1. Introduktion
Radiomuseet erbjuder ett brett utbud av upplevelser i form av experiment, elektronikbyggande och hjälp med att använda museets befintliga historiska utrustningar. Syftet är att barn ska få en förståelse och intresse för teknik i allmänhet och särskilt radioteknik.
Vi har ett program för klasser och ett med aktiviteter för barn som kommer med anhöriga. De flesta barn har varit väldigt positiva och tyckte det var intressant och kul att vara här i museet. Några mor- eller farföräldrar sade att de hade stannat mycket längre än de hade tänkt eftersom barnen var så intresserade och tyckte att det var kul på Radiomuseet.
Vi medlemmar, som guidat och handlett barnen har haft väldigt trevligt också. Alla barn är hjärtligt välkomna till oss under museets ordinarie öppettider som är tisdag -söndag kl. 12 -15, stängt på helgdagar och klämdagar.
2. För klasser
Ett typiskt besök består av en kort introduktion till radions historia och en rundvandring i museets rundradioavdelning, som tillsammans tar ca 30 minuter, och en timme då barnen får njuta av vårt breda utbud av experiment och byggsatser och får hjälp med att använda museets befintliga utrustning. Under denna timme ser de en del av de andra avdelningarna i museet.
Klassen delas upp i två eller fler grupper, men alla tar del av allt som finns att göra.
Radiomuseets medlemmar ställer upp som guidar och handledare.
Vi ber om utvärdering efter varje besök. Vår förhoppning är att vi blir progressivt bättre med hjälp av lärarnas kommentarer.
Se mer om våra aktiviteter i avsnitt 4 nedan.
3. För barn med anhöriga
Vi har tagit fram ”väskor” för barn. Det blev väskor för de yngre och mappar för de äldre. De finns lätt tillgängliga vid reception så att besökande familjer omedelbart ser att här finns det något för barn att göra.
Vi har även tagit fram en skylt med museets barnmärke. Denna skylt finns på barnväskan och återkommer på alla platser i museet där vi har aktiviteter för barn.
Den roliga barnväskan för 6-7 åringar innehåller:
- En kort förklaring om vad radio är.
- Radiomuseets målarbok med kritor. Det finns sex bilder av olika apparater som ska färgläggas.
- Ett pussel med 12 delar.
- En ”poängpromenad” – barnen ska hitta apparaterna.
- En ”guidning” blad som guidar barnet med sina
föräldrar, far- eller morföräldrar, runt museet till flera
ställen märkta med museets barnmärke där experiment
och aktiviteter med våra apparater finns.
Mappen för barn 9 – 11 år innehåller
- En kort förklaring om vad radio är.
- Ett guidningsblad som har mycket gemensamt med det för mindre barn, men har fler aktiviteter.
- Poängpromenaden för dessa stora barn är mer krävande; man ska hitta apparater och svara 1,X,2 på frågorna som följer med bilden. Information som ger svaret finns alltid på en skylt i närheten av apparaten – man ska alltså veta, inte gissa!
- Instruktioner för att lära sig lite om Morse kod.
- Ett paket med vår elektroniska kattbyggsats ingår, och en uppmaning att fråga efter radiobyggsatsen.
4. Våra byggsatser, experiment och aktiviteter
Vårt fina museum har väldigt mycket att titta på. Men barn lär sig mer av att ”göra själv”, så vi har byggsatser, experiment och aktiviteter som använder våra utställningsobjekt.
Mycket av vår befintliga utrustning är fascinerande för barn som aldrig har sett sådant förut. En telefonnummerskiva, till exempel, fungerar inte alls, om man bara sticker in ett finger som man gör med nummerfältet på sin mobil… Och hur skickar man ett SMS, kan man fråga sig? Eller en vevgrammofon – hur fungerar den?
Här ser vi några experiment och aktiviteter som barnen kan göra, som används för så väl besökande barn med anhöriga som klasser.
Byggsatser
Vår elektronikbyggsats med kopplingsplatta behöver inte lödas och vi har en folder med steg-för-steg monteringsinstruktioner. Det visade sig vara väldigt roligt, det blev jubel när kattens ögon lyste!
Vår radiobyggsats är en radio i 6 delar, (mottagare, förstärkare, högtalare, strömmatning, antenn och jordledning) som sätts ihop med hjälp av ett instruktionsblad och kopplingssladdar. När bygget är klart kan man höra radioprogram på den egenhändigt uppbyggda apparaten. Det blev jubel här också! Vi konstaterade att även yngre barn kan klara av bygget med hjälp. Sedan kan de plocka isär delarna alldeles själva, och det var minsann lika roligt.