EIA Radio
Elektriska Industri Aktiebolaget grundades den 30:e juni 1916 i Stockholm.
Redan 1918 ska de, enligt egna uppgifter i senare reklammaterial, ha presenterat den
första svenskbyggda rörmottagaren. Företaget tillverkade materiel för elinstallationer,
men var också pionjär inom svensk radio och de ska även ha haft egen blygsam
rörtillverkning under de tidiga åren. Möjligen skedde någon omstrukturering eller
också fanns ett helt annat företag sen tidigare som burit samma namn, för från första
början verkar namnet ha varit ”Nya Elektriska Industri Aktiebolaget”, men ordet ”nya”
försvinner redan i mitten av 1920-talet.
Civilingenjör Arvid Kjörling var den
som var företagets ansikte utåt, men om
han också var grundare och om de var
fler än en känner jag tyvärr inte till. De
saluför visserligen färdigbyggda radioapparater
också, men främst delar och
byggsatser. Satsningen på försäljning av
kopplingsschemor och handböcker för
radiointresserade börjar redan på 1920-
talet och EIA:s Radiohandbok blir sedan
en klassiker, som kommer i förnyade
upplagor ända in på 1950-talet.
Annons ur tidningen Radio Amatören nr 1, 1926
Trots att EIA var sveriges första radioföretag av betydelse, som dessutom kom att
verka över mer än fyra decennier, så är deras radioapparater inte så vanligt förekommande
på museér eller hos samlare. Deras marknadsandel tycks ha varit relativt
blygsam genom åren. En del av förklaringen kan ligga i att de under perioden 1931-
38 sålde huvuddelen av sin produktion genom Kooperativa Förbundet och att de
därigenom gick miste om möjligheten att bygga sitt eget varumärke under en viktig
epok. Åtminstone kan det vara en del av problemet. Märkligt är dock att några EIA
mottagare som såldes genom KF - första Hobby-serien som kom i åtminstone tre olika
varianter 1931-33 - verkar ha chassier från tyska radiotillverkaren Nora. Ingen tvekan
om att det är EIA som sålt dem till KF för de har sitt fabriksmärke på bakstycket, men
innanmätet kan de inte ha gjort själva.
EIA ger ut kataloger årligen över sina produkter. Där fokuseras på komponenter
och byggsatser, men det finns i allmänhet också några mottagare, eller vanligare,
hänvisning till separata blad över radiomottagare. Oerhört mycket av katalog-
innehållet är delar från andra tillverkare som EIA bara säljer vidare och även på
mottagarsidan så förekommer åtminstone på ett realisationsblad från 1930-talet en
mängd apparater, både nya och begagnade, av ett tiotal svenska och utländska märken.
Hobby likström till vänster och växelström till höger.
Jag har dock en del lösblad från början och
mitten av 1930-talet med mottagare som åtminstone
utger sig för att vara EIA-produkter. Det är i huvudsak
raka mottagare med få rör och utan några för tiden
anmärkningsvärda finesser. Tyvärr är det bara Hobbyseriens
apparater som jag stött på i verkligheten, så
jag kan inte säga om det rör sig om egna eller andras
chassier i dem.
Till vänster ser vi innanmätet till Hobby
växelström med det karakteristiska rödbruna
Nora-chassiet till vänster.
Under 1920-talet var EIA en flitig annonsör i
facktidningarna ”Radio” och ”Radio Amatören”. Från
början vände de sig i första hand till den som själv
ville bygga sig sin mottagare. Delar, schemor och främst kompletta byggsatser är det
som annonseras. Mest i förbigående kan det stå att apparater kan erhållas färdigAudionen
nr 3 september 2012 9
byggda. Mot slutet av decenniet är det dock störst fokus på bruksfärdiga mottagare. Det
understryks ofta i annonserna att patentlicens ingår. Något som övriga bolag inte
nämner. Att man hade egen produktion av radio är knappast någon tvekan om och att
det fanns tekniskt kunnande och ovanligt lång erfarenhet på radioområdet är ställt
utom allt tvivel.
Varför blev då inte EIA ett storföretag i branschen?
Jag tror inte apparatleveranserna till KF skadade EIA så mycket som det ibland
har spekulerats i. Kanske var de rent av en förutsättning för bolagets överlevnad i det
skedet. Att köpa färdiga chassier från Tyskland kan ha varit nödvändigt om man själva
saknade en ordentlig fabrik. De flesta små svenska radiotillverkare hade inte börjat
bygga på bockade plåtchassier redan 1931 och produktionen var oerhört
hantverksintensiv. Att man snällt betalade patentlicenser och inte tog strid mot
radiotrusten fredade visserligen från risken för stämningar, men det fördyrade också
apparaterna en del. Antagligen är det förklaringen till att man också höll ner rörantalet,
eftersom man betalade licens per rör utöver eventuell likriktare. Det förefaller
inte ha varit ett särskilt kapitalstarkt företag och såvitt det verkar hade man inte heller
några egna radiopatent av betydelse.
Nu fick EIA in en fot på marknaden och KF kan väl inte direkt ha varit missnöjda
eftersom affärerna pågick ända till 1938. Parallellt med KF sålde de faktiskt
radio via sina kataloger och i annonser i tidningen ”Radio och Grammofon” gör man
ännu under 1932 reklam för sina byggsatser och säger sig vilja ha agenter för dem. En
miss de gör är dock att rikta annonsering främst mot tekniskt intresserade genom
fackpressen och att fokusera på byggsatser och komponenter. En bred allmänhet var
redo att börja köpa radio, men de ville ha färdiga apparater och oftast på avbetalningskontrakt.
I striden om radiopatenten bildades fraktioner som ledde till att de oberoende
tillverkarna startade egna affärer runt om i landet samtidigt som de stora trustföretagen
krävde märkestrohet av många handlare. När EIA väl hade byggt upp en
fabrikation stark nog att stå på egna ben utan KF så var de flesta reviren upptagna av
andra, men om man hade kunnat göra så mycket annorlunda i det avseendet är
tveksamt.
Däremot hade de kunnat vara bra mycket bättre på marknadsföring. I prislista nr
15 från 1938 skriver man följande: ”EIA apparaterna hava, som man kunde vänta,
mottagits med största entusiasm. Då vi alltid gå i spetsen och några väsentliga nyheter
ej framkommit i mellantiden, bli modellerna i huvudsak oförändrade till nästa säsong.”
Det första om att gå i spetsen är mest en klyscha, medan det senare om väsentliga
nyheter kanske är fullt ärliga fakta - men så kan man ju inte uttrycka sig som
försäljare. Då kan man väl som köpare tänka att den som går i spetsen borde vara den
som ser till att nyheter framkommer.
Den första apparatserien från EIA som står upptagen i bytesprislistorna kom
säsongen 1935-36. I alla typbeteckningarna ingår talet 37 och det är märkligt eftersom
påföljande säsongs modeller har talet 38 gemensamt och därefter kommer 39. Många
10 Audionen nr 3 september 2012
andra tillverkare lät modellåret framgå av beteckningen och det gör ju på sätt och vis
EIA också, men bara om man vet att man ska dra ifrån ett från det gemensamma talet i
de annars fyrsiffriga beteckningarna. Det är heller inte något fel i bytesprislistorna på
den punkten utan samtida annonsering och reklammaterial kan bekräfta att åren
stämmer.
Serien 1935-36 är som sagt inte företagets första vid sidan av KF apparaterna,
men det är möjligen första satsningen på att etablera varumärket EIA på konsumentmarknaden.
Det finns två modeller som säljs i växel- eller allströmsvarianter så fyra
olika kan man väl säga att det är. Typ W 3724 och U 3724 är raka trerörsapparater och
de motsvarar sannolikt typerna V 4 och VL 4 som de säljer via KF. Modellerna W/U
3785 är fyrarörs suprar och de heter hos KF: V/VL 5. Jag räknar inte in likriktarrören
nu, bör jag kanske påpeka för den som får tillfälle att granska ett schema eller datablad.
Rören är europeiska, från ungerska Tungsram och ur A- respektive C-serierna.
Satsningen fortsätter 1936-37 och nu med andra modeller än de man samtidigt
levererar till kooperationen. Typerna V/U 3865 är fyrarörs suprar och det är faktiskt de
enda som står upptagna i inbyteslistorna, men det finns även en modell som heter V
3876 och den har jag själv i samlingen. Den är en femrörs super uppbyggd av en färdig
avstämningsenhet från Plessey som integrerats med chassiet. Därtill fick KF lite
uppgraderade varianter av fjolårsmodellerna i sitt program.
Säsongen därpå är den sista som EIA levererar till KF. Modellerna kallas Hobby
II (två) och är raka mottagare utan några märkvärdigheter. De heter V 3914 och U
3914 så här använder faktiskt EIA sina egna beteckningar, men de ingick inte egentligen
i det egna modellprogrammet.
Det innehåller
däremot tre olika suprar. Den
minsta har fem rör inklusive
likriktare och nästa är snarlik,
men har fått ett magiskt öga
också. De finns båda i växel- och
allströmsvarianter, medan den
största bara byggs för växelström
och har åtta rör. Den har fyra
kortvågsområden och dubbla
slutrör i push-pull-koppling.
Utan att veta något om kvalitet
eller samtidens omdömen, så
verkar det här rent pris och
prestandamässigt vara ett någorlunda konkurrenskraftigt utbud. Trots det verkar de
inte ha sålt några överväldigande mängder.
Klicka på bilden för att se en större bild
Det är ju inte så att jag har tillgång till några försäljningssiffror, utan slutsatserna
dras helt ovetenskapligt utifrån hur vanligt jag uppfattar att det idag är att stöta på EIAs
Audionen nr 3 september 2012 11
modeller från den här säsongen jämfört med andra märken från samma tid. En apparat
som jag bara sett i broschyr är radiogrammofonen GV 4089. Den kommer från
säsongen 1938-39 och är en tryckknappsförsedd super med åtta rör plus likriktare.
Konstruktionen är intressant utifrån många aspekter. Efter att tidigare ha använt sig av
europeiska rörserier byter man här till helt amerikansk rörbestyckning. Två 6V6 i
push-pullkoppling matar en tolvtums ”fidelitets”- högtalare och lådan har en
”labyrinttonkammare” med basreflexöppning. Vidare finns sex tryckknappar för
motoriserad stationsinställning av förvalda sändare och en rad andra finesser. Med
skivväxlare istället för bara skivspelare heter modellen GVA 4089 och då kostar den
780 istället för 650 kronor. Konstruktionerna med knappinställning visade sig i
många fall problematiska, efter vad jag hört. Förklaringen ska vara att inställningen är
strikt mekanisk och att tillräcklig elektronisk kompensation mot fading och
temperaturpåverkan saknas. Om EIAs apparat skiljde sig från andra tillverkare i det
avseendet vet jag inte, men det verkar i alla fall ha blivit deras enda försök på området.
Nästa säsong har jag inte broschyren för och det problemet gäller i stort sett hela
krigstidens säsonger. Då finns det bara bytesprislistorna och tillgängliga apparater att
gå efter. Att döma av försäljningspris för den dyraste modellen 1939-40, som är 430
kronor, så kan det inte gärna vara en radiogrammofon, men möjligen en ganska
exklusiv bordsmodell. De flesta svenska tillverkare slutade saluföra radiogrammofoner
under krigsåren och jag skulle tro att EIA inte var något undantag. Huruvida de kom
att påverkas av beredskap och ransoneringar vet jag inte, men liksom övriga svenska
radiotillverkare fortsatte de bygga mottagare för civilt bruk trots kriget. Av byteslistorna
framgår att det kom ett stort antal modeller under säsongerna 1940-41 till
1943-44. Totalt 24 typer. Säsongen 1944-45 hade man bara tre, medan den följande
bjöd på fem.
Under efterkrigstiden när inhemsk industri skyddades av valuta- och importrestriktioner
verkar ändå EIA ha haft en del större försäljningsframgångar. Detta var väl
överhuvudtaget goda tider för Svensk industri och det förekommer även en viss
exportsatsning från EIA. Västtyskland var en av marknaderna, men det gällde säkert
fler länder. Hur väl man lyckades har jag inga uppgifter om. Antagligen fungerade det
bra de närmaste åren efter kriget, men konkurrensen bör ha hårdnat betydligt efter ca
1950.
EIA återanvänder tillnamnen på modellerna många gånger – T.ex. Triumf
förekommer från 30-talet fram till 50-talets mitt – något de har gemensamt även med
Luxor och flera andra tillverkare. Det gäller att även kolla typbeteckningarna alltså,
annars kan det bli väldigt rörigt. Efter kriget kom åter en radiogrammofon i golvmodell
och så småningom också en påkostad bordsmottagare med flera kortvågsområden
och dubbla slutrör. Den mest speciella nyheten kommer dock 1947. Det är en
liten enkel bakelitradio som kallas Minor, men den kan fås i utförande som chefsapparat
i ett litet snabbtelefonsystem. Tjerneld sålde också Minor under flera år, dock
med annan typbeteckning och inte i snabbtelefonversion. En portabel batterimottagare
dyker också upp i såväl EIAs som Tjernelds sortiment. Jag tror nog att
Tjerneld bara köpte av EIA, men det är inte uteslutet att de var inblandade även i
konstruktion eller tillverkning.
Minor som utan snabbtelefon även såldes av Tjerneld (klicka på bilden för att se en större bild)
En annan apparat som förbryllar mig lite är typen National V 265 från 1952.
Den har vad gäller det yttre – såväl låda som skala – märkligt stora likheter med
Telefunken 866 V, som kom redan 1949. Möjligen är det bara en efterapning, men då
Telefunken i Tyskland fick igång produktion och export såpass i början av 1950-talet
så att den svenska fabriken för märket som SATT (Svenska AB Trådlös Telegrafi) drev
i Stockholm blev överflödig omkring 1952, kan man undra om inte EIA köpte överblivna
lådor eller hela apparater av dem och märkte om som egna.
Under 1953 ger sig EIA in på trådspelarmarknaden. Det är dock inte fråga om
några egna konstruktioner, utan det är danska Bang & Olufsens verk man använder
för montering i radiomöblerna. De har faktiskt ett försäljningsargument Luxor inte
kan matcha: Trådspelaren är konstruerad för allström, så även de som fortfarande hade
likströmsnät kunde köpa en. Hur stor betydelse det verkligen hade är osäkert. Elnäten
var på väg att standardiseras och behovet för allströmsapparater minskade nog rätt
snabbt. Satsningen var från EIAs sida i alla fall kortlivad.
Radiogrammofonen Savoy som alltså kunde fås med Bang & Olufsens trådspelare
för allström (klicka på bilden för att se en större bild)
Under hösten 1954 verkar det som om man gör helt om. Jag vet inte hur mycket
egen produktion man faktiskt hade, men troligen upphör all egen tillverkning till
förmån för importerade apparater. Det handlar om produkter från tyska Blaupunkt,
men under första säsongen så bemödar man sig faktiskt med att märka om dem, eller
om det faktiskt är så att de byggs i Sverige av EIA på licens från Blaupunkt. Således
existerar det en EIA Triumf 5586, som är en radio med tryckknappar och FM-mottagning
och klara drag av Blaupunkt i formgivningen, men där det står EIA och Triumf
på glasskalan. På baksidan står dock ”Licens Blaupunkt”, så kopplingen är tydlig, men
om det rör sig om en tysk eller svenskbyggd apparat kan jag inte säkert avgöra.
Det finns nog ytterligare ett fåtal modeller som heter EIA, men ändå ser ut som
och kanske fullt ut är Blaupunktapparater. Det varade dock bara en säsong. Sedan
insåg möjligen EIA att deras eget varumärke i realiteten inte var mera värt än
Blaupunkt, eller så var det ett villkor för att få agenturen att det skulle stå Blaupunkt
som märke på radion. Från 1955-56 så är Blaupunkt det som gäller alltså och på sätt
och vis slutar historien om EIA som radioproducent här. Lite mer finns dock att säga
om företaget. Vi ska inte glömma att Blaupunkt var en viktig tillverkare även av
bilradio, men den kategorin ingick tydligen inte i EIAs agentavtal. Återförsäljare var
till en början firma Erik Wallberg, Stockholm, men rättigheterna övergick snart till
Robert Bosch AB, Stockholm. Blaupunkt ingick i den tyska Boschkoncernen och det
var ganska naturligt att det svenska dotterbolaget skulle sköta försäljningen av bilradio.
EIA Triumf typ V5586 från 1954-55.
Första året för Blaupunktprodukter, men då
fortfarande under EIA-märket.
Baksidan avslöjar dels Blaupunktlicensen
och dessutom en import-märkning
EIA fortsätter som återförsäljare av
Blaupunkt på hemelektronikområdet under 1950-
talet och in på 1960-talet. På baksidan av apparaterna
står det EIA under många år och likaså på
reklambroschyrerna, men i mitten av 1960-talet händer något. Plötsligt står det EIA
Succsessors på broschyren istället. Det verkar som om något hänt med företaget och att
det nya namnet kanske är resultatet av ett uppköp eller en rekonstruktion. Jag vet
tyvärr inte och har inte ansett mig vilja lägga tid på närmare efterforskningar, men jag
tror att Svenska Bosch tar över allt så småningom och därmed är historien om sveriges
första kommersiella radiotillverkare slut.
Anders ”soda” Söderström
|