Youtubefilmer om Radiomuseet i Göteborg

På denna sidan har vi samlat filmer som besökande på Radiomuseet spelat in och lagt upp på Youtube. Även andra intressanta filmer ingår.

En film om Radiomuseet gjord av Hüsseyin Öztürk

En video “Radiomuseets antenn byts ut” på 13 minuter finns på Radiomuseets Youtubekanal. Nedan finns två längre varianter av samma film.

Radiomuseets antenn byts ut 2022-10-15 (32 minuter)
Radiomuseets antenn byts ut 2022-10-15 (1 timme 10 minuter)
Marigolds Jazz-sextetts konsert på Radiomuseet spelades in 2021-07-20
Unik färgfilm från Bofors luftförsvar tagen år 1940

Till Radiomuseet kom söndagen den 18 april trion Firas bör. Dessa tre folkmusiker bjöd på en fartfylld konsert för att hylla de 400-årsfirande städerna Göteborg och Borås. Gästade konserten gjorde skådespelaren Mirja Burlin med några väl valda dikter.
På Internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 berättade vår medlem Elisabeth Gårdbäck den spännande historien om filmskådespelerskan och uppfinnaren Hedy Lamarr, som uppfann tekniken med hoppande radiofrekvenser under andra världskriget.
2019-10-02 A walking tour of the Radio Museum in Gothenburg, Sweden.
2019-09-29 Radiomuseet på Bokmässan Gbg 2019
Lite reklam för det roliga Radiomuseet vid Lindholmen, på Hisingen i Göteborg. Museet har även kvällsöppet på onsdagar till kl 20:00
Radions Utveckling 1964-2018 | Sofia Granfeldt
Detta är en dokumentär producerad av Sofia Granfeldt med hjälp från Tilda Fremlén. Jag vill ge ett stort tack till Radiomuseet Göteborg, Åke Kjellin och Hasse Andersson för att ni gjorde detta möjligt! Och ett stort tack till NTI-Mediegymnasiet för att jag fick använda er utrustning!
2018-10-30 SK6RM, Amatörradio, Dx-ing,
2018-07-21 MUSEO DE LA RADIO en GOTEMBURGO
Radiomuseet i Göteborg visar den radiohistoriska utvecklingen inom amatörradio, privatradio, militärradio, fartygsradio, kustradio, landmobilradio, mobiltelefoner, mätinstrument, rundradio och television. I museet finns även ett referensbibliotek.
Para conocer del desarrollo de la Radio Telefonía en el mundo , ver infinidad de modelos de radio aparatos y artículos ligados al tema , inclusive los primeros aparatos de televisión , basta una visita a este museo ubicado en Anders Carlsson gata 2 , Hisingen.

En otroligt professionellt gjord film skapad av journalisten Yuriy Novostavskiy från Ukraina i augusti 2017 under ett besök på Radiomuseet.

2013-04-20 SK6RM/IMD- RADIOMUSEUM-08:22 utc – 20 meters band
Gothenburg Radio Museum is a one of the most famous Radiomuseum in Europe, reflecting radio history – especially Broadcasting, Television, Maritime radio, Amateur radio. Audio.
2013-04-13 Gothia Big Band med Lisbeth Kilander
Inspelningen är gjord i Hugo Hammars sal på radiomuseet i Göteborg. Mycket enkel utrustning som inte alls gör konserten rättvisa. Canon G9 med inbyggd mik och utan stativ!
2013-04-06 Radiomuséet i Göteborg, i samband med ESR (Experimenterande Svenska Radioamatörer) årsmöte.
2011-08-14 Nya fina master reses på taket