Erlands gamla radio

”Jag gjorde en tur uppå vinden en dag
Bland spindelväv och damm”
Cornelis Vreesvijk fann en gammal halmhatt som han gjorde en visa av..”Farfars halmhatt” ur albumet ”En spjutkastares visor”.


Jag fann en gammal radio som jag köpte 1960 för pengar som jag fått på min realexamen. På batteriluckans insida satt en bit plåstertejp där jag kunde läsa datum för första laddningen av batterier: 24/6 1960, det är 61 år sedan..Tempus Fugit (Tiden flyr) kan man säga.

Till min besvikelse märkte jag efter något år att den förträffliga lilla apparaten , som var försedd med långvågs-, mellanvågs- och kortvågsbanden saknade det som då kallades UHF, idag känt som FM.

Här kommer nu ett stycke för den teknikintresserade: UHF står för Ultra High Frequency vilket placerar radiofrekvensen (och därmed våglängden) före (med kortare vågor än) kortvågsbandet. FM, FrekvensModulering, står faktiskt för tekniken att omvandla tal och musik till radiovågor vilka detekteras i en mottagare. De tre ”gamla” banden använder den ursprungliga Amplitudmoduleringstekniken (AM) för detta syfte.


”Sol, vind och vatten…” –en tid i ungdomen följde ”Transistorn” mig ständigt ut på Vänerns
vågor i min lilla segelbåt och vi gjorde strandhugg varthelst vinden förde oss på våra kölar.
”Transistorn” hade emellertid en egenhet: stående på badfilten ”slocknade den efter någon timme – för att sedan åter fungera på kvällen! Den tålde helt enkelt inte solvärmen – men trivdes i skuggan av badväskan, vilket jag så småningom kom underfund med.

Avsaknaden av UKV gjorde inte så mycket just då – men undan för undan slocknade mellanvågssändarna för Sveriges radios sändningar och radion blev ”obrukbar”.
Efter åratal av tyst tillvaro fann den så till sist en plats i köket hemma hos mor och far på Hammarö – fortfarande med egenheten att plötsligt tystna vilket naturligtvis störde lyssnandet på ”Värmlandsradion” eller Dagens eko vilka då ännu, förutom på FM, även sändes på mellanvåg över Värmland.

Jag beslöt mig för att utröna skälet och fann att uttaget för öronmusslan var orsaken. Där fanns en bortbrytning av radions högtalare som aktiverades när stickproppen för musslan sattes i. ”Bortbrytningen”, en tunn fjäder, krökte sig helt enkelt av värme och kopplade bort högtalaren! Tro mig eller ej: en gammal kopparnubb från verktygsväskan i städskåpet ordnade en ”permanent koppling” så att mor hade glädje av denna artefakt så länge mellanvågssändningarna pågick.

I kväll smorde jag upp det av åren kärvande hjulet för volymkontrollen i kombination med av/på, letade fram en batteriladdare som gav erforderlig6 volt (4×1,5 V batteri) och bland nätbrummet från den i sammanhanget undermåliga laddaren hördes musik på mellanvågsbandet! Och: kopparnubben satt kvar.

En sällsam känsla av att väcka denna sovande artefakt till liv efter alla dessa år…
I morgon skall 4 st 1,5 V batterier (de STORA) inköpas så att alla tre banden kan avsökas! Sedan blir det väl vinden igen – fast denna gång i en liten dammtät låda..

Eller finns månne Radio Luxemburg kvar… denna inkörsport till Rock and Roll och annan svängig musik för oss 40-talister. ..

Erland Renström

Luxor Tripp

I början av 1950-talet var Luxor i Motala ett expansivt företag i hemelektronikbranschen. De hade breddat sortimentet från bara radioapparater, till att även omfatta skivväxlare och trådspelare. Strax efter kriget hade de köpt konkurrenten Skantic och ökat sin marknadsandel i Sverige ytterligare, samtidigt som exportmöjligheterna utnyttjades väl då många länder i Europa strävade med att återuppbygga sina industrier.

Reseradio var på inget sätt något nytt område för Luxor och inte heller för branschen i stort. Det fanns en uppsjö av bärbara apparater för batteridrift på marknaden. Ibland även kombinerade med möjlighet att ansluta dem till elnätet. Oftast var lådan gjord av trä och lackerad i någon färg, som skulle tåla att utsättas för lite fukt och stå emot repor någorlunda. Ett handtag på ovansidan och rattar, skala och högtalaröppning på framsidan, var det vanligaste utseendet. Det fanns dock andra lösningar och Luxor var ingalunda först med att bygga en apparat med lock över alla reglage, som skulle skydda dem. Baltic radio hade en modell i resväskformat redan 1930 och många andra varianter såg dagens ljus under mellantiden.

Det nya med “Tripp” var en kombination av smart formgivning och smart marknadsföring. Hur Luxor bar sig åt för att produktplacera den i en Amerikansk storfilm vet jag egentligen inte. De versioner jag hört går ut på att det skulle ha varit en kombination av tur och skicklighet. Att de som jagade rekvisita ville ha en radio som såg Europeisk ut och att den skulle lämpa sig för en modemedveten, ung kvinna. På något sätt fick de se en Luxor Tripp och någon på företaget fattade galoppen och hakade snabbt på möjligheten att få publicitet. Filmen fick den svenska titeln “Prinsessa på vift”, men i original heter den “Roman Holiday”. Den utspelar sig i Italien och handlar om den unga prinsessan som vill roa sig utan att bli igenkänd och den amerikanske kändisreportern som vill göra reportage, men förälskar sig i henne. Den redan ganska kände Gregory Peck, i rollen som reportern och den då tämligen okända Audrey Hepburn, som prinsessan. En roll som hon fick en Oscar för och det gjorde ju inte reklamen sämre för Luxor.

Personligen tror jag att det var snilleblixten att sätta en liten sminkspegel i locket till radion, som sålde in den bland många kvinnor. Kanske var det också det som fick den att platsa i filmen. Vem på Luxor som kom på idén får vi väl tyvärr aldrig veta. Hur som helst så kom filmen 1953 och det verkar som om radion kom ut samma år. En liten reservation för att det lär förekomma ovanliga, tidiga exemplar med läderhandtag och blanka beslag, som kanske byggdes redan 1952. Bytesprislistor anger dock 1953, som första år och apparaten som förekommer i filmen har handtag och beslag av vit plast, liksom de allra flesta andra. Första versionen av plastbeslag till handtaget fästes med skruv inifrån lådan och de vill ofta gå sönder. Luxor upptäckte antagligen själva problemet, för senare versioner har långa skruvar, med utifrån synlig skalle och mutter på insidan.

Reseradion “Tripp” var en enorm försäljningssuccé för Luxor och även Skantic fick sälja sin version av den. Det är alltså en mycket vanlig radio även på dagens samlarmarknad. Däremot är det som med “dasslocket” så att det egentligen rör sig om ett antal snarlika modeller som sålts under en följd av år. Den kunde redan från början fås med eller utan möjlighet till nätanslutning och prisskillnaden var då ungefär sjuttio kronor mellan alternativen. Luxor R 10 och R 12, de första batteriversionerna, kostade strax över 180 kronor och WB 21, med nätanslutning drygt 250 kronor. Förutom att locket är försett med en liten spegel, så har det också en inbyggd ramantenn och ett metallbleck som mekaniskt påverkar strömbrytaren när locket stängs. En smart detalj som säkert sparat mycket batterikostnader för sina ägare genom åren.


Höljet beskrivs som okrossbart och det är faktiskt robustare än man kan tro, men ändå en viss överdrift. Vad som däremot inte är okrossbart är plastlocket på baksidan av de nätanslutna versionerna. Under locket finns en plastsköld att linda upp sladden på och ett hål att placera stickkontakten i. Locket ska sedan fällas ned över sladden och låsa den på plats. Idag är de flesta lock trasiga eller försvunna och de som finns kvar är ofta mycket sköra. Var försiktig om du har det i behåll. Försök heller aldrig att lyfta eller bära en Tripp, genom att hålla enbart i det öppna trälocket. Det slutar nästan garanterat med sönderbrutna delar vid gångjärnen. Om apparaten ska öppnas för batteribyte eller inspektion, så lossas skruven i den främre plastfoten på undersidan och när locket öppnas kan även innanmätet fällas upp på separata gångjärn. Glöm inte att sätta tillbaka fot och skruv efteråt. Drag inte åt skruven för hårt. Plastfoten kan lätt gå sönder.

Det finns som sagt fler versioner. R 10 och R 12 (ca 1953) R 14 (ca 1955) och till sist R 141 (ca 1957). De nätanslutna heter i tur och ordning WB 21, WB 26 och WB 261, samt specialmodellen WB 22, som har mellanvåg och kortvåg, istället för långvåg. På den saknas skalan i mitten och istället har rattarna på ömse sidor individuella skalor omkring sig. Denna modell är klart ovanlig och sannolikt finns den även i batteriversion. I så fall är nog modellbeteckningen R 10 på den och den första “vanliga Tripp” är R 12. Motsvarande versioner sålda som Skantic är:S 5, S 7, S 8, S 81 respektive SV 15, SV 16 och SV 161. Det är troligt att S 5 är kortvågsversionen för batteri, medan SV 15 E är beteckningen på en nätansluten version med kortvåg. Luxor exporterade Tripp till många länder och det är möjligt att kombinationen MV – KV var mer gångbar på någon av utlandsmarknaderna, men i Sverige verkar försäljningen ha varit blygsam. Trots det fanns den kvar i utbudet åtminstone till 1957.


Plåten i fronten, under locket, kan åtminstone på några modeller förekomma i en ljusgrön färgton, men det är inte alls givet att den harmonierar med lådans färg. Vanligast är en bronsfärgad hammarlack, som finns i två nyanser. Sena modeller har istället ljusgrå färg på plåten. När det gäller färgkombinationer på höljena så verkar det finnas ett ganska stort antal. Äldre modeller är enfärgade, om man nu kan säga det om en “sprick”-lack. Vad jag menar är att hela höljet har enhetlig färg, men färgen i sig har en spräcklig kombination av en grundfärg och en underliggande, vanligen guldliknande färg. Mest har jag sett bruna, men även ljusgult, grönt, rött och blått förekommer som grundfärg. Senare typer är vanligen tvåfärgade, där även bottendelen är lackerad så att det ser ut som om lådan har två lock, med ett avvikande färgparti runtom mitten. Det förekommer ofta en tredje färg, som en smal rand i vitt eller guld, mellan de båda andra färgerna.

De sista varianterna av “Tripp”, som kom i slutet av 50-talet då transistorapparater redan konkurrerade om reseradiomarknaden, har grå och lite plattare rattar än de ursprungliga benvita. Höljena på dem är sannolikt alltid tvåfärgade. Det är i alla fall de enda jag stött på. Färgen är inte längre högblank spricklack, nyanserna är nya och de framstår som mattare än tidigare. Trots alla versioner och lång tid på marknaden, så förblev ändå rören de samma under hela produktionsperioden för Tripp. De är DK92, DF96, DAF96 och DL94. Ibland kan delvis de amerikanska rörbeteckningarna vara utskrivna, men det är likväl samma röruppsättning. Det hindrar förstås inte att kopplingarna kan ha förbättrats över tid ändå, men Tripp sålde nog mer på utseende och praktiskt format än tekniska prestanda.


Kärt barn har många namn, brukar det heta och givetvis har även Tripp sina smeknamn. Vanligast är nog “Damradion” eller “Flickradion”, men även “Beautyboxen” och “Spegelradion” förekommer. Säkert har många damer bättrat på sminket, eller borstat håret under resan, framför locket till en Luxor Tripp. Troligen har väl en och annan herre rakat och kammat sig, med hjälp av den lilla spegeln också. Mest en nödlösning ändå då spegeln är väldigt liten och svår att komma nära, med själva apparaten i vägen. Sen har radion förstås främst fått göra sitt huvudsakliga jobb som nyhetsförmedlare och underhållare, så länge batterierna medgivit. Batterier, som för övrigt skiljer sig åt lite beroende på om det rör sig om en nätansluten modell eller inte. Nätdelen behöver utrymme och lämnar då bara plats för ett 67,5 Volts lådbatteri till höger, med ett 4,5 Volts platt ficklampsbatteri ovanpå, för glödströmmen. De rent batteridrivna har plats för ett 1,5 Volts lådbatteri till vänster och ett dito 90 Volts till höger. Den högre anodspänningen bör kunna ge lite starkare uteffekt till högtalaren i det senare fallet. Då är också glödtrådarna parallellkopplade, medan de i det första fallet måste ha kopplats i någon kombination som troligen inbegriper förkopplingsmotstånd.

Kanske är det Sveriges vanligaste, rörbestyckade reseradio, som jag har skrivit om här. Produktionen kan ha startat redan 1952, även om 1953 är troligare, och åtminstone försäljningen pågick enligt prislistor ända till 1960. För den som vill skaffa någon slags komplett samling av de olika varianterna, blir utmaningarna ändå ganska många. Utgåvan med MV och KV ser man inte så ofta i Sverige, men kanske är den vanligare i något av länderna Luxor exporterade till. Skantic apparaterna förekommer mera sällan än Luxor. Om man räknar Skantic som egna typer så finns det totalt femton olika modeller att hålla reda på. Därtill kommer att det totala antalet färgkombinationer som dessa olika modeller tillverkats i är okänt. För den som vill ha ett ex av varje möjlig variant, vad gäller märke, typ, och färgkombination, riskerar det att bli en väldigt omfattande samling, som kan ta åtskilliga år att få ihop. Om man nu någonsin kan bli säker på när samlingen är komplett.


Anders “soda” Söderström

Fonografreparation

Radiomuseet är stolt ägare till ett antal fonografer av varierande ålder, skick och funktionsduglighet. En som tillverkades 1908 och som fortfarande är väldigt snygg är RM6238. Den är en fonograf med elmotor för ca 120V, och är märkt Amerikanska Maskinimporten Göteborg. Det går bra att köra fonografen från en transformator med variabel utspänning.
Fonografen har inspelningshuvud (recorder) och avspelningshuvud (reproducer).
När den kom till museet fanns det några skavanker. Membranet till inspelningshuvudet hade lossnat och fick limmas på plats. Det går att spela in på den men ljudstyrkan blir lite svagare. En av de fyra vikterna i centrifugalregulatorn hade gått sönder och regulatorn fick demonteras. Centrifugalregulatorn är återställd och fungerar nu med två vikter i stället för fyra. Hastigheten går bra att reglera även på detta sätt.
Alltså, det var inte oproblematiskt att få igång apparaten, men det blev gjort.
Nyligen uppstod ibland ett oacceptabelt skorrande ljud i apparaten, och den skickades till en av våra medlemmar som är erkänt duktig på att laga allt elektroniskt. Han använde hela sin imponerande kunskap för att lösa problemet. Lösningen blev att ta fram en flaska symaskinsolja och smörja i det för ändamålet avsedda hålet.
Så nu kan vi konstatera at RM6238 åter är gammal, fin och funktionsduglig. Denna solskenshistoria skrevs ner för att glädja medlemmar i Radiohistoriska Föreningen i Västsverige

Fartygsradio, viktig för säkerheten till sjöss.

Internationella konferenser om trådlös kommunikation till sjöss hölls 1903 och 1906. Bolaget Marconi hindrades från att få monopol på området, då alla kustradiostationer blev skyldiga att vidarebefordra alla fartygsstationers telegram oberoende av radiostationernas fabrikat.

Regler för nödtrafik antogs, t.ex. kom man överens om nödsignalen SOS, samt att fartygsradiostationer skulle betjänas av certifierade telegrafister. Internationella konferensen 1912 hölls några månader efter katastrofen med Titanic. Det innebar ytterligare regler för sjösäkerhet mot bakgrund av erfarenheterna från olyckan, bl.a. krav på ständig passning av telegrafi-nödfrekvensen 500 kHz på alla fartygsradiostationer, samt extra nödsändare med reservkraft för minst 6 timmar på större fartyg.

Kommunikationsmetod för fartygsradiostationer var från början enbart telegrafi på långvåg, med gnistsändare och kristallmottagare, du kan se flera exempel på hyllorna. Men med rörsändarnas intåg i början av 20-talet började även telefoni på långvåg, och senare samma decennium började fartyg även att utrustas för telegrafi på kortvåg.

Några fartyg i oceanfart utrustades för telefoni på kortvåg under senare delen av 30-talet, bl.a Svenska Amerika Linjens Gripsholm och Kungsholm, och delar av deras radioutrustning finner du på denna avdelning

Amatörradiohistoria

Ett QSL-kort från amatörradions tidiga dagar, tagit från en Audionenbidrag från Krister Ljungqvist i 2002. Stationen som syns på bilden tillhörde Göteborgs Industrimuseum och har varit utlånat till Radiomuseet.

Vid den här tiden hade amatörradion ”kommit i gång”, så till vida, att med rundradions genombrott, rör och andra delar blivit lättare tillgängliga. Skaparglädje blomstrade såväl vad beträffar det radiotekniska, som ”snickeriet”.

Vid det här laget är stationen återlämnad till sin kommunala ägare, och vi har i stället en alldeles modern amatörradiostation som kan användas av så väl medlemmar som besökare. Så imponerande att man idag skickar QSL-kort precis som man gjorde 1927!

Jonsson

Amatörstation 1920-talet
Amatörstation 2000-talet





QSL-kort 1920-talet
QSL-kort 2000-talet

Jakten på det perfekta ljudet snart hundra år gammal.

År 1935 började det engelska uttrycket high fidelity användas i Sverige, som benämning på produkter med ljudåtergivning av hög kvalitet. Termen låg helt rätt i tiden då radioapparater såldes i större antal, biografer började visa ljudfilm och musikskivor spelades in med ny teknik. Om detta berättar Alf Björnberg, professor i musikvetenskap, i skriften ”En trovärdig illusion av musik”, som går att ladda ned gratis på Göteborgs universitets hemsida. Intresset för högtalare och liknande med hifi-kvalitet kulminerade på 1980- och 90-talet, för att senare alltmer ersättas av produkter där ljudkvalitet inte är det viktigaste.

http://mediehistorisktarkiv.se/bocker/en-trovardig-illusion-av-musik-den-svenska-hifi-kulturens-uppgang-och-nedgang/

Svensk fartygsradio

I Sverige utrustades flottans pansarbåtar Oden, Thor och Niord samt torpedkryssaren Claes Uggla med trådlös apparatur redan år 1901.

Det första svenska handelsfartyget med fartygsradiostation var Göteborgsrederiet Wilson & Co:s kolångare St. Paul, som 15 december 1911 sände första telegrammet. Fartyget minsprängdes och sjönk utanför Tyne i England den 2 september 1914, som första svenska fartyg att falla offer för första världskriget. Under tiden som nödmeddelandet SOS sändes ut, föll antennen ned.

I Sverige utrustades flottans pansarbåtar Oden, Thor och Niord samt torpedkryssaren Claes Uggla med trådlös apparatur redan år 1901.

Det första svenska handelsfartyget med fartygsradiostation var Göteborgsrederiet Wilson & Co:s kolångare St. Paul, som 15 december 1911 sände första telegrammet. Fartyget minsprängdes och sjönk utanför Tyne i England den 2 september 1914, som första svenska fartyg att falla offer för första världskriget. Under tiden som nödmeddelandet SOS sändes ut, föll antennen ned.

Första svenska privatägda fartyg med radiostation var bogserbåten Max i Göteborg, installationen var klar den 27 januari 1912. Då båtens ägare var sillexportörer, kunde fartyget rapportera in fångstresultat från de inbogserade fiskepråmarna, vilket medförde snabbare försäljning av fisken. Konkurrensfördelen gjorde att fartyget fick radiomasten kapad, och fiskare vägrade sälja sin vara till båtens ägare.