Museet har fått några fina instrument från en nederländsk radioamatör. Bland dessa instrument fanns ett par äldre men högklassiga signalgeneratorer av Typ 8640B. Här kommer en liten berättelse om utveckling av, och egenskaper hos denna numera klassiska generator.
Signalgenatorn presenterades i HP Journal februari 1973. (http://hparchive.com/Journals/HPJ-1973-02.pdf) och fanns kvar 18 år senare i HPs katalog 1991. Föregångaren var 608 i olika modeller som var en stor tung rörbestyckad signalgenerator. Problemet var bara att den rörbestyckade generatorn hade så bra prestanda att HP tvekade i det längsta med att utveckla en transistoriserad variant. Att släppa en senare modell med sämre prestanda än föregångaren var ju otänkbart. Konkurrenterna hade inte samma tryck på sig. Wavetek släppte en helsyntetiserad modell med beskedligare prestanda och aggressiv marknadsföring.
Jag äger själv en Wavetek 3002 som jag har varit nöjd med i nästan 20 år även om den är något underlägsen 8640B, prestandamässigt.
Hur löste HP dilemmat? Resultatet blev en legendarisk signalgenerator, som fortfarande betingar tusenlappar på Ebay.
Frekvensområdet var givet 500 kHz till 512 MHz eller bättre. Man insåg att det inte skulle gå att klara prestandakraven på spektral renhet och lågt fasbrus med en syntesgenerator. Man valde en analogt avstämd mikrovågssresonator med ett Q -värde på hela 500 för att få en riktigt ren signal. Resonatorn är den runda blanka klumpen som syns på bilden nedan, som visar undersidan av signalgeneratorn.
Det var naturligtvis orimligt att ha en analog krets för varje frekvensområde så man valde frekvensområdet 230-550 Hz för huvudoscillatorn. Sedan dividerade man succesivt ner den frekvensen med en faktor två för de lägre frekvensområdena. Man får då en fyrkantsvåg, men det är inget problem så länge som fyrkantsvågen är helt symmetrisk. Man behöver då ”bara” filtrera bort de harmoniska övertonerna för att få en fin sinusvåg. Generatorn innehåller därför vippor i den då moderna ECL-logiktypen för att dela ner grundfrekvensen och en passiv filterbank för varje frekvensområde. De olika filtren kopplades om med ett sinnrikt kamsystem som styr mångpoliga omkopplare. Kamaxeln är mekaniskt kopplad till våglängdsområdesomkopplaren. Huvudoscillatorn innehåller även en varistor som kan påverka frekvensen i viss utsträckning och hantera frekvensmodulation, samt faslåsning till kristalloscillatorn på 5 Mhz (eller en gemensam referensoscillator för flera instrument). Generatorn innehåller en digital frekvensräknare, som klarar upp till 550 MHz. Frekvensräknaren kan användas för både den interna oscillatorsignalen och externa signaler. I läge intern är räknaren kopplad till huvudoscillatorn (250 -550 MHz). För att få rätt visning ändrar man tidbasen efter inställningen av våglängdsområde. Genom att trycka på knappen Lock kan då räknaren användas för att faslåsa frekvensen till tidbasen, som i sin tur är styrd av den högstabila kristalloscillatorn på 5 MHz. Det är också möjligt att använda en extern referensoscillator. Genom att faslåsningen har en måttlig påverkan på frekvensen kan man få både korttidsstabilitet med lågt fasbrus och långtidsstabilitet.
Det är inte bara frekvensen som måste vara stabil för en generator av den här klassen. Utsignalens amplitud måste vara stabil, helst över hela frekvensområdet och kunna varieras i ett område av 140 dB. 8640B klarar generera utsignal från ca 19 dBm ner till -145 dBm (ca 0,02 uV) Vid användning av de lägsta signalnivåerna ställs extrema krav på lågt internt brus och att instrumentet inte strålar ut någon effekt vid sidan av utgångskontakten. Avkänning och reglering av utnivån sker med en sofistikerad ALC-krets (Automatic Level Control), som också används för att styra amplitudmodulationen. Förutom samtidig frekvensmodulation och amplitudmodulation klarar generatorn även pulsmodulering (ner till 1 us pulser). Extern signal för modulation är naturligtvis också möjligt via separata ingångar.
LF-generatorn för intern modulering är en komplett LF-oscillator (option 001), som klarar 20 Hz till 600 kHz. LF-signalen kan tas ut separat via BNC-kontakt från 1 mV till 3 V över 600 ohm. LF utsignalen och intern modulation regleras med separata kontroller.
En annan vanlig option är 002 som utökar frekvensområdet till 1024 MHz via en frekvensdubblare.
Ytterligare en option är 003 som skyddar generatorn mot HF som kommer in på instrumentets utgång från mätobjektet. Den karar 50 W bakifrån. Tyvärr är de två generatorer som museet fått utan denna option. Om man bränner stutsteget blir därför generatorn värdelös eftersom slutförstärkaren innehåller HP specifika specialkretsar som inte längre går att få tag på.
Det som jag berättat framgår visuellt av nedanstående blockdiagram över uppbyggnaden.
Även om 8640B har unika och enastående egenskaper är de generatorer som man kan få tag på idag inte utan problem. Problemen hänför sig huvudsakligen den komplicerade mekaniken med massor av kugghjul kardanväxlar och omkopplare. I regel är ett eller flera kugghjul söndriga, omkopplare har tappat kontaktstift och värst av allt problem med den så gott som oreparabla slutförstärkaren. Får man problem med kavitetsavstämningen finns heller inget man kan göra.
Jag är nu mitt uppe i arbetet med att få igång museets två gåvor och har gott hopp fortfarande, även om flera kugghjul och omkopplare måste repareras. Det finns gott om förebilder på nätet, som kämpat (-ar) med samma eller liknande problem.
När Radiotjänst skulle börja sända tv från Stockholm i mitten av 50-talet så hade de först haft försökssändningar från KTH på Valhallavägen under flera år. När Göteborg-tv vid denna tid skulle göra detsamma så hade de sina försökssändningar från Chalmers. Och det var likadant när Radiotjänst skulle börja sända radio i mitten av 1920-talet.
Den klassiska radioadressen Kungsgatan 8 förknippas gärna med radiostarten 1925. Men då existerade inte denna byggnad. Den började byggas först något år senare. Var höll de till och var sände man ifrån före K8?
De första reguljära sändningarna i Stockholm startades 1922, men egentligen hade den allra första radiosändningen med tal och musik genomförts så tidigt som den 1 september 1919. Sändaren var vid det tillfället placerad i kastellet vid Vaxholm och avlyssnades av en grupp särskilt inbjudna via en radiomottagare som fanns hos Telegrafverket vid Brunkebergs torg i Stockholm.
I november 1923 lyckades Telegrafstyrelsen anskaffa sin första, för rundradio särskilt utvecklade radiosändare. Det var en Western Electric-station av den då i Amerika mycket vanliga typen på 500 W. Den installerades i undervisningsanstaltens lokaler på Malmskillnadsgatan där samtidigt den första ljuddämpade studion inreddes.
1. Malmskillnadsgatan 19 B, hos Telegrafverket vid Brunkebergs torg i Stockholm (1923-1925),
Telegrafverket började sända rundradio från sin försöksanläggning på Malmskillnadsgatan 19 B i Stockholm i november 1923. Studiolokalen var 7,8 meter lång, 4,5 meter bred och 2,9 meter hög. I dess anslutning fanns ett kombinerat sändarstations-, förstärknings- och kontrollyssningsrum. Sven Jerring var redan rutinerad för jobbet. Han hade debuterat vid mikrofonen redan tidigare 1923 när han som anställd journalist på Åhlén & Åkerlund blev programledare för förlagets Radiotimme. Sven minns från sin första tid vid Brunkebergstorg: ”Studion var med sina väggdraperier av grågult tyg och sitt virrvarr av ledningstrådar på golvet ingen särdeles anslående lokal. Den måste tvärtom kallas mycket otrivsam och var dessutom trång. Jag förstår än i dag inte, hur den stora orkestern på cirka tolv man kunde få plats och det armbågsrum som Tannhäuserovertyren och Schuberts Ofullbordade kräver. (Jag: Min farfar Erik var där då och spelade). Mellan styckena makade musikanterna ihop sig för att släppa fram högtidstalarna. Jag var samtidigt hallåman, tekniker, telefonvakt och ibland vaktmästare i en person, det räckte”.
Programmen bestod av sång- och musikunderhållning, föredrag, kåserier och uppläsningar. I många fall bekostades de av affärs- och tidningsföretag mot att man vid sändningens början och slut nämnde den arrangerade firmans namn. Verksamheten var alltså baserad på reklam eller sponsring, och bland mer regelbundet återkommande programarrangörer kan nämnas Åhlén & Holms familje-tidning Vårt Hem, Stockholms-Tidningen, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Elektriska Aktiebolaget AEG, Lundholms Pianomagasin, Grosshandlarfirman Martin Öberg.
I december 1923 återutsändes föreställningar direkt från Operans scen, och onsdagen den 12 december 1923 radierades den första offentliga konserten från Stockholms konsertförening. Julottan från Jakobs kyrka 1923 var den första radieringen i världen av en offentlig gudstjänst. Tennysons dikt Nyårsklockorna blev nyårstradition redan nyåret 1923/24, men den första gången blev den sänd redan den 29 december. Stadshusets klockspel sändes första gången på nyårsaftonen 1923. Den sista utsändningen från Telegrafverkets försöksstation blev nyårsvakan, den 31 december 1924. Då flyttades verksamheten till den nya studion som låg lite längre upp på Malmskillnadsgatan, från 19 B till 30.
Den 1 januari 1925 räknas som den svenska radions premiärdag. Då börjar AB Radiotjänst sända några timmar om dagen från den nya studion. Den hade en yta av hela 72 kvm och var inredd med sammetsdraperier på väggarna samt en fin matta som täckte hela golvet. Den var perfekt akustiskt byggd. Här förfogade de då 7 anställda över två kontorsrum. Klockan 10.55 den 1 januari 1925 påannonserades Radiotjänsts första program av Sven Jerring. Det var en högmässa från Sankt Jacobs kyrka i Stockholm som kunde höras i cirka 40 000 mottagare. Man sände först bara under några timmar varje kväll. 1926 utökades sändningarna med en halvtimmas sändning mitt på dagen.
I januari 1925 fanns ca 40.000 licensinnehavare. Vid årets slut hade det hunnit bli 126.000. Rätt snart började man att sända utanför huset också. I mars kom det första reportaget, Vasaloppet. 1927 bildades Radioorkestern under ledning av Nils Grevillius. Härifrån sände Radiotjänst under tre år, mellan våren 1925 och våren 1928
3, Kungsgatan 8 (byggdes 1927–1928).
Radiotjänst flyttade in i det nybyggda huset, kallat K8, våren 1928. Då disponerade företaget de tre översta våningarna. En våning var kontorslokaler, en användes för studiolokaler och på vinden fanns teknikavdelningen.
Radion började alltså inte sina sändningar från Kungsgatan 8. Så var det med det.
Hans Arnbom ————————————————————————————————————— Hans Erik Arnbom, född 20 oktober 1952 i Stockholm, var en svensk kompositör, verksam och boende på Östermalm i Stockholm. Han är son till den svenske TV-producenten Arne Arnbom. —————————————————————————————————————
Transistorn (fälteffekttransistor) patenterades redan 1925 (Kanada) 1930 USA av fysikprofessorn Julius Edgar Lilienfeld, fast 1956 års Nobelpris i fysik gavs till Shockley Bardeen and Brattai för arbeten med halvledare och transistorer.
De kom ordentligt i bruk runt omkring 1960, då ofta i radioapparater. Från 1920 fram till 1950-talet blev radioapparater större och större, och nu, på 1960-talet, blev de mycket, mycket mindre. Och då började fantasin flöda i samtliga radiotillverkares designavdelningar. En radio kunde se ut som en fotboll, en colaburk, en raket, och många andra roliga utformningar. Exempel finns i rundradioavdelningen på Radiomuseet. De två små asiatiska träfigurerna har faktiskt var sin kristallradio inuti, men är precis lika roliga som de med transistorradio.
Dockhusmöblerna på museet visar en 1950-tals miljö. Den lilla radion fungerar inte, men flera av transistorradioapparaterna i glasmontern kan faktiskt sättas igång.
Vår lilla samling är mycket uppskattad av våra yngre besökare.
Alltsedan Radions barndom på 1920 talet har det funnits ett behov av att laga trasiga apparater. I början var det ofta cykelverkstaden i byn som svarade för servicen och försäljningen av nya apparater. När TVn kom på 1950 talet så fick teknikerna vidareutbilda sig för att klara dessa. Eftersom apparaterna ofta var stora och folk inte ville missa kvällens TV-program så fick teknikern åka hem till kunden.
Då myntades uttrycket flygande service efter firman Landerö som hade ett flygplan med snurrande propeller på servicebilarnas tak. TV-teknikern hade då en väska med ett universalinstrument, rör, kondensatorer, motstånd m.m. samt verktyg och en lödkolv. Man klarade att laga 95% av apparaterna i hemmet, annars fick den tas med in till verkstaden. Kunden fick då ofta en 17 tums låne-TV för man kunde ju inte missa kvällens program.
Det sändes inga program på dagtid men testbild fanns alltid hela dagarna så det var inga problem att trimma TV-mottagarna. Det fanns två olika testbilder en på dagtid som televerket svarade för och en som kom en halvtimma före kvällsprogrammets start. Problemet var att det var olika linieraritet på testbilderna så om man trimmade den rund på dagen så blev Sveriges Televisions testbild som ett päron. Kunden ringde då förstås och klagade…
Ofta var det en hemmafru iförd morgonrock som öppnade dörren och ville bjuda på kaffe. Det kunde bli mycket kaffe under dagen men man kunde ju tacka nej. Det värsta var närgångna hundar som snodde skruvmejseln och tuggade på den. En TV- tekniker fick se ett tvärsnitt av svenska hem. Ibland en flott villa med swimmingpool inomhus. Ibland en knarkarkvart med endast en soffa och en TV som inredning.
Man imponeras varje gång man går förbi Radiomuseets utställningsobjekt RM 5849, en stor och kraftfull hembygd radio från 1924. Vilket ljud måste ha kommit ifrån denna apparat med sina 8 rör!
Den är en Superheterodyn rundradiomottagare, 1,3 – 1,8 MHz 230-160m för batteridrift. Denna radio hade en hopfällbar ramantenn och antagligen en tratthögtalare. En sådan radio nämndes i tidskriften Radio-Amatören, som grundades i april 1924, under 1925 och 1926, så det var tydligen en mycket bra mottagare. Man får några träffar på Internet om man söker SMXQ mottagare.
Nu har du kommit till Fartygsradioavdelningen. Det var för kommunikation mellan fartyg och kustradiostationer som radion fick sina första kommersiella tillämplingar. Till lands fanns redan år 1900 ett väl utbyggt telegrafinät. Italienaren Marconi förstod nyttan av kommunikation mellan fartyg och land, och han både utvecklade sändare och mottagare och byggde ett företag för att tillhandahålla både utrustning och personal.
Här beskriver jag en okonventionell VLF-mottagare, en superheterodyn utan induktanser.
Den enda induktans som används är ramantennen, alla filter är av RC-typ.
Denna VLF-mottagare för en fast frekvens konstruerade jag på 1970-talet med de kretsar som fanns att uppbåda då, 741 var den brusiga operationsförstärkare som gällde och på den tiden var den svindyr. Lokaloscillator och blandare är en Exar XR-2206 som numera är en raritet men går att få tag på.
På senare år har de två första stegen moderniserats med två st. 5534 som är brusfattigare.
Av nostalgiska skäl fick de övriga gamla plåtkapslade 741:orna vara kvar.
Vi följer signalvägen, ramantennen består av 100 m RK 0,75 mm2 lindad på en spolform som består av två hopskruvade mot varandra vända ”Bärrensaren Jonas”, allt från Biltema.
Antennen är monterad på snurrbrickan ”Snudda” från IKEA för att bekvämt kunna roteras.
Induktansen blev ca 4 mH och för att få resonans på 17,2 kHz behövdes en kondensator på ca 22 nF i parallell. Antennen har förvånansvärt högt Q-värde och avstäms med en dekadkondensator, användbart område för andra ändamål är ca 4 – 90 kHz.
Förförstärkarkortet
Första steget är en oavstämd följare med 5534 som har hög inimpedans.
Detta steg har ingen spänningsförstärkning, endast impedansomvandling.
Eftersom förstärkningen i detta steg är mindre än 3 så har en kompenseringskondensator på 22 pF lagts till mellan stiften 5 och 8, den är glaskapslad och ligger på undersidan av kortet.
Andra steget är också en 5534 som är kopplad som avstämbart RC-filter på 17,2 kHz med en spänningsförstärkning på 10 gånger.
Tredje steget är en 741 och med samma data som steg 2, här duger 741 fint, signal/brus- förhållandet bestämdes redan i steg 1 och 2.
Dess utsignal är 100 gånger större än antennsignalen.
Mottagarkortet
Mottagarkortet börjar med en ställbar dämpare i form av en trimpot som normalt är fullt uppvriden.
Första steget är identiskt med förförstärkarens tredje steg och har därmed 10 X förstärkning.
Efter detta steg är signalen 1000 gånger större än antennsignalen. Denna signal påföres blandaren.
Oscillator och blandare består av en analog multiplikator XR-2206, dess oscillator ger en triangelvåg på 18,2 kHz som internt formas till en sinusvåg som också påföres blandaren.
Mottagarkortet har totalt 7 trimpotar: ingångsdämparen, avstämning för 17,2 kHz,, lokaloscillatorns kurvform, bärvågsundertryckning, DC-balans, lokaloscillatorfrekvens och utgångsfiltrets avstämning till 1 kHz.
Blandningsresultatet blir här dels 1 kHz (18,2 – 17,2) kHz som är den önskade signalen samt summan (18,2 + 17,2) = 35,4 kHz som är oönskad spegelfrekvens.
Nästa steg är ett RC-filter av samma typ som de tidigare men avstämt till 1 kHz, det har förstärkningen 0,9 gånger och undertrycker effektivt summafrekvensen på 35,4 kHz och vi får en ren sinussignal på 1 kHz som sedan passerar en amplitudbegränsarebegränsare med två dioder och denna signal förstärks ca 9x i det sista steget som är oavstämt och försett med två komplementära transistorer för att kunna driva en högtalare med R>10 Ω.
Total spänningsförstärkning förutom blandaren är således ca 8100 gånger från antenn till högtalare.
Parallellt med högtalare kan inspelningsutrustning anslutas vid behov.
Några gånger per år tar jag med mottagare, antenn och inspelningsutrustning ut i naturen långt från störkällor som lågenergilampor och robotgräsklippare och njuter av sändningarna från SAQ.
Mottagaren drivs vid dessa tillfällen från ett extra batteri i bagageluckan.
Signalen ligger här i Värmland ca 20 dB över bruset så man kan höra att signalen finns där även i teckenmellanrummen när sändareffekten värmer konstlasten. När sändaren slås av och frekvensen går ner kan man höra att tonen stiger ett kort tag, detta beror på att lokaloscillatorn ligger högre än signalfrekvensen. Lyssna på en inspelning. (Endast på pdf-utgåva)
Om någon av läsarna har frågor så står jag gärna till tjänst, min email-adress är sm4dzr@ssa.se.
Fagerås 2020-05-06
Christer Falkenström / SM4DZR
PS. Om du är intresserad av att bygga apparaten så kan du kontakta mig för att få bättre upplösning på bilder och kretskort. DS
Ladda ner den kostnadsfritt från Google Play, se nedan.
Här kan du
se öppettider och hur du kommer till museet.
gå en virtuell rundtur på museet
lyssna på vår audioguide från museets olika avdelningar
söka i våra databaser över museiföremål, radiolitteratur och 78-varvsskivor
se förteckningar över det som finns till salu på museet
se vilka evenemang som är planerade på museet
se ett bildspel över museiföremål
se de senaste Facebooksinläggen
Numera kan man avlyssna audioguiderna inifrån panoramorna när man går runt på museet virtuellt. Överallt där det finns QR-koder för audioguiderna finns det högtalare med svenska och engelska flaggor i panoramorna. Klicka på någon av dem och lyssna på den aktuella audioguiden. Klicka sedan på tillbakalänken för att komma tillbaka till panoramat och fortsätta rundvandringen. Man kan också lyssna på audioguiderna via direktlänkar. Allt som man kan göra i appen kan man också göra på hemsidan www.radiomuseet.se och där finns ju också mycket mer information.
Företaget bakom Concerton Radio hette Stern och Stern. Det startades 1922 av bröderna John och Oscar Stern. Den äldre brodern Oscar (född 1882) hade en examen från KTH i Stockholm och en diplomingenjörsexamen från Karlsruhe i Tyskland. Därtill hade han arbetat för Westinghouse franska dotterbolag i Le Havre, Siemens Schuckert Werke i Berlin och ASEA i Västerås innan han var med och grundade den egna firman. John Stern (född 1883) hade handelsstudier i Tyskland bakom sig och också ett förflutet som direktör i företaget Myrstedt & Stern. Detta förefaller ha varit ett möbelföretag med tillverkning i Arboga, men även verksamhet i Stockholm. Om Stern i firmanamnet står för brödernas far Emil, eller hade koppling till någon annan i släkten, saknar jag tyvärr uppgifter om. Hur som helst så var det John som blev Stern & Sterns kommersielle ledare och Oscar som tog hand om det tekniska ledarskapet.
I tidningen Radio och Grammofon, nummer 19, 1930, finns en kort historik och nulägesbeskrivning, (då-läget 1930, för en nutida läsare alltså) av firman Stern och Stern. Där får man intrycket att firman redan från starten ägnade sig åt radiobranschen. Andra källor gör dock gällande att företaget grundades i syfte att handla med automobiltillbehör och att det i början endast handlade om import och försäljning. Man fick dock snabbt upp ögonen för den nya flugan radio och även delar till dylika kom snart med i utbudet. De var framgångsrika i att få bli generalagenter (=ensamimportör och grossist) för flera huvudsakligen Amerikanska tillverkare. Tanken på egen produktion fanns kanske inte vid firmans grundande, men det dröjde inte så många år innan de började tillverka egna radiodelar. Möjligen var de igång med tillverkning av vridkondensatorer redan 1924. För att lättare kunna sälja materielen inriktade de sig på att göra kompletta byggsatser och framgången lät inte vänta på sig där heller.
Den första radiomottagaren från Stern & Stern, som bara såldes färdigbyggd, var ”Concerton II” från 1927. Det är också den första rörradion i Sverige där höljet gjordes helt av bakelit. En batteridriven tvårörsmottagare med rören öppet monterade ovanpå lådan, där de samsas med rattarna. Själva bakelithöljet och rattarna tillverkades av AB Alpha i Sundbyberg, men på beställning av Stern & Stern. Om konstruktionen är gjord av Oscar Stern själv, eller om han hade fler ingenjörer till sin hjälp, saknar jag tyvärr uppgifter om. Troligen hade de vid det laget en liten grupp konstruktörer, med olika specialiseringar. En bör ha klart för sig att firman vid sitt grundande hade fyrahundratusen kronor i aktiekapital och därtill två kommersiellt och tekniskt erfarna ledare. Även om starten var till synes blygsam, med bara fem sysselsatta i företaget, så fanns det ekonomiska muskler och stora ambitioner. Det är nog förklaringen till att de vågade ta risken, efter fem framgångsrika år, med de mycket stora kostnader, som var förenade med att låta tillverka en egen bakelitapparat. Pressgjutningsverktygen som krävs är den dyra biten. Materialkostnad och arbetstid för varje låda är sedan i sig mycket billigare än för motsvarande låda i trä. Det krävdes sannolikt något tusental enheter att fördela verktygs- och utvecklingskostnaden på, men sen blev det en allt bättre affär ju mer försäljningsvolymen ökade. Några siffror har jag inte, men det är troligt att den såldes i stor upplaga, varav en icke obetydlig andel på export. Även kristallmottagaren Hjärter Ess var en storsäljare i Stern & Sterns utbud. Också den har bakelitlåda, från AB Alpha, men som tillverkare bakom den står Erik Sundberg AB i Sigtuna. Om S & S var inblandade finansiellt i utvecklingen av den vet jag inte, men de sålde stora upplagor av den via sitt bolag. Sundbergs företag är annars mest känt för sin mångåriga produktion av högklassiga transformatorer.
Till skillnad från övriga svenska radiotillverkare så satsade S & S ganska tidigt även på att ta fram en kortvågsmottagare. Den är batteridriven och konstruerad med utbytbara spolar där båda positioner måste skiftas samtidigt. Fyra olika par spolar täcker in området 15 – 100 meter. En sats med ytterligare tre par spolar kunde köpas till för att även ta emot mellanvåg på 170 – 580 meter. Modellen heter Concerton 47 och den tillverkades från 1930. Den såldes möjligen som byggsats till radioamatörer, men huvudsakligen färdigbyggd i mahognylåda eller som löst chassie utan låda. Det enda reklamblad jag har för den är tryckt helt på engelska och med prisangivelser i dollar och pund sterling. I den ovan nämnda artikeln i ”Radio & Radioamatören” sägs att ett betydande antal säljs på export till ”tropikerna” varje år, utan att närmare ange aktuella länder.
Första nätanslutna Concerton modellerna med högtalaren inbyggd har fått det föga smickrande öknamnet ”Dasslocket”. Varianterna av det är faktiskt hela nio stycken under perioden 1929-32. Några är ganska vanligt förekommande och andra så sällsynta att ett par stycken möjligen bara tillverkats för export. De man brukar stöta på är V 30 och V 33 samt L 30 och L 33, men tyvärr är modellbeteckning sällan angiven på apparaterna, så man måste helt enkelt veta vilken som är vilken. Kanske kan jag reda ut det i en separat artikel senare. Det skulle uppta för mycket plats här. Till säsongen 1930-31 fick dasslocken sällskap med tvårörs nätanslutna mottagare av mer traditionellt utseende. Typerna V 20 respektive L 20 har högtalaröppningen framåt ovanför rattarna. Konhögtalaren är däremot monterad på det nedfällbara bakstycket. Firman Stern & Stern hade radioutvecklingen utomlands och främst i USA som en stor inspirationskälla. I framför all USA, men delvis även på den europeiska kontinenten, försågs radioapparaterna med inbyggd högtalare ofta med höga lådor som smalnade av upptill. Concerton V 35 respektive L 35 kom att följa det konceptet. Dock inte med rundade översidor som de klassiska ”katedral”- modellerna, utan en kompromiss med lutande sidor och infasade hörn. V 35 finns i två olika versioner med sexkantig respektive rund högtalaröppning. De förra med magnetisk- och de senare med elektrodynamisk-högtalare. Sedan har vi L 22 och V 32 som båda har en låda med lutande sidor och spetsigt ”tak”.
Trots depressionsåren så sålde Concerton riktigt bra. Samtliga av de ovanstående typerna är alltså relativt sett ganska vanligt förekommande. Dock tillverkades också modeller som jag aldrig sett i verkligheten och där det är oklart om det finns några bevarade exemplar. Det handlar om radiogrammofoner i smal och meterhög golvmodell med typbeteckningarna RGL och RGV beroende på strömart. Växelströmsapparaten kostade hela 825 kronor 1931. Trots det påkostade utförandet i övrigt så var det ändå bara en rak trerörsmottagare. Det skulle dock bli lite ändring på det tekniska området också. Säsongen 1932-33 toppades nämligen med Sveriges första moderna superheterodynmottagare. Sex rör plus likriktare för växelströmsversionen. Typbeteckningar V 60 respektive L 60. De är byggda med europeiska rör, liksom övriga Concerton apparater och på placeringsskissen anges de med Telefunkens beteckningar. Växelströmsmodellen innehåller ett RGN 1054, som likriktare och två REN 904. Vidare ett RENS 1204 och två RENS 1214 samt som slutrör RENS 1374d. En egenhet med den här apparaten är också att rattarna är gjorda av trä istället för bakelit. Vanligt i USA vid den här tiden, men mycket udda på den svenska marknaden.
Sortimentet i övrigt är mycket brett. Likströmsapparaten L 25 och batterimottagaren B 32 använde samma lådor som fjolårets L 22 / V 32. Skärmgallermottagarna L 23 / V 23 och L 24 / V 24 förefaller tekniskt nästan lika, men lådornas utformning skiljer sig åt något. Trerörsapparaterna L 37, V 37 och B 37, är ytterligare nyheter. Till detta kommer radiogrammofoner med antingen superchassier typerna RGL 60 och RGV 60 eller trerörs raka mottagare, typerna RGL 2 och RGV 2. Inte mindre än femton olika varianter denna säsong alltså. Radiogrammofonerna har alla fyra samma grundmöbel och chassierna i dem kommer från motsvarande bordsmodeller. Dessutom förefaller ett troligt överskott av lådor från fjolårets serier användas till två av de nya modellerna. Stern & Stern har skapat en rationell, modern radioproduktion, men de har väldigt många typer att hålla reda på.
Till säsongen 1933-34 minskas alltså utbudet. En sexrörs apparat som heter V 61 utgör säsongens toppmodell. Det är en superheterodyn och den tillverkades endast för växelström. Nu finns det dock två suprar på programmet, så fyrarörsapparaterna Concerton V 41 / L 41 erbjuder ett alternativ i en mellanprisklass. Billigast i utbudet var raka tvårörsmottagarna V 21 och L 21. Sedan fanns typerna L 37 och B 37 kvar i katalogen trots att de kom från fjolårets säsong. Antagligen hade de sålt slut på V 37:an, för den finns inte med. Radiogrammofonerna blev nog inga storsäljare och nu fanns inga sådana att köpa ifrån Concerton längre. Produktionen har alltså rationaliserats ytterligare. Det finns även andra tecken som visar på det. Lådorna har blivit allt enklare i sin utformning, men högtalargallret är sirligt och iögonfallande, vilket ändå bidrar till en viss känsla av lyx och kvalitet. De är dock gjutna i bakelit, liksom skalinfattningarna, och samma galler används till fler än en modell, för att hålla nere kostnaderna.
Säsongen 1934-35 erbjuds egentligen bara tre grundmodeller. Den minsta och enklaste finns i fyra varianter, som heter L 12, V 12, B 12 och U12. De är alla raka tvårörsmottagare. Likströmsnät är fortfarande vanliga i storstadskärnorna, så L 12 fyller det behovet. Växelström har sedan länge blivit det normala vid nybyggnad, så där kommer V 12 in i bilden. För de som ännu saknar elnät finns batteriapparaten B 12. En nyhet är allströmsradion U 12. Att behöva byta radio för att man flyttar är inte längre nödvändigt. Så har vi suprarna V 63 / U 63, där man satsat på allström direkt istället för att bygga någon likströmsapparat. Karakteriseras främst av att lång- respektive mellanvåg har skilda skalfönster. Båda dessa finns också i versioner som kallas ”special”, men vad som utgör det speciella är oklart i skrivande stund. Toppmodellen är förstås också en super och den byggs endast för växelström. Modellen heter V 64 och har ett stort uppåtsvängt skalfönster , som påminner om ett brett leende.
Modellerna för 1935-36 får annorlunda högtalargaller och skalinfattningar. Det blir rakare och stramare linjer, men grundtyperna skiljer sig inte tekniskt så mycket från tidigare år. Alltså finns det billiga och enkla lokalmottagare. Typerna L 13 och B 13 har låga rektangulära lådor, som påminner om tidigare år. Liksom då har de inga belysta skalor utan bara graderade rattar. Typ 13 tillverkas dock inte för växel- eller allström, utan då finns istället V 14 och U 14, med högre, smalare låda och belyst skala med stationsnamn. Concerton V 65 finns bara för växelström och är en sexkrets-super i mellanprisklass. Lådan är något högre än bred och här finns fortfarande lite rundade former kring skala och högtalare, men de sirliga bakelitornamenten uteblir också här. Typerna V 66 och U 66 är något mer tekniskt påkostade suprar, med samma yttre lådform, men en större rektangulär skala och kantig högtalargrill. Faktum är att typen V 67 också byggs med samma låda, men modifierat chassie, så att den även har kortvågsområde. Till detta kommer typ V 68, som inte finns med i Concertons broschyr för säsongen, men däremot i Philips publikation ”Vilka rör till min radio?” från år 1937. Det är en bordsmodell, något bredare än typerna 66/67 och utan den ratt som dessa har nedanför skalan. Jag har inte sett själva apparaten, men har tillgång till ett instruktionshäfte med bild.
Bakelitornamenten kring högtalaren försvinner till säsongen 1936-37. De båda enklaste raka mottagarna får avlånga lådor, som har högtalaröppningen vid sidan av skalan och rattarna. Båda finns i såväl växel- som allströmsutförande och de heter V15 och U15, respektive V25 och U25. Superheterodynerna har fortfarande högtalaren ovanför skalan, men lådorna har blivit lite lägre så att de nu nästan är kvadratiska framifrån sett. Typ 69 (V respektive U) och typ 70 (V eller U) har i stort sett samma chassie, men skiljer sig åt genom att typ 70 har magiskt öga. Båda apparaterna har kortvågsområde. Det finns också en golvmodell, typ V71/U71, som troligen har samma chassie som typ 69, men större högtalare. Typ 72 (V eller U) är en radiogrammofon i bordsmodell, som har en skivspelare under ett uppfällbart lock ovanpå apparaten. Lådan är avlång och påminner om de raka mottagarna, men det är en super, med kortvågsområde och tiotums högtalare. Möjligen har man rationaliserat så långt så att också den innehåller chassiet av typ 69. Någon golvstående radiogrammofon finns inte i sortimentet, men man kan köpa till ett underskåp till 72:an, som ger utrymme för grammofonskivor och förvandlar den till golvmodell. Slutligen finns också en batterimottagare i bordsmodell, typ B26. Det är en rak tvåkretsmottagare, vars låda ser ut som typ 69, men där djupet bara är omkring hälften så stort. Även en bärväska kan köpas till för enkel transport av apparaten.
Bland modellerna för säsongen 1937-38 finns fortfarande en rak enkretsmottagare i sortimentet typ V3 respektive U3 beroende på strömart. Den billigaste av suprarna är en ren allströmsapparat med beteckningen U5. Den är väldigt lik V6/U6, som är mellanpris alternativet. Skillnaden är grammofoningång, fininställning och magiskt öga. Största apparaten är V8 respektive U8. De tidigare modellerna har avlånga lådor, men här har vi den första Concerton radion med ”snedskala”. Fronten utgörs av en stor tygklädd högtalaröppning, med rattarna nedanför. Skalan är däremot alltså placerad i en snedställd vinkel infälld i radions översida. Allströms mottagaren finns i två varianter: En för 110-150 Volt likström och en för det högre spänningsområdet 220-240 Volt. Vid växelströmsdrift kan de båda omkopplas för alla spänningar. Det finns ingen radiogrammofon i säsongens sortiment, men väl ett par grammofonskåp. Golvmöbler med Garrard skivväxlare eller skivspelare och ett ställ för grammofonskivor. De har faktiskt också fått typbeteckningar: V10/U10 och V12/U12. Radio ingår ej, utan köps separat och placeras ovanpå.
Mycket går i samma hjulspår under 1938-39. En rak enkretsmottagare typ V4 / U4, en enklare super i budgetklassen: V7 / U7 och en lite mer påkostad super: V16 / U16. De båda suprarna har lådor med ”snedskala”. Skillnaden mot föregående säsong är att man också erbjuder en radiogrammofon i golvmodell. Den finns med eller utan skivväxlare som typ 17 respektive 18 och i båda fallen med bokstaven V eller U före, som brukligt. Chassiet är enligt uppgift samma som i modell 16, men med kraftigare slutsteg och större högtalare.
Svenska Philips och bröderna Stern ska genom åren ha haft en del affärsförbindelser, genom köp av rör och andra komponenter och genom att de befann sig i närliggande kvarter, men någonstans efter mitten av 30-talet inleddes förhandlingar om ett närmare samarbete. Det har om Philips övertagande av Dux, runt 1933-34, talats mycket om ett avtal under galgen till följd av skulder för patentlicenser. Hilding Ljungfeldt anses ha fått ett val mellan konkurs, och fortsatt jobb som direktör för Dux, under Philips ägande och ledarskap. Opartiska skriftliga källor om detta saknas, men det har från Philips sida senare beskrivits som ett samgående. När det gäller Stern & Stern talar dock allt för att tämligen jämbördiga parter såg ömsesidiga fördelar med ett samarbete. Philips inflytande ökade, antagligen genom överföring av aktier, men bröderna behöll huvudsaklig ledningsfunktion och säkert fick de också god ekonomisk kompensation.
En liten utvikning behöver jag göra här. Många av de tidiga radiokataloger över Concerton mottagare, som man stöter på, är utgivna av ASEA. De var Stern och Sterns största återförsäljare i Sverige redan under sent 20-tal och var säkert en del av förklaringen till de stora säljframgångarna för Concerton radio. Det här samarbetet upphörde under 1939. Asea slutade sälja Concerton och började sälja radio med sitt eget namn på. Jag saknar fakta om vad det berodde på, men tror att det hänger samman med Philips övertagande av Stern och Stern. Min gissning är att ASEA själva inte valde att avsluta, utan att det var Philips, som ville det. Förmodligen dock i samråd med bröderna Stern.
När Philips tog över själva konstruerandet av S & S radioapparater är lite oklart. Redan 1936 ska förhandlingar om samarbete ha inletts. På Dux chassier kan man se när det dyker upp renodlade importprodukter från Philips fabriker i Nederländerna och/eller Belgien. Så är inte fallet med Concerton. Produktionen i Stockholm fortsatte nog som tidigare. Ingen av de tidigare nämnda apparaterna har, såvitt jag jag vet, något chassie som importerats från någon av Philips fabriker utomlands. Direkt inblandning från Philips är svår att påvisa och fanns kanske inte heller. En del detaljer är dock lika mellan Dux och Concerton från den senare delen av 30-talet. Bakstycket är ofta fäst med ”gångjärn” av läder och spänningsomkopplarna ser likadana ut. Philips högtalare börjar användas runt 1938.
Ytterligare en detalj komplicerar dock de företagsmässiga förhållandena. Ett Belgiskt företag med säte i Bryssel hette ”Stern & Stern radios suédoise” – alltså ungefär ”Stern & Sterns svenska radioapparater”. När det grundades är oklart utifrån de källor jag haft tillgång till, men senast 1933 verkar fastslaget. På ”Radiomuseum.org” finns flera modeller listade, men tyvärr bristfällig historik om själva företaget. Naturligtvis måste bröderna Stern ha varit involverade på något sätt eftersom firman bär deras namn. Den viktiga frågan är dock: Tillkom det som en generalagentur för att sälja svenskbyggda Concerton radio i Belgien eller var avsikten att även ha egen produktion på plats. Det förekom helt klart ”egna” modeller, men med chassin som enligt uppgift kan ha tillverkats i Belgien av SBR (Société Belge Radio-Electrique, – Bruxelles). Det finns Belgiska V 69 och U 69, som verkar vara byggda samma säsong som de svenska modellerna med samma typnummer (1936-37), men både låda och chassie är väldigt olika vid en jämförelse. De Belgiska innehåller dessutom rör av amerikansk typ.
När vi kommer närmare slutet av 30-talet förekommer dock två modeller: V 8 och V 16, som till det yttre verkar någorlunda överensstämma med de svenska apparaterna. Vad gäller innanmätet så kan en jämförelse tyvärr inte göras då det bara finns tillgång till bilder från broschyr eller tidningsannons. Det kan förstås betyda att svenskbyggda apparater exporteras och säljs på belgisk marknad. Att Stern & Stern sålde byggsatser och radiodelar – inte minst de berömda toroidspolarna – på export till länder både inom och utom Europa, är känt redan under 20-talet. Det är tänkbart att det Belgiska företaget tillkom redan då och att man nu återigen agerade återförsäljare för det svenska moderbolagets produkter. Märkligt är dock att de sålde belgiskbyggda apparater under en period när varken krig eller handelshinder bör ha stoppat dem från att sälja svenska apparater i Belgien. För Philips kan det nog ha spelat roll att firman utgjorde en konkurrent även i deras eget närområde. Det är visserligen ett Holländskt företag, men de etablerade tidigt fabriker även i Belgien.
När andra världskriget startar officiellt den 1:e september 1939, är säsongens nya svenska modeller redan presenterade sedan några veckor. De raka mottagarnas era är avslutad för Stern och Sterns del och firman är troligen redan ett dotterbolag i Philipskoncernen. Bröderna Stern kvarstår dock båda i ledningen och rimligen fortgår tillverkningen i Stockholm som tidigare. Philips stora fabrikssatsning i Norrköping, NEFA (Norrköpings Elektrotekniska Fabriker), är ännu inte färdig för produktionsstart. Samtliga apparater utom en är snedskalor och det finns bara bordsmodeller. Den enda som inte har snedskala har ett grammofonverk under ett lock ovanpå där även skalan ryms på högersidan. Det är typen V 440, med rör ur den så kallade röda serien. Snedskalorna heter i tur och ordning V400/U400, V410/U410, V420/U420 och V430/U430. Den första och den andra saknar båda magiskt öga, men har ändå kortvågsområde och 410 har kraftigare slutrör än 400. Typerna 410 och 420 är möjligen byggda på samma chassie, men magiskt öga tillkommer på den senare liksom dubbla slutrör på U420. Samma chassie används troligen också i den tidigarenämnda radiogrammofonen V440. Den största snedskalan, V430 har EL 6 som slutrör och två CL 6 i allströmsversionen. Typnumren på Concerton radio under 30-talet verkar tämligen rörigt tillkomna, men de nyinförda beteckningarna följer en logik som ska komma att stå sig många år framöver. Hundratalssiffran anger årtiondet och entalssiffran ger det enskilda modellåret. Så 400-serien är alltså från 1939-40 eftersom de räknas som 1940 års modeller. Tiotalssiffrorna skiljer årets modeller åt och ju högre siffra, desto mer påkostad apparat.
Produktionen vid NEFA kom igång i juni 1940. Sortimentet består endast av bordsmodeller och fjolårets radiogrammofon V 440 har övervintrat och kvarstår. Nyheterna är de limpformade typerna V/U 431. Med limpformad menar jag en låg avlång låda med skalan på ena sidan och högtalaren på den andra. Oftast med lite rundad övre framkant, som i det här fallet. Det är den billigaste apparaten för året. En trerörs super med rör ur det som brukar kallas 11-serien. Slut- och likriktarrör har fortfarande glaskolvar, medan övriga rör är gjorda av svartlackerat stål och väsentligt lägre än sina föregångare. Egentligen kan man ju räkna bort likriktarröret och då blir det bara två rör kvar. Likväl så blir det fyra rörsystem som gör jobbet i mottagaren. Antingen ECH 11 och ECL 11 eller UCH 11 och UCL 11 beroende på strömart. Nästa i sortimentet är V/U 441, med en högre låda där skalan upptar utrymme ovanför högtalaren, men likväl ingen snedskala. Rören är ur röda serien ECH 4, ECH 4, EBL 1 och AZ 1 eller motsvarande U-rör.
Så kommer två snedskalor, typerna V 451 och V 461. Båda tillverkas endast för växelström och de har samma uppsättning rör: ECH 4, EBF 2, EF 9, EL 3, AZ 1, EM 4. De är av allt att döma byggda på varianter av samma chassie och skiljs endast åt av mindre finesser och att den dyrare V 461 har en större högtalare. I prislistan finns också B 421, som saknas i broschyren, men som alltså är en batterimottagare. Tyvärr har jag ingen bild eller några data i övrigt så hur den ser ut och om det är en stationär eller portabel apparat kan jag inte uttala mig om.
Säsongerna som följer under kriget är sig ganska lika vad gäller modellutbudet. Det är en ”limpa” som det billigaste alternativet. Från och med 1941-42 finns den oftast bara som allströmsapparat. Sedan följer några ”snedskalor” där den enklare saknar magiskt öga medan de båda senare har det och toppmodellen har i regel större högtalare och lokalläge, som främsta säljargument. Så ser det ut i grova drag fram till 1944-45 då de plötsligt erbjuder en radiogrammofon i golvmöbel, som årets toppmodell. Batterimottagare finns 1941-42 till salu. Både en stationär i fanerad bordsmodell och en portabel med pegamoidklädsel. De byggdes nog i mycket begränsade upplagor då försvaret lade beslag på mycket av de batterirör som kunde produceras. Sedan blev det inga batteriapparater förrän mot slutet av kriget. De röda rören med brunnssockel som används i början byts undan för undan ut mot loktalrör i 20.serien. Dessa producerades inom landet i stora upplagor, men med ganska få typer. Apparaterna byter visserligen typbeteckningar för varje säsong, men de är varandra ganska lika från år till år och jag skulle inte bli förvånad om samma chassie användes i flera modeller under flera år.
Enligt uppgifter från en artikel på Rolf Bergendorffs hemsida så avgår båda bröderna Stern från sina direktörsposter under 1945. De är då en bit över sextio och väljer väl helt enkelt att bli pensionärer. Företaget står starkt efter kriget då många valt att köpa ny radio under de gångna åren och Concerton är alltjämt ett väl inarbetat märke. Egentligen är det mest bara det det är – ett märke. Produktionen i de ursprungliga fabrikslokalerna i Stockholm är vid krigsslutet avvecklad sen flera år och firman har flyttat till Sveavägen 45, där kontor och lager etablerats. Philips bestämmer väl inte över allt som rör företagets marknadsavdelning eller sälj- och service-organisation, men troligen är det ändå Philips som har sista ordet när det gäller konstruktion och produktion vid NEFA. En Concerton radio från, säg 1947, har med all säkerhet ett chassie som också kan hittas i ett par andra radioapparater, men då märkta med respektive Philips och Dux. Sannolikt är det så att praktiskt taget alla innanmäten i Philips och Dux för en viss säsong, också används av någon modell från Stern och Stern. Rationellt ur produktionssynpunkt, men säkert knepigt för respektive säljorganisation.
Efterkrigstiden är på många sätt en intressant tid när det gäller radions utveckling. Senare halvan av 40-talet är till att börja med en kamp mot ransoneringar och materialbrist, som sen på bara några år vänds till ett enormt uppsving för svensk industri. Radiogrammofonen tas åter upp på tillverknings-programmet. Först som en exklusiv ”top of the line” – pjäs, liksom den ofta var före kriget. När vi kommit till decennieskiftet 1950 börjar den dock redan ses som en självklar möbel i ett väletablerat hem. Då räcker det inte att erbjuda en modell längre. Concerton har tre olika i prisklass från 665, upp till 895 kronor för säsongen 1950-51. Därtill en bordsradio med grammofon inbyggd under lock för 448 kronor. När det gäller bordsmodeller i övrigt finns hela elva stycken att välja på. Konsumentprodukter för en allt köpstarkare allmänhet. Att räkna upp modeller från Stern och Stern för varje säsong blir inte längre meningsfullt. I synnerhet inte eftersom det blir nästan detsamma som att räkna upp apparaterna från Dux och Philips för varje år. Ämnet med tre konkurrerande märken, men gemensam produktion, är egentligen värt en egen artikel i sig. Kanske blir det en så småningom. Det kan också jämföras med att Luxor köper Skantic 1945 och faktiskt inte lägger ner märket, utan producerar för två märken med separata säljorganisationer under cirka fyrtio år.
Historien om Stern och Stern är väl inte så värst spännande längre. Marknadsavdelningen har uppenbara problem att hitta en profil de är nöjda med under både 40- och 50-talen. Det ändras typsnitt och experimenteras med olika färger och bild-logotyper. När vi kommit fram till 1957, väljer de till och med att ändra på hur namnet stavas. Concerton blir till Conserton istället. Skälet ska vara att somliga uttalat det ”konkerton” och därför byts c mot ett s. Annars följer Stern och Stern med ett tag till som firmanamn, men även det försvinner, åtminstone från broschyrerna, i början av 60-talet. Philips och AGA gör en del affärer under 60-talet som tycks resultera i att Conserton så småningom ingår som varumärke i RT-M marknadsaktiebolag tillsammans med märkena AGA, Radiola och Stella, som tidigare utgjorde ARS-bolagen. RT-M ingick troligen först i AGA-gruppen, men köptes i så fall ändå slutligen upp av Philips. Märket Conserton finns kvar på Philipsprodukter in på 1970-talet, men läggs ner någonstans där. Min sista broschyr i samlingen är från 1971-72. Möjligen fanns det dock några år till och troligen äger Svenska Philips namnet fortfarande.