Studerar du spanska, ryska eller swahili? Då borde du också lyssna på kortvåg. Här finns varje timme chansen att träna upp ditt språköra på alla världens språk.

Teknik, experiment och antenner
Gillar du teknik öppnar sig ett spännande område. Du kan bygga din egen mottagare, testa olika antenner och experimentera med trådlös överföring av data.

Utmaning för alla samlare
Många DX-are samlar på kort, vimplar och dekaler från så många radiostationer och länder som möjligt. Många radiostationer skickar så kallade QSL-kort som bevis på att du hört deras station.

Lyssna på utlandet
Om du vill översätta begreppet DX till mer lättbegriplig svenska kan du enklast säga utlandslyssning. Det förklarar precis vad du gör när du är DX:are, du lyssnar på utländska radiostationer.

Vad du behöver
För att DX-a behöver du egentligen bara en sak: En vanlig radio som, förutom det vanliga FM-bandet, har åtminstone ett band för mellanvåg och även är avsedd för kortvåg. Dessutom behöver du veta var stationerna sänder (vilken frekvens de har) och vid vilken tid de sänder. En förteckning med adresser är bra att ha om du vill skriva till stationerna och såväl adresser som sändningsschema kan man hitta i World Radio TV Handbook. En hel del information hittar du också på webben.

Programtablåer
De flesta radiostationer som har utlandsprogram ger ut ändningsscheman, som du kan skicka efter gratis. I dessa står vilka språk och frekvenser man använder vid olika tider på dygnet. Det gör att det är enkelt att se när man har bäst möjlighet att höra en speciell station. För att kunna skicka efter ett sändningsschema och tider i måste du naturligtvis ha stationens post- eller e-mailadress. I de flesta sändningar brukar stationerna tala om sin adress.

Läs mer om DX-ing och Västkustens DX-Klubb på Radiomuseets hemsida:
http://wordpress.radiomuseet.se/omraden/dx-ing/

Moritz SaarmanMoritz Saarmann

Prov med gammal inspelningsteknik

Saxat ur RADIOTEN Nr. 6/2015.

Här kommer en intressant artikel ur Radioten fritt översatt och något bearbetad. Den handlar om forskning som bedrivs idag kring grammofoninspelningsteknik på vaxskivor från tiden före första världskriget.

George Brock-Nannestad berättar och visar sina bilder:

Rekonstruktion av inspelning från 1913 för att skaffa erfarenheter

Under november 2014 var jag mycket involverad i akustiska inspelningar. Jag bjöds till London för att hjälpa till med en rekonstruktion av Arthur Nikisch’ berömda inspelning af Beethovens 5 symfoni från år 1913. Den gavs ut av HMV och kom ut i England strax före första världskriget. Den blev återutgiven under beteckningen D89-D92 och fanns med i katalogerna under lång tid eftersom den ansågs vara så historiskt
betydelsefull.

Orsaken till att jag bjöds in var att jag har erfarenheter av att genomföra akustiska skivinspelningar vilket är något annat än de vanligare moderna fonografinspelningar. Jag har även dokumenterat grundprincipen för att möjliggöra historiskt korrekta rekonstruktioner i en artikel 1998.

Detta projekt leddes av Aleks Kolkowski, som arbetade på Science Museum 2012. Aleks är en välrenommerad modern ljudkonstnär och är även en stor kännare av Stroh-instrument, som är
stråkinstrument försedda med horn för förstärkning av ljudet. Aleks hade inlett ett samarbete med Royal College of Music och musikforskaren Amy Blier-Carruthers och med dirigenten Robin O’Neill samt med Duncan Miller, som är känd för att vara en av de få leverantörer i världen av nya fonografrullar.

Duncan Miller har byggt en akustisk inspelningsutrustning komplett med inspelningstratt och ljuddosor till grammofoner, som mycket liknar de typer, som användes fram till 1925. Han har ett företag, som kan leverera rullar såväl i vax som i polymer. Därför kan de relativt många fonografer, som existerar hos samlare, alltid få ersättning när rullarna blir slitna.

Här handlar om en rekonstruktion av en klassisk grammofoninspelning, som ursprungligen gjordes 1913.

Hur är kopplingen till radion?

Jo det hör till utvecklingen av ljudtekniken. 1913 var de flesta enbart bekanta med ljudtekniken i telefonen och dess kvalitet var sådan att man kunde skatta sig lycklig om man kunde känna igen rösten på den som var i andra änden. De första fonografernas ljud var en aning bättre än telefonens. Därefter gick ljudtekniken
fram med stormsteg och man kunde efterhand ta upp ljudet från större och större grupper även om varje enskilt instrument för sig inte var särkilt starkt i jämförelse med de i en hornorkester. Därför var symfonier åtråvärda som symboler för ljudteknikens frammarsch.

Musikerna bestod av studerande vid Royal College of Music; Deras Chamber Orchestra har en storlek som i stort sett motsvarar den grupp från Berliner Filharmonikerna som Deutsche Grammophon använde år 1913 vid Nikisch’ inspelning.

Utgångspunkten för storlek och placering av ensemblen var en gammal bild från Alfred Hertz med Berliner Filharmonikerna vid inspelningar av Wagnermusik tre månader innan Nikisch gjorde sin inspelning. Detta handlade om en stor orkester på 52 musiker, medan Beethovens 5 symfoni blev inspelad med ca 30 musiker enligt informationsmaterial från Deutsche Grammophon. Detta motsvarar Litolff-utgåvan av partituret.

Image1
Här visas placeringen af orkestern, inspelningstratt och verk. Inspelningen skedde samtidigt på moderna digitala medier. (red. Anm. George Brock-Nannestad står till höger i bilden och observerar det hela.)

Det var avsatt 2½ dag för inspelningen, Tiden fylldes med tester för att uppnå tillräckligt kompakt placering av musikerna samt för att övervinna nålbruset vid graveringen, vilket inte lyckades till 100%. Det fanns rikligt med vaxskivor (25-30 mm tjocka), som var svarvade släta i en vaxssvarv, även den konstruerad av Duncan
Miller samt ett värmeskåp, för att värma upp skivorna så att de blev lagom mjuka inför inspelningen.

Problemet med bruset berodde på att all utrustning hade varit placerad under omkring ett dygn i en transportbil i höstväder varför de massiva vaxskivorna helt enkelt inte hann bli tillräckligt varma under den första dagen. Problemen med vaxet påminde mycket om de problem, som Grammophone Company upplevde omkring 1910, så på denna punkt blev rekonstruktionen mycket autentisk. Man får nog tillstå att det fordras minst ett års arbete för att få tillräcklig erfarenhet inom detta område.

Innan inspelningen inleddes demonstrerades den gamla inspelningen av den erfarne samlaren Dominic Coombe på en välfungerande akustisk HMV Senior Monarch grammophon med en stilig trätratt samt en Exhibition Soundbox, som tillhörde honom.

Dirigenten och musikerna var mycket entusiastiska, och till sist blev de önskade inspelningarna färdiga. De första upptagningarna ledde till tekniska förändringar samt ändring av musikernas placering. Dessa inspelningar kasserades och svarvades bort. Det var spännande at uppleva dåtidens realiteter som att några
av de senare och bättre inspelningarna faktisk blev avbrutna av dirigenten, för att något inte lyckades helt musikaliskt. Moderna musiker är bortskämda med att fel kan rättas till i efterhand – här skulle 4½ minuts musik presteras helt perfekt!

En månad senare presenterade tre av gruppens medlemmar resultaten vid ett gemensamt föredrag på Royal College of Music. Några av vaxskivorna hade matriserats inför föredraget pressats i ett hårt plastmaterial och demonstrerades på en Columbia Plano-Reflex grammofon. (shellackbaserat skivmaterial
finns inte idag)

Detta var en mycket spännande upplevelse, och det kommer senare att läggas ut bilder och videoinspelningar på några engelska hemsidor, först och främst på http://www.rcm.ac.uk/research/.  Under 2015 kommer Science Museum ge ut en artikel om processen.

Image2
Inspelningsteknikerna är här Ducan Miller med höjt finger samt Keith Harrison. Den röda lampan är tänd.

En beskrivning av händelsen och tekniken från RCM Royal College of Music i London kan idag återfinnas på:

http://www.rcm.ac.uk/research/researchareas/pps/beethovenproject/

Image3
Man fick sitta lite trångt under inspelningar 1920 Bild från RCM.

 

Rundradiomottagare för LV och MV Tillverkad 1937. Ideal werke AG

IMG_0822

På den undre hyllan står ett par tyska rundradiomottagare från nazitiden i Tyskland. Den mindre av dessa apparater var en billig lokalradiomottagare för det tyska folket.

Den kallades i folkmun för ”Skrikande Joseph” eller ”Goebbbels käft”.

PÅ den övre hyllan står enkla kortvågsmottagare som brittiska flyget släppte ut över Danmark och Norge för att motståndsrörelsen skulle kunna avlyssna BBC som under kriget sände på ett stort antal språk.

Beskrivning: Rundradiomottagare med LV och MV-band. Återkopplad och försedd med ett enda mottagarör samt ett likriktarrör. Tillverkad som en billig lokalradiomottagare för det tyska folket före och under andra världskriget. Som framgår var det absolut förbjudet för befolkningen att lyssna på utländska radiostationer under nazisttiden. Avsedd för anslutning till växelström.

EMUD Radio 1938 Kleinempfänger

 

Radiotelegrafist på en motortorpedbåt

Image2

Under min värnpliktstid i Flottan var jag stationerad på tre olika fartyg, isbrytaren Oden, motortorpedbåten T52 samt minsveparen Hanö.

T52 passade in mellan isbrytarsäsongen och tills det var dags för Hanö att traditionsenligt ge sig av ut på Nordsjön som stödfartyg för nordsjöfiske. Ursprungligen Islandsfisket.

Radiohytt HMS Hanö
Radiohytt HMS Hanö

Tjänstgöringen på isbrytaren Oden och minsveparen Hanö var ju ganska lik den som radiotelegrafist i handelsflottan som jag varit i ett par år.

T52 däremot var ju en helt annan sak. Det var de hårda grabbarnas fartyg och jobbet där hade inte någon likhet med civil verksamhet.

Vi låg akterförtöjda på Gålöbasen och dundrade iväg i 40-50 knop och sköt torpeder och hade oss.

Det tråkiga var att efter att avfyrat torpederna ska tuberna rengöras och smörjas in. Detta ålåg även telegrafister. Det gick så till att man tog en hink med varnolén och ålade sig genom tuben och rengjorde den. Sen tog man en hink med fett och smorde in den. Inte så där himla kul. Detta kallades att smyga tuben och det uppdraget kunde man överlåta för 5:- till någon mindre bemedlad kamrat.

Men eftersom detta i första hand inte är en tidning för flottister utan för radiointresserade medborgare ska jag nu redogöra för radioutrustningen ombord.

Image3

Image4

Image5
Manöverenhet

Mottagarna var General Electric BRT och sändaren 50w kv-sändare från SRA. 50W KV M/54 (1954)transmitter 1,6 – 12 MHz A1,A2,A3 (Svenska Radio Aktiebolaget. Utöver dessa apparater fanns också en UK sändare/mottagare med 4 kanaler. 5W UK m/46 AM tranceiver 100…170MHz med fasta 4 kanaler.

Dessa fyra kanaler vill jag minnas var mycket tålamodsprövande att ställa in. När dessa inställningar var gjorda kopplades apparaten till en manöverbox som var placerad på bryggan. En fanns nog också vid radiopulten och en vid ”stridsledningscentralen” där jag var placerad i ett hörn.

Matts Brunnegård

 

Enkel FM-tillsats för HI-FI-anläggningen

Den enkla lokal-FM-tillsats som beskrivs i denna artikel är avsedd att inmonteras i en befintlig hi-fi-förstärkare, den ger utmärkt mottagning på avstånd upp till ca 30 km från FM-sändaren.

Den FM-tillsats med tryckknappsavstämning för P1, P2 och P3 som beskrivs i denna artikel är försedd med pulsräknande detektor. Tillsatsen, som levereras i byggsats av RT:s serviceföretag EBaB, är i första hand avsedd för att inkopplas i EBaB:s hi-fi-förstärkare typ M54, där det finns plats reserverad för tillsatsen. Inget hindrar emellertid att man använder samma tillsats som radioprogramkälla för vilken hi-fi-anläggning som helst.

Principen.

Principen för FM-mottagare med pulsräkningsdemodulator är ju känd sedan lång tid tillbaka, flera beskrivningar av sådana apparater har tidigare publicerats i denna tidskrift.

Schemat överensstämmer i vissa avseenden med schemat för den FM-tillsats som beskrivits av Max Geiser. Dock har vissa förenklingar gjorts.

Är du intresserad av hela beskrivningen så finns den i Radio&Television –nr12 -1964.

Det nämnda numret finns i Radiomuseets bibliotek.

Här nedan kan du se placeringen av komponenterna på kretskortet.

komponentplacering-mb1b Denna byggsats lyckades jag löda ihop hösten 1964, inspirerad av min kusin som hade byggt en sådan.

Han bodde inneboende hos en man på Sveavägen i Stockholm. Hyresvärden bodde i köket och hade varsin hifi-nörd i rummen på vardera sidan av köket.

Dessa båda unga ingenjörer tror jag tävlade om vem som hade den häftigaste anläggningen. Förstärkare byggdes och byggdes om. Stora maffiga högtalare bars uppför trapporna. Skivspelare kom och gick. Kanske fanns där också en Revox?

Det var en härlig tid.

Jag bodde hos denne kusin i ett par veckor sedan jag fått arbete på den för radioter så kända adressen Kungsgatan 8. Men inte som anställd på Sveriges Radio utan av Televerket som hade sin rundradiocentral på sjätte våningen.

Det var när jag lyckats skaffa mig ett eget inackorderingsrum som behovet av en FM-tillsats uppstod.

I inackorderingsrummet fanns det en stor fin radiogrammofon med LV, MV och KV, men utan FM!

Priset för en komplett byggsats var 125:- kr. Det var ett alldeles lagom pris för en flottans kavaljer som just muckat och fått arbete som extra ordinarie distributionstekniker i lönegrad 9 vid Kungliga Telegrafverket. Det var nog inte kungligt vid den tiden, men jag tycker det låter så mycket bättre än Televerket.

Matts Brunnegård

data för tillsatsen-mb1c

montering av tryckknappsomkopplare och trimkondensatorer-mb1eMontering av tryckknappsomkopplare

 

den färdiga tillsatsen-mb1d