ALEXANDERSONDAGEN
En reflektion från en förstagångsbesökare
Grimeton - Alexandersonmaskinen - SAQ.
Alla dessa begrepp, jag så länge känt till.
Redan som mycket ung, nåja, läskunnig måtte
jag ju ha varit, läste jag om Alexandersons
högfrekvensmaskin i min morfars bibliotek, och
fascinerades av anordningen.
Vid jubileet år 2000, hade jag byggt ihop en
mottagare och lyckades uppfånga det utsända
meddelandet. En fantastisk känsla - som ett rop
ur det förgångna, den tid min morfar berättat
om, då man byggde sin mottagare med vad som
fanns till hands och gjorde beräkningarna själv.
Så beslöt jag att detta år skulle resan till
Grimeton bli av. Beslutet krävde bortväljande
av den elektronikloppisauktion, som årligen
hålles i mina trakter - alltid på samma dag som
Alexandersondagen!
Klockan 10 skulle första sändning starta. Dagen
började bra. Jag försov mig. Kom inte till
Grimeton förrän närmare halv tolv. Nåja, ingen
större skada skedd, det skulle göras ytterligare
en sändning klockan 2. Jag fick god tid till att
se mig omkring.
Då man tagit av från stora vägen och närmar
sig Grimeton, blir de gigantiska antennmasterna
synliga. De står där på rad, 127 meter höga,
mäktiga, som ropade de, likt de radiosignaler
jag tidigare uppfångat, ur det förgångna.
Så var jag då till slut inne i stationsbyggnaden.
Och där stod den! På sitt enorma gjutjärnsfundament,
vilade alternatorn med sin växellåda
och sin drivmotor.
Och där stod jag, försökte få grepp om vad
jag såg. Så mycket gjutjärn för att skapa 200
kilowatt! Man får ett intryck av ”ånglok”. Men
genast frågar jag mig: hur kommer vår tids radioteknik
att te sig om 75 år?
Sändaren består icke enbart av den roterande
växelströmsmaskinen. Till den hör åtskillig utrustning
- vilken jag kan se genom att vända
mig om. En rad svarta stativ innehåller mängder
av knivomkastare, mätinstrument,
kontaktorer, reläer och vad nu allt kan vara.
Under taket finns, vad som förefaller vara stora
”tunnor”, där anslutningen till antennen finns.
Dessa berättas för mig vara högfrekvenstransformatorer, där effekten från de 64 ankarlindningarna
i alternatorn samlas ihop innan
energin går ut på antennen.
Allt på stationen är av enorma dimensioner.
Ett ”motstånd” för start av drivmotorn består av
kärl på ca 200 liter, där man ändrar motståndet
genom fyllningsgraden av elektrolyt i kärlen.
Då vädret, trots hotande regnmoln, var gott
under hela Alexandersondagen, var en promenad
ut på ”antennvägen” ett måste. Endast ett
av antenntornen var för tillfället tillgängligt för
besökare, det som nyligen renoverats, det första
i raden av sex. Dessa enorma fundament, alla
nedgjutna till berget, utom det till mast nummer
två, som man tvingades påla, då där var en sänka
i berggrunden, och de enorma utliggarna på varje
mast, som egentligen bara bär ”ledningar” till
de mellan varje torn befintliga ”antennerna”. De
som förstår sig på det här, säger, att det står sex
antenner pekande rakt upp, med en avstämningsspole
på marken vid vardera tornet,
och det är dessa som sammantaget är antennnen,
matad av de ledningar som uppbärs av masterna.
Så började klockan närma sig två: Dags för
sändning. Nu skulle ”sändaren” - ”maskinen”
startas. Ett antal strömbrytare, stora kraftiga hävarmar,
slogs till. Motorn började mullra. - En
stor massa, som skulle upp i varv!
Så kommer motorn, och därmed alternatorn
(den egentliga radiofrekvensalstraren) upp i varv.
Vid exakt varvtal är det dags att börja sända.
telegrafisten tittar på klockan...
Så startar sändningen... Ett öronbedövande
väsande blandat med mycket slammer. Dånet
från maskinen fyller lokalen. Några telegrafisignaler
hör vi inte, men de som är kunniga häri,
säger sig kunna höra ”... .- --.-” utur slammret
från de tre luftkylda kontaktorer som sitter i det
bakre manöverstativet. Det visar sig, att desa
kontaktorer sköter varvtalsreagleringen till drivmotorn,
som går i tomgång, då ingen signal sänds
ut, men har full belastning då telegrafnyckeln
trycks ned. En snabb reglering av motorvarvet
alltså, vilken är nödvändig för att hålla frekvensen
konstant vid 17,2 kHz.
Detta är allt vi besökare får oss till livs av det
utsända meddelandent. Vi tänker på personalen
som arbetade vid stationen på den tid det begav
sig. Stationen gick dygnet runt. Man hade då
två maskiner, vilka stod efter varandra. Båda
maskinerna kunde köras samtidigt och synkront,
varvid man fick ut dubbla effekten. (Man kan
ännu se i golvet, var den andra stod). Arbetsmiljön
vid stationen torde inte ha varit den bästa
med tanke på bullernivån.
Grimetonstationen byggdes för att upprätthålla
telegramtrafik med Amerika. Den var säkerligen
ett för sin tid väl fungerande kommunikationsmedel.
Tjugo liknande sändare byggdes av
General Electric och sattes upp runt om i världen.
Av dessa finns endast Grimeton kvar. Unikt
är, förutom att sändaren ännu är i fungerande
skick, att så gott som allt ikring är ursprungligt,
byggnaderna, kringutrustning, ger ett helhetsintryck
av hur det såg ut och gick till på tjugotalet.
Krister Ljungqvist
|