ULVENKATASTROFEN - 60 ÅR SEDAN
Den svenska ubåten ULVEN var av Draken-klass och sjösatt 1930 (står felaktigt 1939 i pappersaudionen och i PDF-versionen). Byggdes på karlskronavarvet liksom
systrarna Draken och Gripen. Den var bestyckad med två luftvärnskanoner, en kulspruta, fyra torpedtuber,
varav tre i fören.Den gjorde 15 knop i övervattensläge och 9 i u-läge. Foto: Hönö Fiskemuseum
Utdrag ur Hans von Hofstens artikel i ”Meddelanden
från Militärhistoriska avdelningen vid
Militärhögskolan” och en del annan information.
Under andra världskriget drabbades svenska
försvaret av ett antal svåra olyckor trots att vi
inte direkt deltog i kriget.
Den första av de större olyckorna inträffad
den 24 oktober 1940, då en färja på Armasjärvi
vattenfylldes och sjönk med 46 armésoldater.
Den andra drabbade de tre jagarna Göteborg,
Klas Horn och Klas Uggla, som sprängdes och
sjönk med 33 sjömän den 17 september 1941.
Den tredje gällde ubåten Ulven, som försvann
med man och allt den 15 april 1943.
Lite historik om denna olycka:
Den 15 april 1943 befann sig Ubåten Ulven,
systerbåtarna Draken och Gripen och ett antal
andra ubåtar under övning på Västkusten.
Övningen gick ut på att skydda sig mot ubåtsanfall
utifrån.
Den svenska territorialvattengränsen sträckte
sig inte längre ut än 3 sjömil vid denna tid.
Pansarskeppet Manligheten och jagare skulle
förflytta sig utefter det smala stråket av svenskt
vatten under övning i att skydda sig mot ubåtsanfall.
Ubåtarna skulle uppehålla sig i tilldelat ubåtsområde,
bl.a. för att undvika kollisionsrisk i uläge.
På den tiden var ubåtarna hänvisade till att
bestämma sitt läge genom optiska observationer
av kända föremål iland med hjälp av periskop.
Havsströmmarna på västkusten kan uppgå
till flera knop varför täta observationer måste
göras.
Skifte av ubåtsområde skulle beordras nattetid
då ubåtarna skulle befinna sig i ytläge och
då radiokontakt per kortvåg kunde etableras.
Under första dagens målgång för ubåtar
kunde man konstatera att Ulven gjorde anfall
under förmiddagen men inte under eftermiddagen.
Det låg inget märkvärdigt i detta då det inte
alltid var möjligt för en ubåt att komma till skott.
Man lyckade emellertid inte få den avsedda
radiokontakten under natten trots att ubåten då
skulle befinna sig i ytläge. Draken, som tillhörde
samma division anropade också men utan resultat.
Orsaken skulle kunna vara att man fått
någon defekt på radioutrustningen eller att man
fortfarande befann sig i u-läge.
Eskaderledningen sände även meddelandet
på långvågsfrekvens men här kunde man givetvis
inte räkna med något svar då ubåten inte kan
sända i u-läge.
Då man inte heller den 16 april fick något
livstecken från Ulven befarade man att något
allvarligt inträffat och alla tänkbara resurser sattes
in för att söka ubåten. Man fann Ulvens
telefonboj med wiren avsliten och då stod det
klart att en olycka inträffat.
Med hjälp av fyndplatsen räknade man ut var
man ansåg sig böra starta sökningen.
Ubåtsbärgningsfartyget Belos, som befann
sig på ostkusten, beordrades att med högsta fart
bege sig till olycksplatsen. Jagaren Psilander fick
order att möta Belos för att med bogsering om
möjligt öka hennes fart. Alla tillgängliga fartyg
sattes in i sökandet.
En flottilj av fiskebåtar, i början ett femtontal,
sattes in för svepning med trål den 15 april.
Arbetet föregicks med minsvep, kättingsvep och
draggar av ett stort antal minsvepare. Under arbetet
fick man upp ett stort antal uppsvepta minor.
Fiskebåten Zenta fick ett kraftigt ”napp”.
Vädret hade nu emellertid blivit så hårt att någon
effektiv undersökning av ”nappet” ej kunde
ske. Man undersökte dock med lod och dragglina.
Härvid inträffade en mindetonation under
ubåten Nordkaparen på cirka 25 meters djup men
ubåten blev inte allvarligt skadad.
Fiskebåten Zenta fick åter ”napp” på samma
ställe som tidigare. Av föremålets ringa storlek
kunde man dock konstatera att det inte kunde
vara en ubåt.
Med hjälp av beräkningar med utgångspunkt
från den plats där telefonbojen hittades, inskränkte
man sökandet till ett område av cirka 2
x 1,5 sjömil. (Det visade sig senare, att man
gjort en mycket bra beräkning men bottnen i
området var mycket kuperat med djupvariationer
på 40 meter och stenig, vilket gjorde att svepet
lätt kunde passera över ubåtens skrov).
Den intensiva sökningen fortsatte så länge
man hade hopp om att någon kunde vara vid liv.
Med utgången av den 25 april avbröts spaningarna.
En samling tidningsurklipp från de dramatiska dagarna i april 1943. (Från Carl-Adam Nycops bok ”75 år
Sverige”)
I den säkra vetskapen om, att man inte
erhållit ett enda livstecken från Ulven under de
tio dagar som spaningen pågått, kunde alla som
deltagit i spaningsuppdraget med gott samvete,
om än med sorg, få några dagars vila.
Man fortsatte sökandet men i mindre omfattning.
Med hjälp av flygfotografering hade man
fått ubåtsliknande skuggor som undersöktes.
Den 5 maj minröjdes områden för dessa indikationer
och Belos ankrade upp vid den senaste
fotoindikeringen medan jagaren Skagerak ankrade
upp vid en tidigare. Därefter beordrades
vedettbåtarna och fiskebåtarna att svepa inom
området mellan och kring Belos och jagaren
Skagerak. Vid 16-tiden erhöll först fiskebåten
Normy och sedan två vedettbåtar ”napp”. Belos
ankrade om till platsen och kl. 17.55 kunde den
nedsände dykaren Ivar Eriksson rapportera att
han stod på Ulvens torn. Som bevis tog han med
sig Ulvens flagga upp.
Ulven låg på 52 meters djup. Bärgningen blev
mycket svår i hårt väder och andra svårigheter,
som här kommer att förbigås men den 1 augusti
kunde Ulven, hängande mellan bärgningspontonerna
Frigg och Oden bogseras in till Eriksbergs
varv.
Vid undersökningen kunde konstateras att en
mina hade detonerat omedelbart akter om det
tryckfasta skottet mellan förliga torpedrummet
och manskapsrummet och mitt under kölen; att
undre delen av förskeppet var kraftigt intryckt
efter en kollision. (Ulvens stäv hade stött med
stor kraft mot den steniga havsbottnen).
Samtliga besättningsmän återfanns ombord.
Undersökning visade att fem besättningsmän,
som befann sig vid platsen för minsprängningen,
omedelbart omkommit genom
svåra sprängskador och den övriga besättningen
ljutit döden genom drunkning och döden skett
omedelbart efter sprängningen.
Samtliga 33 personerna i besättningen kunde
identifieras.
Sökandet efter Ulven torde vara ett av de
största räddningsarbeten som någonsin organiserats
till sjöss.
Man har efteråt konstaterat, att marinens personal,
såväl till sjöss som iland utfört ett synnerligen
professionellt arbete, att alla deltagande
fiskare ställt upp på ett fantastiskt sätt och med
livet som insats.
Vid en ceremoni i samband med 60-årsminnet
av olyckan fick anhöriga medfölja ”nya
Belos” ut till platsen för olyckan. Marinens
musikkår spelade. Minnestal av Marininspektör
Jörgen Eriksson. Minnesord av Marinpastor
Pernilla Törnqvist. En krans nedlades i havet
och anhöriga hedrade de omkomna med en ros
med vidhängande namn på den omkomne.
En kransnedläggning skedde även vid
minnesstenen på Nya Varvets kyrkogård tillsammans
med representanter ur Flottans Män.
En Ulvenutställning från Hönö Fiskemuseum
visades vid Göteborgs Maritima Centrum ombord
på Monitor Sölve, under tiden 1 mars till
11 maj. Utställningen finns nu åter att beskåda
på Hönö Fiskemuseum.
Lite teknisk information beträffande radiokommunikation
vid tillfället för olyckan.
Ubåten kan inte radiomässigt, från bottenläge,
kommunicera med yttervärlden. (Inte ens
idag).
Däremot kan man ta emot långvågssignaler
ned till ett antenndjup av 20 - 25 m.
Här på Västkusten kunde man ta emot signaler
från Grimeton - frekvens 17,2 KHz.
Tingstäde hade även möjlighet att sända på
dessa våglängder.
Utefter avbärarwiren på ubåten fanns en antenn
avpassad för dessa frekvenser.
En långvågsmottagare, som även tillhörde
radiopejlutrustningen, användes för mottagning
av dessa signaler.
I ytläge sände man på kortvåg. En wire från
aktiern till ett fäste i tornet.
Via en stavantenn kunde man på periskopdjup
sända på UKV.
Idag kan sändning på kortvåg och UKV genomföras
från periskopdjup.
Akustiskt kan man kommunicera på långa
avstånd medelst knackningssignaler, hydrotelefon
eller aktiv sonar.
Sammandrag och viss övrig information
Carl-Axel Sjöberg
e-post: carl-axel.sjobeg@telia.com
Skall vidare passa på att uppmana alla ubåtsmän,
som läser detta, kontakta Västkustens
ubåtsklubb Nordkaparen för ev. medlemskap.
Radiomän med amatörcertifikat och andra
kan få möjlighet att kommunicera med andra
radioamatörer då vi kommer att ha amatörsändare
ombord på Nordkaparen. Arbete med detta
projekt utförs av Lars Kålland. (Se även Lars
Kållands artikel i förra numret av Audionen red.)
Amatörsändningar har även skett från ubåten
HMS Hälsingland, som legat i Frihamnen.
Operatör var Kjell R. Johansson.
För kontakt:
Ordförande Lars Nordenberg
e-post: l.nordenberg@spray.se
Bengt Pauli
e-post: bengt.pauli@telia.com
|