Från ordföranden...
Vad har hänt sedan föregående nummer av Audionen. Flera medlemmar har varit på en resa i England, vi har fått bättre ordning på våra ut- ställningar efter fönsterbyten, amatör- radiostation SK6RM är användbar, Hugo Ham- mars Sal (HHS) är uppstädad och färdig för ut- hyrning igen m.m.
Vi har nu haft förnyade förhandlingar med vår hyresvärd NUAB om fortsatta hyror. Vi måste vara nöjda med resultatet även om vi nu får vidkännas en utgift som tidigare varit inklu- derad i hyran. För år 2005 innbär detta att vi får betala vår el som beräknas uppgå till 40 kkr. För år 2006 tillkommer värmekostnader med unge- fär samma belopp. Utöver detta finns det ytter- ligare pålagor som vi skall förhandla om i slutet av 2005. Hyresvärden har varit väldigt tillmö- tesgående med våra önskemål om hyres- höjningarna så att vi skall kunna anpassa våra inkomster till våra utgifter. Risken vi tar är att verksamheten inte går ihop vilket innebär att vi får stoppa allt i en malpåse som i praktiken be- tyder att sälja det som går och resten får gå till återvinning.
Vad behöver vi dår göra för att öka våra in- komster? Det finns alltid ett otal olika vägar. Det första som nämns är en höjd medlemsavgift. Jag tror personligen att det finns andra vägar att gå. Det första är att hålla våra omkostnader nere och bekosta dem med så enkla medel som lotterier, annonser, att fler medlemmar och gäster kom- mer och fikar med oss. En ökad utförsäljning av surplus ger mycket netto i kassan. För utförsäljningen behöver vi fler medlemmar som hjälper till med att saluföra våra produkter. Detta kan ske genom att tipsa våra vänner med att vi kan ha den prylen de letar efter och de kan se- dan höra av sig till museet per telefon eller helst e-post. Många bäckar små blir som bekant en stor å.
Den stora inkomstkällan som jag ser det måste vara att få fler uthyrningar av HHS. Den har blivit i representabelt skick nu men vi kan göra mer. Vi planerar för att byta mattan som funnits där i många år och den är inte är särkilt gott skick. Vi kan behöva byta bord och stolar till stapelbara varianter så att flexibiliteten ökar samt köpa in en modern OH-kanon. Ja listan kan göras lång. För att vi skall få högre uthyrnings- frekevens behöver vi din hjälp. Påverka det företag du arbetar på eller har arbetat på att för- lägga något möte på museet för en ledningsgrupp eller informationsmöte för de anställda. Salen kan härbergera upp till 80 personer, detta lite beroende på hur lång tid man vill hyra lokalen. Vi kan ordna med fika och förfriskningar. Det finns många möjligheter och för oss betyder det en reell inkomst så att vi kan fortsätta verksam- heten. Priset vi satt är förhoppningsvis överkom- ligt och vi kan ju erbjuda en annorlunda miljö för besökarna. Lite radionostalgi finns det i varje person. Jag hoppas att Du hör av dig till museet med förslag på vilka vi kan kontakta för en ut- hyrning.
Vi har nu börjat planera för nästa årsmöte som blir i mars 2005. Vi har idag en vakans på en person som enligt stadgarna skall komma från näringslivet. Vi söker framför allt en person inom Göteborg med omnejd. Detta gäller även den viktiga posten som ordförande. Jag påtog mig detta arbete för att vi inte skulle stå utan ordförande vid föregående årsmöte men jag kän- ner att det är lite jobbigt att ha över 10 mil att åka för att komma till museet, det går inte att göra ett bra jobb utan god planering och lång framförhållning. Jag är ju "bara" pensionär och har väldigt mycket att göra här uppe på landet. Vi har en valberedning bestående av Ingvar Lund, Karl-Gustav Strid och Alf Urbath. Jag hoppas att vi medlemmar hjälper valberedningen med förslag till personer som kan vara lämpliga till styrelseuppdrag eller till uppdrag utanför sty- relsen.
Nästa medlemsmöte blir den 27 november. Vi startar denna gång en timma tidigare kl 11:00. Orsaken till detta är att ETA-auktionen på Chal- mers Tekniska Högskola startar på eftermidda- gen denna dag och många teknikintresserade medlemmar vill gå dit och titta och kanske också bjuda på de objekt som finns till utrop. Vi tror emellertid att ni som inte vill sitta på första bänk vid auktionen tar tillfället i akt och kommer på mötet eller till föredraget som då startar ca 12:30 och håller på ca en timma. Vid föregående mö- tet hade vi ett mycket bra föredrag av Christer Svensson som talade om olika IT-projekt han varit involverad i. Tyvärr blev antalet åhörare lite mindre än väntat. Vi hoppas att vi får fler åhörare denna gång, ni är hjärtligt välkomna.
Sven Persson
|