Jukebox på Radiomuseet

RM5427 Bild: Lars Lindskog

Denna lilla fina Jukebox fick Radiomuseet för några år sedan som gåva av Mrs Anna Fox, 481 Tighworth Crescent, Yates, Bristol BS37 4EY, ENGLAND. Den har länge stått tyst i förrådet men nu har den fått en egen plats på museet. I stället för skivväxlare har den en inbyggd bandspelare och i den fann jag ett band med en autentisk radioinspelning med Leif ”Smoke Rings” Anderson som spelar musik från jazzens guldålder. Det bandet passade verkligen bra ihop med denna fina Jukebox vars namn är Spirit of St Louise och är tillverkad av Himex. Apparaten har även FM-radio och ljudkvaliteten är alldeles utmärkt. Den är värd att lyssna på vid Ditt nästa besök på Radiomuseet.

Lars Lindskog

Sound Radio

En svensk radiotillverkare som redan från början hittade sin egen specialinriktning var Sound Radio. Företaget ska enligt flera olika källor på nätet ha startats på Johannelundsvägen 6 i Spånga år 1947. Möjligen stämmer det, men i det tidigaste reklambladet anges den ursprungliga lokaliseringen (dock överstämplad med
adressen ovan) till Riksbyvägen 16, Riksby. Kanske en oviktig detalj, men likväl tillgängliga fakta. Det man skulle tillverka var i alla fall bilradio och den första modellen var typ 48. En till synes ganska klunsig historia i en gjuten aluminiumlåda med lite speciella närmast strutformade rattar. Högtalaren är inbyggd och apparaten är en femrörssuper med amerikanska oktalsockelrör. Vid en jämförelse med samtida bilradiomottagare är den dock inte direkt klumpigare än dem. Förutom av Sound radio själva så annonserades den också ganska flitigt av Champion radio inte minst i samtida fackpress.

Sound SR 96

Trenden gick dock mot delade enheter i bilen. De äldsta apparaterna på 30-talet hade oftast en liten skala och några rattar i ett separat hölje som monterades på rattstången. Därifrån gick sladdar och mekaniska vajerstyrningar ner till den stora huvudlådan, som placerades någonstans där den inte var allt för mycket i vägen. Senare byggdes radion oftare som ”allt ihop i en låda” och skruvades fast i mitten under instrumentbrädan, mellan förare och passagerare. Nu var som sagt trenden att man ville få isär delarna igen och modellen SR 96 svarade mot de önskemålen. Det är en i mitt tycke väldigt snygg apparat med rundad front, tryckknappar nedanför skalan och två rattar på vardera sidan. Själva radioenheten fick väl fortfarande placeras i mitten under instrumentbrädan, men omformardelen för strömförsörjningen kunde monteras separat på annat ställe och även högtalaren förekom inbyggd i egen låda som kunde placeras godtyckligt. Kanske på hatthyllan längst bak i kupén om sådan fanns. Modell 48 har bara långvåg och mellanvåg, men i SR 96 finns utöver det också tre bandspridningsområden på kortvåg.

Med typen SR 102, som kom 1950, struntade man i tryckknapparna, men konceptet med delade enheter hade kommit för att stanna. Nu är radiodelen, med rattarna och skalan, försedd med en kromad plåt som går en bit utanför kanterna på lådan. Därför
kan man ta upp ett hål i instrumentbrädan, om man så önskar, och om snitten blir lite ojämna så döljs det av täckplåten. Det fanns också många bilmodeller där det redan gjorts ett utrymme för radio. Högtalaren har placerats i strömförsörjningsenheten där antagligen också ljudslutsteget sitter och den får man montera där det låter sig göras, som tidigare. Tre våglängdsområden, men ingen bandspridning på kortvåg, som på typ 87. Däremot har 102:an dubbla slutrör i push-pull-koppling och det är nog en ganska påkostad apparat tekniskt. Den har totalt åtta rör av amerikansk sjustiftstyp (motsvarande den europeiska 90-serien alltså). Tjerneld har nu med Sound bilradio i sina kataloger och de fungerar liksom Champion som återförsäljare för märket.

I början av 50-talet börjar även Centrum bygga bilradio, så nu är Sound inte längre ensamma svenska tillverkare. Philips sålde också många bilradio i Sverige, men Blaupunkt hade ännu inte kommit in på vår marknad. Det här är ändå en expansiv tid för svensk industri överlag och omkring en tredjedel av produktionen från Sound radio ska ha gått på export. Två nya modeller kommer 1952. Den mest påkostade är SR 111, som återigen har tryckknappar för våglängdsomkoppling och utöver LV och MV finns fem kortvågsområden. Dubbla slutrör i push-pull-koppling ingår ocksåbland finesserna. Den andra typen heter SR 133 och det är helt klart en satsning på enenklare budgetmodell. Fem rör och inget kortvågsområde överhuvudtaget. Den har inte ens en belyst skala utan bara gradering kring avstämningsratten. Det verkar så här långtvara ett expansivt företag, som satsar stort och allt bredare visar det sig under 1953. Då kommer en bärbar batterimottagare, som inte har någon given koppling till bil, mer än att
den förstås kan tas med på resor och camping. Modellen heter SR 760. En trevlig apparat med karakteristiskt rundade former. Den gick att få i färgerna benvitt, beige, vinröd, marinblå och mossgrön.

Sound radio genomför också en flytt från Spånga till Vällingby och det sker troligen
under 1954. Enligt bytesprislistan kommer också en radio för säsongen 1954-55, med denintressanta beteckningen SR 780 W. Bilradioapparaterna är inte överhuvudtaget upptagna i bytesprislistorna så det här är antingen ännu en bärbar campingmottagare för batteridrift eller en vanlig bordsradio för nätanslutning. Det senare verkar troligt med tanke på ”W” i slutet på beteckningen. Tyvärr har jag aldrig sett den eller ens något reklammaterial för den, så den blir bara ett sidospår som inte går att följa längre här. Däremot kommer det också flera nya bilradiomodeller under de närmaste säsongerna och där finns reklammaterial att falla tillbaka på. Tre olika modeller varav två har tre undertyper, och en särskild kortvågstillsats omfattar programmet. Yttermått samt rattarna och skalans placering är nu lika på alla och de följer den standard som kom att gälla för radioutrymmet i de flesta europeiska bilar ända in på 1980-talet.

Den finaste modellen heter SR 144 och den kan fås i A, B eller C variant. Apparaten har sju rör varav två 6AQ5 i ljudslutsteget. A-varianten har LV och MV, medan B-varianten istället har MV och ett KV område från 19-58 meter. När varianten heter C så har den istället MV och ett övre KV område från 65-188 meter. Den enklare modellen SR 155 har fyra rör, men i övrigt möjlighet att välja våglängdsområden utifrån A, B och C varianterna ovan. Billigaste typen på programmet heter SR 166 och har bara ett MV område. För övrigt har den fyra rör liksom typ SR 155. En nyhet är också den lösa kortvågsenheten, som verkar kunna anslutas till vilken som helst av de ovannämnda modellerna. Den har typbeteckningen SR 177 och kan med hjälp av knappar koppla in bandspridning på 16, 19, 25, 31, 41 respektive 49 . I den enheten ingår endast ett rör.

Av allt att döma kommer det här modellprogrammet ut omkring 1955-57 och det är faktiskt nästan det sista livstecknet från företaget som jag har tillgång till. Champion radio som tidigare sålt Sound bilradio med hjälp av annonser i bland annat Radio & Television, slutar helt med att saluföra märket. Faktum är att de lägger av redan i samband med modellerna SR 111 och SR 133. Mot slutet av 50-talet annonserar de istället för tyska Becker. Tjerneld har med Sound bilradio i sina prisblad och specialartikellistor fram åtminstone till 1957, men de har inga bilder eller texter i huvudkatalogerna efter 1953. I stället säljer de även Centrum bilradio som ett alternativ. Samtidigt som Sound alltså lanserar sitt förmodligen starkaste modellprogram, så tappar de ändå i marknadsföring. Detta till trots så måste de någon gång under senare halvan av 50-talet ha tagit hem en upphandling till svenska försvaret. Som Luformottagare och bilradio i största allmänhet monterades en apparat från Sound radio som fick den militära typbeteckningen MT 920. Det verkar röra sig om en variant av SR 144 som har bokstaven ”M” som tillägg efter typbeteckningen. Denna är sex- istället för sjurörs och försågs i sina sista utgåvor med transistoriserad omformarenhet istället för den tidigare vibratordrivna. Rattarna är också svarta istället för genomskinliga och den finns med både metallblank och militärgrön frontplatta.

Tjernelds katalog över specialartiklar från september 1957 listar en kortvågstillsats som har beteckningen SR 277, så det är möjligen en utveckling av den tidigare. Bilradiomodellerna har namn istället för typbeteckningar, men t.ex. Diplomat verkar vara tekniskt identisk med SR 144 A. Däremot Regent är märklig såtillvida att den ska ha LV, MV och KV. Likväl verkar det vara någon variant på SR 144. Om man jämför priser med konkurrenterna så kan vi konstatera att Kadett kostar 210 kr. Motsvarande apparat från Philips kan vara ”Riks-ettan” för 248 kr eller Bremen från Blaupunkt för 250 kronor. Centrum låg ännu högre än så i pris, men de hade å andra sidan fått ner storleken genom att delvis börja använda transistorer redan 1957. Summan av jämförelsen är i alla fall till Sounds fördel ekonomiskt. Ändå så händer det så småningom något som gör att Sound upphör med tillverkningen. Tyvärr känner jag inte till personer eller ekonomiska intressenter bakom företaget och kan inte säga om det fortsatte i annan form eller med annan verksamhet. Sista noteringen om Sound jag kunnat ta del av kommer från den militära världen och är utgiven 1963. Det berör egentligen bara anvisningar för montering och utgör ingen garanti för att företaget fortfarande existerar och bedriver tillverkning. Jag tror att utvecklingen helt enkelt sprang ifrån Sound radio och man hade inget annat än bilradio att falla tillbaka på så om det inte rent av slutade med konkurs så var det nog i alla fall slut en bit in på 60-talet. Det finns dock vissa tecken på att de försökte bredda sig. Utöver de nämnda SR 760 och den knepiga SR 780 W, så förekommer påträffade exemplar av radioapparater från Champion och Scaniavox, som försetts med Sounds karakteristiska fladdermus-logo. De måste rimligen ha sålts genom Sound radio på något sätt. Förutom hur och när det tog slut, så återstår alltså ännu en intressant fråga: Byggde Sound verkligen en vanlig nätansluten bordsradio och var det kanske meningen att satsa på radioproduktion i bredare bemärkelse än bilradio?

Jag slutar därför med en efterlysning om det är någon läsare som äger eller har sett en Sound radio SR 780 W

Anders Söderström

Frankrike har släckt ned långvågssändningarna

I NfR nr 80 den 1 september 2015 kunde vi rapportera att franska radion ORTF hade beslutat att släcka ned tio MV-sändare samt LV-sändaren Alouise vi årsskiftet 2016-17. På nyårsafton vid 12-slaget tog France Inter avsked av långvågen. 162KHz ställer sig i raden av flertalet stationer som lämnat långvågen de senaste åren. Sparkrav ligger bakom beslutet. France Inter ska spara omkring 60 miljoner kr.

Sändaren låg placerad utanför den lilla staden Allouis i departementet Cher. Allouis var avsett att ge Frankrike en långvågssändare med uppdrag att ”föra nationens röst till varje franskt hem”. Allouis var också tvunget att inrymma en kortvågssändare, som skulle ”vara tillgänglig för utsändning till de olika koloniala delarna av vårt imperium”.

Platsen hade den fördelen att vara på en öppen fri plats och tillräcklig långt från alla berg som kan hindra vågutbredningen. Sändaren togs i drift 1938 under namnet
”National”. Den bestod av två 450kW sändare och med fyra antennmaster om 250 m började man sända ut radioprogrammen.

I september 1939 inleddes kortvågssändningar från Allouis, under namnet ”World” några hundra meter från ”National”. Den var utrustad med två sändare på 100kW. Bara dagar efter driftsättning av kortvågssändarna bröt andra världskriget ut. Allouis togs omedelbart i beslag av tyskarna. De utnyttjade sändaren för sina egna propagandasändningar. 1942, sprängde motståndsrörelsen långvågssändaren delvis, för att skada anläggningarna.

Under sommaren 1944 sprängde tyskarna sändaren helt och förstörde alla ortvågssändare.
Den 1:e januari 1945 återupptog man utsändningarna mot utlandet från två 100 kW sändare. Långvågssändaren var tyst i åtta år. Återuppbyggnaden tog lång tid eftersom allt förstörts.

Den 19:e oktober 1952, inleddes utsändningarna från en sändare på 250kW och en antenn på 300 m. 1957 installerades en andra sändare på 250kW och den 1:a juli 1967 en tredje på 600kW vilket gav en samlad uteffekt på 1100 kW.

ORTF riktade sina kortvågssändningar mot Storbritannien, Italien, Centraleuropa, Algeriet och Tunisien. Utsändningen skedde via 17st gardinantenner vilka bars upp av 24st master mellan 20 och 60 m höga.

1968 var de 4st 100kW-sändarna föråldrade och ersattes fyra nya med samma effekt. Långvågen fick sin del av förändringarna 1974. En 1000 kW supervapotronsändare (ångkylt slutrör i ett slutet system) kopplades in för att komplettera redan befintliga sändare på plats. Långvågssändaren hade nu en uteffekt om 2100 kW. Den gamla masten på 300 m höjdes med 50 m och ommålades i rött och vitt. Ytterligare en mast på 350 m restes knappt 100 m från den första. Med denna utrustning fungerade stationen i kontinuerlig drift.

1975 började TDF (TéléDiffusion de France), som sköter om anläggningarna i Allouis, att ersätta de två äldre långvågssändarna från 1952 och 1957, med en ny sändare av nästa generation. Anläggningen invigdes den 2:e april 1981.

1977 ändrades sändarfrekvensen från 164 kHz till 163,840 kHz för att styra klockor med mycket stor noggrannhet. Den nya kvartskristallstyrda frekvensen motsvarar femte övertonen av 32768Hz. Från februari 1986 var frekvensen 162KHz. Från 1980, har man styrt sändningsfrekvensen med ett atomur med cesium 133, installerat av CNET (Nationella Centret från Studier av Telekommunikation). Efter denna installation används den som normalfrekvens över hela Frankrike.

Kortvågssändarcentrat Issoudun med 8 sändare på 100 kW ligger 40 km från Allouis och är uppfört 1950. Den säkerställer sedan dess utsändningar till utlandet. Den når inte samma regioner i världen som Allouis. Issoudun riktar sig till områden på mer än 3000 km avstånd med effekter som är högre än i Allouis med sina 4 st sändare på 100 kW.
Ursprungligen planerade för bägge platserna Allouis och Issoudun, Ett nytt antennsystem utformat och formgivet av Thomson och TDF, som kallas Allis-programmet. Detta ändrades 1994 efter ett avtal 1994 mellan TDF och RFI beslöts att koncentrera alla kortvågssändningar till Issoudun. Alla gardinantenner monterades ned i Allouis mellan 1995-1997. Issoudun har därefter försetts med 12 roterande rundstrålande Allisantenner tillsammans med 12 sändare på 500kW.

Kortvågen lämnade därefter Allouis men detta blev inte dödsstöten för långvågen.

De två 350 m höga tornen kommer att fortsätta att ge Frankrike utsändningar på långvåg av France Inter även efter årsskiftet 2016/17 men nu bara som en bärvåg . Sändningseffekten är 2 MW dagtid, går ned till 1 MW efter kl. 17 GMT vintertid och kl 19 GMT sommartid. Utsändning av programmet på France Inter fortsätter som vanligt på FM-bandet.

Översatt från Thierry Vignauds hemsida:
http://tvignaud.pagesperso-orange.fr/am/allouis/fr-allouis.htm

Fakta och bilder på engelska:
https://en.wikipedia.org/wiki/Allouis_longwave_transmitter

Christian Stödberg

Flygradio, AS-100

Under andra världskriget började ABA (AB Aerotransport sedermera SAS) att planera för kommande flygtrafik. Man hade beslutat sig för att utveckla ett flygradiosystem som kunde placeras i ABA:s flygplan. Kravet var hög kvalitet och snabba eventuella reparationer. Kravet var även att enheterna kunde bytas snabbt genom att dra ut enheten ur stativet utan att behöva lossa kontakter på stativets baksida. Uppdraget gick till Standard Radio som var kända för kvalitetsbyggen.

ABA fick efter kriget överta 9st B17 bombplan från USA (totalt nödlandade 68st B17 i Sverige under kriget). Dessa B17 ombyggdes av SAAB till passagerarplan med plats för 14 passagerare. Krigsutrustningen i planen togs bort och den av Standard Radio tillverkade utrustningen monterades in.

Bilden till vänster visar radiostativet med
sändaren för lång- och kortvåg överst i stativet, därefter mottagare lång-, mellan- och kortvåg, följd av mottagaren kopplad till en pejlantenn. Frekvensområde var 180–6900 KHz. Längst ned i racken sitter en ”blindlandningsmottagare” AR- 10-A. Enheten har 2 mottagare, en mottagare med 6 kanaler inom frekvensområdet 30 – 40 MHz för
mottagning av kurssändaren (liknar dagens LOCsystem) dvs en indikatornål som visar om man ligger korrekt på kurs mot banan. (Tyska Lorenz systemet) Mottagare 2 tar emot signaler från en radiofyr och indikerar med signal att flygplanet passerar rakt över platsen för sändaren. Frekvens för markeringsfyren var 38 MHz. Extra finess var ett intercomsystem så att besättningen, piloter och navigatör kunde prata med varandra via headset.

Under samma tidsperiod strax efter krigsslutet köpte ABA även 47st Douglas DC-3 av USA som var stående i Europa efter andra världskriget. Även dessa utrustades med flygradio systemet Standard Radio AS100.

Mottagare AD-41A
Ritning på AD41A från en manual över SAS DC3 maskiner

NDB FYRLISTA 1944
SEK VISBY 361
SEM Gotska Sandön 351
SEO Vallentuna 406
SEP Vagnhärad 358
SER BJURVIK 352
SET Hällevik 367
SIC Norrsundet 356
SIE Skärhamn 360
SIH Grebbestad 405
SII Örskär 360
SIM Yttermalung 350
SIP Eda 354

Gammal frekvenslista i kHz över civilflygets NDB Radiofyrar år 1944. Idag finns bara Visby kvar = OV 351 KHz. Idag finns ca 125 NDB fyrar i Sverige, de flesta användes som
inflygningsfyr till ILS instrumentlandning i områden som saknar radartäckning.
Länk till gamla radiofyrar: http://justus.ownit.nu/flyg/

Lars Hallin

Från radiostation inom Televerket/Telia till stiftelseägt Världsarv

Radiostationen i Grimeton utsågs 2004 till Sveriges 13:e världsarv. I hela världen finns numera drygt 1000 världsarv uppdelade på naturarv, i Sverige t ex Höga Kusten samt kulturarv, t ex Drottningholm, Skogskyrkogården och Falu Koppargruva.

Nedan följer en kort historisk sammanfattning om Grimeton-stationens tillkomst och användning samt lite om hur andra telekommedier tagit över stationens primära uppgifter.

Mer information om de svenska världsarven finns Riksantikvarieämbetets hemsida och mer om alla andra världsarv finns på Unescos hemsida. Arbetet med att nominera Grimetonstationen till världsarvslistan finns beskrivit av Hans Bergfast, Länsstyrelsen Halland i Länsantikvariens årsberättelse 2004 och UNESCO-mötet i Kina 2004 när beslutet fattades att stationen skulle bli världsarv, finns beskrivet i samma publikation av Mats Folkesson, även han vid Länsstyrelsen i Halland. Folkessons och Bergfast roll i tillkomsten av världsarvet var synnerligen väsentlig och kan inte nog berömmas.

Varför byggdes Grimetonstationen?

Efter första världskriget insåg man att radioförbindelser var ett bra alternativ till kabelförbindelser som var både lätta att avlyssna om de passerade på lämpliga ställen och lätta förstöra. Även radio var ju lätt att avlyssna men den risken var så uppenbar att motmedel utvecklades. Vidare blev behovet för Sverige av att kunna kommunicera med Amerika allt större under 20-talet. Det var bl a den stora utvandringen – en fjärdedel av Sveriges befolkning – som gjorde detta så uppenbart.

Ytterligare en faktor som bidrog till stationens tillkomst var den teknikutveckling som pågick. Kunskap om radio, antenner och vågutbredning växte fram snabbt och utrustning för långväga telegramförbindelser fanns nu att köpa från flera företag. Sverige valde att köpa utrustning från det amerikanska företaget General Electric.

kgeliasson
Svenskamerikanen Ernst F. W. Alexanderson, uppfinnare och konstruktör vid General Electric med mer 340 patent vid sin bortgång. Bland konstruktionerna finns den sändare och antenn från 1920-talet som byggdes i Grimeton.

För att få en dubbelriktad förbindelse behövs även en mottagningsstation och en sådan byggdes i Kungsbacka med en antennlängd på 13 km.

Stationen öppnades för telegramtrafik 1924 och invigdes i juli 1925.

karta
Karta över Kungsbackaområdet där den 13 km långa mottagningsantenn är inritad.

Teknisk utveckling av långdistansradio på 20-talet och framåt (t o m 70-tal).

En teknik som fanns att tillgå när stationen planerades var motordriven generator om man ville ha hög effekt och med markvåg för att nå USA, Long Island där RCA hade sin storstation för global radiotelegramtrafik. Dock var utvecklingen av radiorör för höga effekter igång och i slutet av 20-talet fanns alternativ till motordrivna generatorer. Grimetonstationen blev den sista stationen med denna typ av sändare som levererades från General Electric.

image3
Det planerade antennsystemet vid RCAs station på Long Island, endast två riktningar byggdes ut. Bild: På Long Island finns en förening – Rocky Point Historical Society – som tillvaratar minnet av sändarstationen där och de har tagit fram en julgranskula med stationen avbildad.

Många vetenskapsmän och även radioamatörerna arbetade ivrigt för att se om högre frekvenser kunde användas för långväga kommunikation och under 30-talet blev kortvågen mycket intressant att använda även i Grimeton. Telegramtrafik på långvåg till USA pågick till 50-talets början. Därefter blev kortvågen alltmer använd fram till 70-talets början. Antalet kortvågsvior var som mest ca 20 via Grimeton och kommunikationen skedde med länder i Sydamerika, länder i Asien men även flera länder inom Europa (bl a. Balkanländerna och Ryssland). När Sverige öppnade förbindelser via satellit 1971 i Tanum blev radiotrafik på kortvåg – punkt till punkt – nästan helt övergiven.

Andra svenska radiostationer för långdistanskommunikation (långvåg/gränsvåg).

Militären insåg tidigt möjligheterna med radio och i Sverige blev Karlskrona först med en station. 1911 kom en station nära Långedrag som efter ett par år flyttades till det område som nu kallas Gnistängen. Skälet till denna flyttning var dålig täckning p g a högt jordmotstånd i Långedrag (placering på berg). Till att börja med ägdes denna station av både dåvarande Telegrafverket och Försvaret men den övertogs helt av Telegrafverket efter några år. 1948 flyttades stationens verksamhet till Onsala och Vallda.

I slutet av 10-talet byggdes en radiostation i Karlsborg, inledningsvis hade den en gnistsändare som störde kraftigt i Europa och stationen fick därför namnet ”Europas väckarklocka”.

Karlsborgsstationen kom efterhand att byggas ut med flera sändare för långvåg och kortvåg. Sedan några år sedan är verksamheten där helt nerlagd och mark och byggnader ägs numera av försvaret. Ytterligare några stationer kan nämnas, Härnösand Radio och Boden Radio. Båda stationerna är nu nedlagda. Härnösand Radio var viktig under Finska inbördeskriget 1918 och Boden Radio stod för kommunikationen när vi svenskar bedrev gruvdrift på Svalbard ca 1929. Under vissa perioder har radiotrafik förutom rundradio skett från Motala. Hörby och Borlänge radiostationer. Slutligen må nämnas att försvaret har ett antal radiostationer på långvåg för maritim radiotrafik.

Vilket behov av långvågsradio finns numera?

Långvåg används nästan inte alls för rundradio numera i Europa. Ett litet undantag kan vara den danska stationen Kalundborg som sänder en väderrapport till i första hand nöjessjöfarten. Den lite mer intressanta användningen av låga radiofrekvenser (lång långvåg, 20-40 kHz) är för kommunikation till ubåtar i undervattenläge. Tyskland t ex har en station numera med sändare i Megawatt-klassen för detta ändamål och under krigsåren fanns en kraftig station kallad Goliat som sände krypterad information till ubåtar.

Radioamatörerna har tillgång till långvågsfrekvenser för att testa förbindelser med låg effekt!

Andra teletjänster vid Grimetonstationen.

Förutom radiotelegramtrafik via långvåg och kortvåg har Grimeton-stationen använts för rundradio och television inkl radiolänk samt mobiltelefoni och en lång rad med teletjänster för t ex räddningstjänst både till lands och sjöss. Vidare har stationen utnyttjats för sjöfartens och flygets telefonitjänster på långdistans. Många av dessa tjänster drivs fortfarande från Grimeton men både ägande, teknik och ansvar har förändrats under åren.

Övergången från Telia-station till Världsarv.

För Telia innebar 90-talet och även 2000-talets början många förändringar. Under televerkstiden hade många tjänster bedrivits under monopolform men många av dessa tjänster skulle nu drivas konkurrens med privata företag. Ett exempel på detta var tjänsten fartygsradio för handelsflottan som övergick till att drivas i bolagsform 1987 och näten för rundradio och television övergick till att vara ett eget bolag 1992.

När mobiltelefoni började komma igång i GSM 1991 blev konkurrens på detta område väldigt påtaglig och än mer blev det när tillstånd för nya mobilnät började släppas av Post&Telestyrelsen som bildats för att hantera den nya situationen på telemarknaden. 1993 ombildades Telia till aktiebolag och kunde nu även verka utomlands på friare sätt.

Denna nya marknadssituation gjorde att många av de gamla teletjänsterna blev ointressanta för Telia och då även den teknik de stod för. Därför blev försäljning av t ex de gamla radiostationerna aktuell kring sekelskiftet om det gick att hitta en köpare att göra affär med. I flertalet fall gick det bra men i Grimeton fanns ingen naturlig köpare till ett stort markområde med sex stora torn, ca 40 master, ett flertal byggnader mm. Att helt avveckla anläggningen eller fortsatt drift i någon form innebar stort kostnadsansvar.

Nu hade även tankarna på att nominera stationen till världsarvslisten blivit mer aktuell. Stationen var ju sedan 1996 byggnadsminnesförklarad av Länsstyrelsen i Halland. Men Telia i sin nya roll var nog inte rätt instans längre att äga och utveckla världsarv. Efter en utredning och samråd med Länsstyrelsen och Varbergs Kommun blev förslaget till Telia att överlåta anläggningen till en stiftelse. Denna stiftelsebildning och överlåtelse skedde 2003 och i samband härmed fick stiftelsen ett löfte om en summa pengar från Varbergs Kommun och Sparbanksstiftelsen i Varberg för att uppföra en byggnad för besökare.

Ett decennium som världsarv inom radio, 2005 till 2015.

Att ta över en så omfattande radioanläggning som radiostationen Grimeton innebär ett stort ansvar gentemot många parter alltifrån kunder t ex brukare av torn och master för antenner till leverantörer av t ex elektrisk ström. Vidare ska alla regler för arbetsskydd uppfyllas för t ex höghöjdsarbete mm. Fakturering, löneutbetalningar och skatter ska skötas liksom allt underhåll av master, torn, radioutrustning och byggnader samt den betesmark som utarrenderas till kringboende bönder. Målning av ett torn är en affär i mångmiljonklassen, alltså måste de kunder som följde med vid överlåtelsen både vårdas och helst öka både i antal och omfattning.

I samband med utnämningen till världsarv 2004 beslutas att en besöksbyggnad skulle byggas för de pengar som Varbergs Kommun och Sparbanksstiftelsen i Varberg ställt till förfogande. Detta gjordes och vid samma tillfälle kopplades stationen till kommunens vatten- och avloppsnät. Även omfattande fasadunderhåll med bl a fönsterbyten gjordes. Något senare byttes värmesystemet för byggnaderna ut – en övergång från el och olja till jordvärme.

image4
Byggnaden där besökande tas emot, uppförd 2004/05

Världsarvsåtagandet medför bl a att anläggningen ska vara öppen för allmänheten och i detta fall innebär det visningar och information både på plats och externt. Varje år sedan 2004 har stationen besökts av flera tusen besökare och de har informerats om stationens tillkomst, teknik och användning samt om UNESCO och tanken med världsarv. Den publika verksamheten sker i ett eget aktiebolag helägt av stiftelsen.

Även engagemang inom kulturområdet sker med externa parter. Ett exempel på detta är det ljudkonstverk som genomfördes för Västra Götalandsregionen 2014 på ett flertal platser i Väst- och Sydsverige samt på platser i Norge och Danmark.

En annan mycket viktig part för världsarvet är den förening – Vänföreningen Alexander – som bildats i Grimeton. Denna förening medverkar vid visningar, hjälper till med kvalificerat underhåll på den gamla sändaren och anordnar aktiviteter för att locka besökande t ex tekniska föredrag mm. Föreningen har mer än 500 medlemmar.

Mer att läsa:

Förvaltningsplan/Management plan 2014 – 2020.

Om nomineringsarbetet:
Hans Bergfast Varbergs Radiostation i Grimeton – Sveriges trettonde världsarv. Om beslutet att stationen ska bli världsarv: Mats Folkesson: Beslutet om världsarv en thriller…

Bergfasts och Folkessons artiklar finns att läsa i Länsantikvariens årsredogörelse 2004. Se www.lansstyrelsen.se/halland.

2016-10-15 Kjell Markström

Radioråd

skanna-husberg

Radio av idag med alla skäl också kallad ”hemmets nya musikinstrument” , är utan
jämförelse den populäraste och billigaste förströelse som för närvarande finnes. Förmågan
att tillfredsställa alla smakriktningar har gjort radio till snart sagt ”var mans egendom”.

Musikälskaren kan njuta av tonskapelsens bästa alster, den bildningsintresserade av
ypperliga föredrag av våra främsta föreläsare på resp. områden, språkvännen har utmärkta tillfällen att utöka sina kunskaper o.s.v.

Följande avser att vara eventuella radioköpare till vägledning vid val av lämplig apparattyp
och bör nedanstående synpunkter beaktas.

Radiomottagarna uppdelas i tvenne klasser nämligen Lokal och Distansmottagare.

Lokalmottagaren avser, som namnet anger, huvudsakligen avlyssnandet av lokala utsändningar vartill erfordras enkla eller i många fall inga som helst antennanordningar.
Mottagaren skall dessutom vara lättskött med endast en eller högst två inställningsrattar.
Distansmottagaren, vartill i de flesta fall erfordras inom- eller utomhusantenn, har sista
året avsevärt moderniserats och de flesta fabrikaten äro numera försedda med bekväma
inställningsanordningar.

Hänsyn bör tagas till eventuella störningskällor, som kunna finnas i apparatens närhet.
Olika apparattyper reagera nämligen helt olika för samma störningsmoment.

Det är därför av största vikt att rätt apparattyp erhålles enär, som av ovanstående framgår,
även den dyrbaraste och som bäst ansedda mottagare ej alltid är den avgjort lämpligaste.
Detta kan emellertid endast avgöras av fackmän med mångårig praktik, grundad på
direkta iakttagelser å störningsanledningar på skilda platser samt ingående kännedom om
de olika mottagarnas effektivitet. Det är således av avgörande betydelse att Ni vid val av
radio har tillfälle att rådfråga Eder med en firma, som äger tekniskt utbildad och erfaren
personal samt har tillgång till flera olika av marknadens erkända märken.

Av mig saluföres bland andra fabrikat följande: ”Aga-Baltic”, ”Concerton”, ”Seibt”, ”Saba”,
”Howard” och ”De Wald”.

Demonstrationer verkställas av mig i hemmen utan köptvång och på så sätt blir Ni själv
i tillfälle att övertyga Eder om vilken apparat som för Eder är den lämpligaste.

Å min verkstad verkställas reparationer och ombyggnader.

Göteborg i september 1931.

Gösta Husberg

Den fysikaliska forskningens vägar

Föredrag av Fil. Lic. Anna Beckman

Denna artikel är ur ”Röster i Radio” 1932;våren och har också tidigare publicerats i föreningens årsskrift 1988.

Den fysikaliska forskningen använder tre metoder nämligen den filosofiska, den matematiska och den experimentella. Det filosofiska tänkandet skapar hypoteser eller teorier. med matematikens hjälp härledas ur dessa vissa måttförhållanden, vilka konetrolleras genom experiment och observationer. De sistnämnda äro i sista hand utslagsgivande, när det gäller att avgöra en teoris värde, de kunna också ge material till nya hypoteser. Fysiken blomstrade upp först när den experimentella metoden planmässigt började användas. Det skedde mot slutet av 1500-talet.

Att experimenten bidragit att vidga vårt kunskapsområde särskilt påtagligt inom elektricitetsläran. Genom enbart filosoferande hade mänskligheten näppeligen fått någon kännedom om sådana fenomen som elektriska strömmar och urladdningar i förtunnade gaser eller de underbara strålar, som numera i så hög grad är föremål för utforskning.

Intresset för elektriciteten väcktes till liv genom de experiment, som utförde av drottning
Elisabets läkare, Gilbert (1540-1603). Det var han, som gav namnet elektrisk kraft åt den
dragningskraft, som genom gnidning kan meddelas åt vissa ämnen. Ordet elektrisk bildade han av det grekiska elektron (= bärnsten). Redan grekerna hade nämligen haft kännedom om att detta ämne genom att gnidas fick förmåga att draga till sig lätta föremål. Men Gilbert experimenterade med massor av andra substanser och visade, att den elektriska kraften visst ej är bunden endast till bärnsten. Med skäl kan han därför betraktas som elektricitetslärans fader. – Forskare i skilda länder upprepade hans experiment och gjorde nya rön angående den mystiska kraften, om länge syntes svag och obetydlig i sina verkningar. Plötsligt framträdde den med överraskande styrka. Musschenbroek (1692-1761), professor i fysik i Leyden, ledde nämligen elektricitet ned i en glasflaska, fylld med vatten. När han sedan urladdade flaskan genom sin kropp, fick han ett häftigt slag. Obekant med Musschenbroeks iakttagels gjorde en tysk, von Kleist, samma år (1745) en liknande erfarenhet.

Av en tillfällighet märkte den italienske läkaren och naturforskaren Galvani (1737 -1798),
att det utvecklades elektricitet då en nyss dödad groda medelst en metallkrok upphängdes på ett järnstaket. Själv ansåg han sig ha funnit ett slags animal elektricitet, alstrad av djurkroppen. Volta (1745 -1827), professor i fysik i Como och Pavia, visade emellertid, att den elektriska strömmen uppstår, när två metaller av olika art nedsänkes i en vätska. Forsknirrgen hade därigenom lärt känna ett nytt sätt att alstra elektricitet. En annan viktig upptäckt gjordes likaledes även tillfällighet, då två engelska forskare Nicholson och Carlysle. lade märke till att en vätska, som genomflytes av en elektrisk ström, sönderdelas kemiskt. Davy (1778 -1829), professor i London, gjorde noggranna undersökningar över denna företeelse och fann med des hjälp de förut okända metallerna natrium och kalium.

Andra forskare läto den elektriska strömmen passera ett urladdningsrör, innehållande
förtunnade gaser. Faraday (1791-1867), professor i London, var en av föregångarna; andra
voro Plücker (1801-1868), professor i Bonn, och Hittorf (1824-1914) professor i Münster. De sistnämndas framgångar berodde till stor del på de utmärkta urIaddningsrör, som glasblåsaren Gteiss1er lyckades åstadkomma. I dessa leddes strömmen in genom insmälta platinatrådar, rörets elektroder. Den elektrod genom vilken strömmen inträder, kallas anod, den andra katod. Deras försök upprepades sedermera av den engelske forskaren Crookes (1832-1919). – Plücker och Hittorf upptäckte katodstrålarna, vilka synas utgå från katoden. Fig. 1 visar ett av Hittorfs försök: katodstrålar krökas skruvformigt under inverkan aven magnetisk kraft. I fig. 2 synes ett av Crookes’ urIaddningsrör med rätliniga katodstrålar.

figur-1figur-2

figurn-3Goldstein (f. 1850), fysiker vid Berlins observatorium, upptäckte de s.k. kanalstrålarna; dessa gå i riktningen från anod till katod, och kunna tydligt observeras endast om katoden är genomborrad av hål eller kanaler och så placerad, att strålarna kunna fortsätta genom katoden: de iakttas bakom katoden. (Fig. 3.)

figurn-4Röntgen (1845-1923), Professor i Würzburg
och München, gjorde medan han var sysselsatt med undersökningar över katodstrålar en egendomlig iakttagelse, som ledde till upptäckten av Röntgenstrålarna. (Fig. 4) Röntgens oväntade framgång gav impuls till ivriga forskningar efter nya strålar. Den franske fysikern Becquerel (1852 -1908) fann den radioaktiva strålningen. Hans upptäckt var alltså frukten
av ett direkt sökande.

Under fysikens utveckling göras upptäckter än helt oväntat, än som resultat av ett ihärdigt
sökande. Men ingen kan göra en upptäckt utan en god iakttagelseförmåga och kritiska
undersökningar. Å andra sidan skänker ett enbart insamlande av observationsmaterial utan vägledande teorier ingen överblick och bidrar endast långsamt till forskningens framåtskridande. För vetenskapens utveckling är det lyckligast, när det filosofiska och matematiska tänkandet arbetar hand i hand med experimenten.

BOCKER ATT LÄSA:
Tallqvist, Hj.: Fysikens renässans. (Albert Bonnier 1924. 180 sid, 2,75, inb. 3.75.)
Hart, I. B. och Littmarck. K,: Vetenskapens banbrytare. (Lindblads förlag, 1926. 3 delar
á 1,75.)
Beckman, Anna: Strålar och strålning, (P. A. Norstedt & Söner 1930, 110 sid. I,50, inb. 3,25.)

Radiotillverkaren Clariton i Stockholm

Bland 1930-talets alla små radiotillverkare så finns det en som kanske kan beskrivas som ökänd. Reservationen i form av ett ”kanske” är på sin plats då märket säkert är i högre grad okänt än ökänt även bland många som intresserar sig för veteranradio. Märket hette Clariton och salufördes av E. Lundqvist på Barnhusgatan 2 i Stockholm. Det var enligt uppgift även där mottagarna tillverkades.

Det som kom att bringa dem i vanrykte för sin samtid är en artikel i juninumret från år 1934 av tidskriften ”Radio & Radio Amatören”. Artikeln ska ursprungligen ha publicerats i tidskriften ”ERA – Elektricitetens Rationella Användande”. Jag har inte granskat denna, utan endast den i ovannämnda radiotidskrift. Rubriken lyder ”Ett varnande exempel” och det handlar i grunden om en specifik Clariton radio som köpts av en privatperson och sedermera inlämnats till Semko – svenska elektriska materielkontrollanstalten – av denne. S-märkning av nätanslutna radioapparater var ännu inte ett lagkrav, men blev det ett par år senare. Däremot var det sannolikt ändå straffbart att tillverka en radio som kunde vara livsfarlig vid användandet. Möjligen bidrog den här historien till att göra kontrollen och S-märkningen obligatorisk och inte frivillig som den alltjämt var 1934.

Personen som lämnade in radion till Semko är inte namngiven i artikeln, men det kan
knappast ha varit vanligt att en besviken radioköpare vände sig dit för att få en provning
gjord. Jag misstänker att denne okände antingen hade goda kunskaper om el och radioteknik och/eller personliga kontakter på Semko. Det står att han köpt radion direkt hos fabrikanten Clariton efter att ha sett en annons i Dagens Nyheter, som lockade med billiga apparater. Orsaken till att han valt att lämna in radion för kontroll framgår inte uttalat av artikeln i tidskriften, men de har valt att publicera hela undersöknings-protokollet och där framgår med all önskvärd tydlighet att kunden hade goda skäl att ifrågasätta produkten.

Det rör sig om en allströmsmottagare och det ställer extra stora krav på säkerheten då
chassiet kan vara nätspänningsförande beroende på hur man råkat vända stickkontakten
i vägguttaget. Undersökningsprotokollet är en lång uppräkning av komponenter som är
bristfälligt monterade och isolerade och det finns exempel på många verkligt farliga konstruktionsdetaljer. Den i mitt tycke värsta väljer jag att citera rakt av:

”Den med avstämningskondensatorn kombinerade visaren är spänningsförande. Den
är direkt åtkomlig från apparatens framsida och kommer i ena ändläget i kontakt med
skalöppningens plåtskoning, som därigenom får spänning”.

Att de var klantiga som radiokonstruktörer blir väldigt tydligt när man i protokollet
utöver de verkliga farligheterna också blir upplyst om en rad kallödningar vid komponentmonteringen. Än mer graverande är dock det faktum att apparaten innehåller
ett ”blindrör”. Alltså ett rör som monterats i en rörhållare, men som inte inkopplats i
någon mottagarkrets överhuvudtaget. Det står också i protokollet att röret har avbränd
glödtråd. Det har bara ett uppenbart syfte och det är att kunna kalla en trerörsmottagare
för en fyrarörs dito, utan att den är det.

Jag har tyvärr aldrig sett en Clariton radio i verkligheten och det kanske inte är så
mycket att undra på med tanke på det ovan anförda, men det vore onekligen spännande
att närmare få granska en. Däremot har jag lyckats få tag i en originalbroschyr för märket.
Tyvärr är den inte daterad, men den är sannolikt något år äldre än 1934 då det inte finns
uppgifter om någon allströmsapparat i den. Det man kan välja på är fyra olika varianter
av trerörsmottagare. Två är byggda för likström och två för växelström. De kan i sin tur
fås med två olika högtalaralternativ: Jättekraftsystem (ja det står så) eller elektrodynamisk. Sen är ju frågan om det verkligen är trerörsmottagare eller om de egentligen bara har två aktiva rör och ett som är en attrapp. Att bygga radioapparater med fusk som affärsidé verkar orimligt om tanken är att stanna kvar i branschen någon längre tid. Det material jag har tillgång till ger inga tydliga svar på hur länge företaget existerade och hur länge de tillverkade radio. Vissa uppgifter framstår också som lite motsägelsefulla. Apparaten som artikeln gäller hade enligt undersökningsprotokollet fyra rör inklusive likriktare och då även inräknat det tidigare nämnda röret utan funktion. Dock ska den ha inköpts för 175 kronor och i så fall ger annonsen som publicerats jämte artikeln besked om att den skulle ha sålts som en femrörsmottagare. Ett overksamt rör kunde möjligen ta tid
att upptäcka så länge apparaten fungerade, men vågade de verkligen kalla den femrörs
när det bara hade funnits fyra att se om bakstycket tagits av? Det är väl svar vi aldrig
kommer kunna få.

I broschyren framhåller de att de kan sälja sina radioapparater billigt genom att inte
ha dyrbara lokaler och att inte hålla sig med agenter eller andra mellanhänder. Därtill
sålde de endast mot kontant betalning. De lämnade ett års skriftlig garanti. Det kan
tyckas generöst i en tid när sex månaders garanti var det vedertagna i branschen, men
det kan också ha varit ett sätt att själva få reparera felaktiga exemplar under
längre tid. Om någon annan reparatör än Claritons egen fått ta sig an radion skulle
ju fusk ha avslöjats lätt. Å andra sidan så verkar ingen av de modeller som saluförs
i annonsen finnas med i broschyren. Det kan inte heller uteslutas att fuskapparater
var ett enstaka försök att få ordning på ekonomin i ett trängt läge. Annonsrubriken
lyder ”Här va de påskradion” och det var kanske sista chansen på flera månader att få något sålt. Det är väl känt att radioförsäljningen under våren och sommaren var så
blygsam att handlare ofta tvingades kombinera radio med t.ex. cykel och sport eller foto
för att jämna ut inkomsterna över året.

Det kan tänkas att produktionen bara fortgick något eller några år. Då rimligen omkring
1933 – 34. Detta motsägs dock av det faktum att de också var indragna i patenttvisterna
under 30-talet. Clariton radio ska ha fått svara för sig vid rådhusrätten i Stockholm den
tionde december 1936. De anklagades då av AGA-Baltic för patentintrång och krävdes på
ett skadestånd på 3672 kronor. Troligen rör det sig om en tvist vars ursprung låg ett par
år bakåt i tiden. Även rättegångarna mot t.ex. Centrum och Luxor hade dragit ut på tiden och de radioapparaters konstruktion som åberopades var typiskt flera år gamla när de väl kom upp i rätten. Uppgifterna är för övrigt hämtade ur tidningen ”Centrum Journalen”. Clariton slapp dock betala eftersom AGA-Baltic förlorade rättegången. Domen överklagades, men fastställdes av hovrätten så sent som den trettonde april 1939. Om företaget verkligen existerade och fortfarande tillverkade radioapparater då vet jag inte, men det måste rimligen ha funnits någon som svarade för dem i rätten i alla fall.

Det troliga är väl annars att den dräpande publiciteten i ”Radio & Radio Amatören”
borde ha gått så hårt åt företaget att de inte kunde använda namnet Clariton längre. I den
mån de alls kunde fortsätta i radiobranschen. Vad annars gäller själva namnet Clariton
så ska det givetvis inte förväxlas med amerikanska Clarion Radio samt att det också har
använts som märke för grammofonskivor i Sverige. Clariton Record var ett skivmärke
skanna3-14-2för religiös musik och det ägdes av Ernst Rolfs musikförlag. Det var dock endast
verksamt under 1920 och har troligen ingen som helst koppling till radiomärket
Clariton. Skulle någon läsare ha en Clariton radio eller sitta inne med mer upplysningar
om märket eller om personen E. Lundqvist, som stod bakom firman, får ni gärna vända
er till Audionens redaktion eller till Radiomuseet i Göteborg.

Anders Söderström

Telegrafering utan tråd

af lektor P, G. Laurin.

Ur Bilaga 2 till “TEKNISKA SAMFUNDETS HANDLINGAR” l899!!!
Denna artikel har tidigare också publicerats i årsboken från 1988 för Amatörradiohistoriska Föreningen i Västsverige.

Man har länge vetat, att den elektriska gnistan är oscillerande. När alltså en gnista hoppar över från den positiva till den negativa polen, så följes denna första urladdning ögonblickligen af en annan i motsatt riktning. Och på så sätt hoppar gnistan några gånger fram och tillbaka mellan de båda polerna.

Man kan beräkna svängningstalen för de elektriska rörelserna enligt en mycket enkel formel. Svängningarna äro beroende af ledarnas själfinduktion och kapacitet. Och liksom omnämnda förhållande med afseende på den elektriska gnistan var bekant, så var det
äfven kändt, att svängningarna hos densamma framkallade vägrörelser i etern. Och enligt
Maxwells teori måste dessa s. k. elektriska vågor utbreda sig i etern lika som ljusvågorna.
Ar 1864 uppställde han sin teori och kunde med bestämdhet påstå, att de förra vågorna
återkastas , brytes och polariseras alldeles som de senare och att de ha samma utbredningshastighet som ljusvågorna nämligen 300 km. i sek.

Men det dröjde sedan nära 1/4 sekel, innan några säkra experimentella bevis för sanningen af hans teori framlades. Bevisen kommer från tysken Hertz i Karlsruhe, som år
1888 lyckades göra en serie vackra försök, genom hvilka han påvisads dessa elektriska
vågors existens. Den engelske fysikern Lodge hade år 1876 upptäckt ungefär samma fenomen som Hertz, men han hade icke så varit på sin vakt som Hertz och fullföljde därför
icke sin upptäckt. Hertz gick till väga på följ ande sätt. Han lät från en gnistledare utgå
elektriska vågor i ett rum. På ungefår 10 meters afstånd från gnistbildaren ställde, han en
stor metallskärm. Af denna skärm reflekterades de elektriska vågorna. Sedan gick han från
gnistbildaren mot skärmen med en cirkelformigt böjd koppartråd hvilkens båda ändar
befunno sig på ungefär 1/10 millimeters afstånd från hvarandra, och fann då, att på somliga ställen i rummet sprungo gnistor fram mellan trådändarna och på andra icke. På somliga ställen funnes således svängningsrörelser, (s. k. svängningsbukar) men på andra, där inga gnistor framkallades, voro s. k. svängningsknutar. Genom att mäta avståndet mellan två svängningsknutar bestämde han våglängden. Då han, såsom ofvan nämnts, kunde beräkna svängningstalet så var därmed utbredningshastigheten funnen. Den befanns ungefär = Ijuset. Äfven brytning, polarisation m. m. undersöktes och bekräftelsen af Maxwells förutsägelser var fullständig.

Våglängden är beroende af svängningstalen, och dessa åter bero på urladdames själfinduktion och kapacitet. De vågor, Hertz lyckades framställa, voro 10 m långa, men vi äro i stånd att framkalla sådana, som endast äro 6 mm hvilket motsvarar 50 tusen miljoner svängningar pr sek. Att få långa elektriska vågor är ingen svårighet.

För jämförelse hänvisas till följande tabell, som framställer våglängd och svängningstal
bos såväl de elektriska vågorna som de olika slagen af ljusvågor.

.                                  Våglängd:                               Sv:tal pr sek:
Elektr. vågor :         > 6 mm.                                  < 50,000 mill.
Ultra röda ljusv,     <50,000 mill:del mm.        6                 bill.
Röda              ”            800          »         »              400             »
Violetta         »           400           »        »               800:           »
Ultra viol      »           100           »         »              3,000         »

Som man finner t är det ett duktigt hopp mellan våglängden b hos de elektr, vågorna
och de ultraröda ljusv. och om vågor med våglängder mellan dessa har man ännu icke
någon kännedom. En stämgaffel, som gör 1,000 svängningar i sek., skulle bahöfva 121,000
år för att göra lika många svängningar som det röda ljuset gör på en sek. Men nu är att
märka att en lysande partikel icke håller på att svänga en hel sek., sannolikt mindre än en
milliondels sek. På så sätt hinna de elektriska gnistorna icke utföra många svängningar.
De ljusutsändande partiklarna göra åtminstone 50 tusen svängningar, innan deras rörelse
domnar bort men en elektrisk gnista gör högst 50 svängningar.

Men nu gäller det att upptäcka de elektriska vågorna. Förr var detta förenadt med stora
svårigheter, men nu går det mycket lätt. Man begagnar sig af ett glasrör, vid hvars båda
ändar sitta korkar, genom hvilka går en messingsstång. l röret finnes metallpulver. t. ex. en
knivsudd järnfilspån, som ligger omgifvet af tvenne messingsskifvor. l vanliga fall är metallpulvret oledande för elektricitet, men om en våg från en elektrisk gnista träffar glasröret, så blir det ledande. Och detta rör är mycket känsligt för vågor af detta slag och utgör det bästa medel, som man hittills känner för upptäckande af dem. Man kan visserligen icke ännu upptäcka dem på. något större afstånd men dock på vida längre än hvad det lyckades för Hertz. Han måste nöja sig med att upptäcka dem på endast några meters afstånd, då vi däremot nu kunna upptäcka dem på 2 mils afstånd. Etervågor utgå naturligtvis åt alla håll i rymden, och vi kunna därför lätt tänka oss” att det icke kan finnas just så stor energimängd kvar, sedan vågorna passerat en sträcka af 2 mil, då naturligtvis etervågorna blitva allt svagare ju större afståndet är; men de äro dock tillräckligt starka. för att göra detta här lilla glasröret ledande. Och när då en ström går genom röret, så kommer den att verka på ett relais, och därvid sker att en annan ström slutes på vanligt telegrafmanér. När relais’et påverkas, går accumulatorströmmen genom morse-apparaten, och när så strömmen i relais slutes, gifver morse-apparaten ett tecken. Relaiset förblir ledande, tills pulverröret skakas på något sätt.

Det är därför mycket viktigt att skakningen måste vara fullt effektiv, så att strömmen kan
upphöra i samma. ögonblick som skakningen sker. Denna skakning åstadkommes genom
en själfverkande hammare. Man använder härtill en apparat, inrättad som en vanlig elektr. ringklocka, och låter kläppen slå på röret. i st. f. på en klocka, Den ström, som verkar på hammaren, slutes genom morse-apparaten, som härvid spelar samma roll som ett reläs. En våg träffar pulverröret. som blir ledande, relaiset slutes, strömmen passerar antingen genom morse-apparaten eller ringklockan, och samtidigt slutes en tredje ström, som då verkar på hammaren, hvilken ger pulverröret ett slag, så att det blir oledande. För hvarje gnista få vi ett tecken, och gifva vi flere gnistor, få vi en hel följd af tecken = telegraferingen är färdig. Man kan naturligtvis anordna tecknen på samma sätt som i en vanlig morse-apparat. Den här gnistinduktorn kan gifva gnistor på 25 cm, i luft, men man använder sådana på endast 1/2 millim. i fotogen. Dessa senare blifva mera regelbundna och därför verksammare.

Detta kallas visserligen telegrafering utan tråd, och här finnes häller icke någon förbindelse mellan utsändnings-och mottagningsapparaten, men en tråd spelar dock här en mycket stor roll. Marconi fick det viktiga infallet att fästa vid den ena ändan af pulverröret en tråd, som går uppåt och fastgöres vid en ställning så, att den blir väl isolerad. Ju längre denna tråd är, på desto längre afstånd kan man telegrafera. Afståndet beror dock i öfrigt på lokala förhållanden: på markens beskaffenhet, om det finnes hinder i vägen, t ex. träd och byggnader, som ehuru de icke hindra dock. försvåra telegraferingen, och på luftens renhet. Ju mera fyIld med damm” luften är desto svårare är det att telegrafera, och vid hafskusten, där luften är renast, går det bäst. Vid Berlin har man kunnat telegrafera på ett afstånd af 200 gånger lufttrådens längd. Om den således är 100 rn., så kan man telegrafera på en sträcka af 100 m, X 200, d. v. s. 20 km. eller 2 mil, men under mera gynnsamma förhållanden, såsom t. ex. vid engelska och italienska kusterna) har man kommit till 500. ggr luftledningens längd. Från andra ändan af röret utgår också en tråd af betydelse. Denna tråd, som utgör s, k, jordledning, bör helst stå i god förbindelse med jorden. Det är en liten del af vågen, som träffar pulverröret, och därför hafva omnämnda trådar till uppgift att tjänstgöra som fångsttrådar för att fånga eller uppsamla vågor, Dom utbreda sig åt alla håll, och på så sätt förstärka strömmen.

Liksom från pulverröret utgå äfven från gnistbildarens poler en luftledning och en
jordledning.

Man har icke lyckats stämma röret för särskilda slag af vågor med utestängande af andra,
men omöjligt torde det icke vara. Då det alltså ännu är känsligt för alla slag af vågor, så
är det icke lämpligt att använda denna apparat i krig. Man kan genom att utsända vågor
från andra apparater förstöra vågorna från en viss apparat, så att det blir liksom ett krig
mellan vågorna i etern.

De elektr, vågorna gå obehindradt genom väggar af sten och trä, som äro alldeles genomskinliga för ljusvågor. Men metall hindrar dem att utbreda sig: den är icke genomskinlig.

Det finnes ännu vissa betydelsefulla brister i denna metod att telegrafera. Så t. ex. kan
man icke koncentrera vågorna i en viss bestämd riktning och icke heller såsom jag redan
antytt – stämma röret för mottagande af endast visst slag af vågor. Dock bör man akta sig
för att fälla för hastiga omdömen om den praktiska betydelsen af detta telegraferingssätt.
Jag vill erinra om, att redan på 60-talet var det en tysk fysikert som i fysiska sällskapet i
Berlin genom experiment visade, att musik kunde öfverföras medelst en tråd från ett ställe
till ett annat. Detta väckte stor uppmärksamhet i sällskapet. Han insände till den förnämsta facktidskriften i Tyskland redogörelse för sin upptäckt, men redaktionen vägrade mottaga densamma till införande, emedan den ansåg den vara otrolig! Men 10 å 15 år därefter var telefonen färdig På samma sätt kan det möjligen gå med ifrågavarande uppfinning. hvilken ännu är i sin linda i sitt försöksstadium. . .

GÖTEBORG.
GÖTEBORGS HANDELSTlDNINGS AKTIEBOLAGS TRYCKERI
1899.

modell
1903 byggde K.G.Eliasson en modell som byggde på Hertz upptäckt som ett examensarbete på Chalmers.
Detta finns utställt på Radiomuseet.

En episod från ett London i mörker

image4

image5Jag lyssnade för några år sedan på norsk radio där man intervjuade en äldre man som
hade varit reporter på BBC i London och ansvarat för utsändningarna på norska under andra världskriget.

BBC hade ställt i ordning ett stort logement med många sängar för alla utländska
korrespondenter som hade samlats i London för att kunna nå sina hemländer via BBC
med viktiga nyheter och meddelanden. Detta logement förestods av en mycket kavat och sträng värdinna som höll ordning på allt. Hon hade tilldelat alla gäster var sin säng i logementet. Efter klockan 10 på kvällen skulle det vara släckt för då skulle man sova.

Den norske reportern hade tillsammans med några kollegor varit ute en sväng på staden
en kväll och gick hem vid tiotiden då allt släcktes ned och London blev allt mörkare. Väl
inne i det släckta logementet upptäcker norrmannen att hans säng hade blivit ockuperad
av en främmande kollega som sov mycket djupt. För att inte väcka honom trevade han sig
fram till en annan säng som var tom och lade sig i den.

Klockan fyra på morgonen väcktes han bryskt av värdinnan som ruskade på honom. Han
hörde henne ropa ”Good morning sir. It is time to get up. You must read the Bulgarian
news in half an hour.

Norrmannen blev något bestört over uppdraget att läsa nyheter på bulgariska, ett språk
som han aldrig ens försökt att prata. Värdinnan fick vackert leta vidare bland sängarna för
att finna lämpligare person för just den uppgiften.

Lars Lindskog