JO NOG MINNS JAG RÅÖ!
På Ingemar Ahlenius’ fråga i ett tidigare nummer:
”Vem minns Råö?”, berättar Bo Stjernberg
om sina upplevelser:
Även om jag numera har lite svårt att skriva
så ska jag försöka eftersom det är cirka ett halvsekel
sedan allt detta hände och därför möjligen
kan vara av intresse för flera. Det är faktiskt första
gången som någon frågat mig om Råö med
undantag för de frågor som professor Olof Rydbeck
ställde till mig när han höll på med sina
memoarböcker men det var ju 40 år efter de
händelser, dem jag nu ska försöka berätta om.
Den första oktober 1943 började jag på Chalmers
efter att dagen innan ha muckat i Stockholm
efter i det närmaste tre års värnplikt och
beredskapstjänst. Det var en enastående upplevelse
att äntligen få börja studera matematik,
fysik och elektroteknik. Professor Gustav
Hössjer, som också var rektor ledde oss med
varsam hand in i matematiken, professor Erik
Rudberg undervisade mycket förtjänstfullt i fysik
och professor Stig Ekelöv undervisade i bl.a
elektricitetslära. Dessa tre ämnen med sina stimulerande
lärare väckte omedelbart mitt intresse.
Från barndomen och de tidiga ungdomsåren
hade jag med mig ett grundmurat intresse för
radio och radioteknik. Så det är väl naturligt att
jag tidigt drogs dels till föreningen ETA - Esektionens
Teletekniska Avdelning - vars ordförande
jag senare blev under en period - och
till Institutionen för Teleteknik och Elektronik.
Några äldrekursare och alldeles särskilt Nial
Andersson och Olle Gerdes (sedermera radiodirektör
i Televerket) tog med mig ner i källaren
på Storgatan 23 där Institutionen för Teleteknik
och Elektronik hade sina mycket enkla
men synnerligen intressanta laboratorier. Det
kom dock att dröja till sommaren 1945 innan
jag som praktikant hos Professor Rydbeck kunde
vistas i laboratoriet mer målinriktat. Sommaren
1944 var jag inkallad (jag kunde deltaga i huvudtentamen
i första årskursens matematik endast
tack vare professor Hössjers välvilja).
Studiemedel var ju på den tiden ett okänt
begrepp och eftersom mitt föräldrahem låg på
Värmdö i Stockholms skärgård var jag hänvisad
till att jobba samtidigt som jag studerade.
Hur jag hann med att läsa kan man undra - nära
nog allt annat måste ju prioriteras bort.
Det bör dock nämnas att jag under det året
fann min fästmö och senare hustru Elsa-Brita
på A-sektionen ( den 6 november i år - 2003-
firade vi vår 55-åriga bröllopsdag). Att jag fann
henne var definitivt mera tur än skicklighet. I
juni 1947 tog jag examen vid Chalmers och fick
fortsatt anställning hos Olof Rydbeck.
Forskningsarbetet var vid denna tid huvudsakligen
inriktat mot Jonosfären och dess fysik
på senaste tiden kompletterat med vågutbredning
inom mikrovågsområdet. Ute i
Askim hade Institutionen en liten sändarstation
varifrån med nätet synkroniserade pulser sändes
vertikalt mot jonosfären. Ekona togs oftast
emot inne på Storgatan där de efter detektering
och förstärkning fick styra en Kerrcell, som i
princip arbetade som en ljusswitch, mellan en
lampa och ett fotokänsligt papper, som sakta
drogs fram av en liten motor. Kerrcellen arbetade
med cirka 2000 volt över sig. Eftersom det
ju var fråga om ljuskänsligt material var man
tvungen att göra slutjusteringen av apparaturen
med en svart duk över huvudet, armarna och apparaturen.
Många gånger fick man rejäla stötar
när fingrarna kom att hamna på fel ställe, men
intressant var det. Sändaren i Askim varierade
sin frekvens (motordriven vridkondensator - jag
vill minnas att ett varv tog cirka en minut).
Vi var ett väl sammansvetsat lag där nere i
källaren, som under de närmaste åren kom att
arbeta med många olika projekt som t.ex.
Sigvard Tomner (sedermera Professor och
chef för STU) - han var skicklig med Kerrcellerna.
Ingvar Svensson (Sedermera Lektor vid
Tekniska Gymnasiet (Chalmers lägre). Bertil
Agdur (sedermera Professor vid KTH -elektronfysik).
Viggo Wentzel (flyttade till Professor
Henry Wallman när denne kom till Sverige - sedermera
direktör vid Datasaab).
Rune Lindqvist (sedermera forskningsingenjör
vid FOA) utvecklade en avancerad
jonosfärsond - farväl kerrceller och svarta dukar.
Sven Olving (sedermera professor och Rektor
på Chalmers), Erik Nordsjö (sedermera anställd
vid Armeförvaltningen). Gunnar Axeling
(sedermera Bell Labs USA -arbetade bl.a. med
Telstar).
Senare tillkom Hein Hvatum, som jag hade
som nära medarbetare i forskningsarbetet med
meteorspår och därefter med pionjärarbetena på
Råö. Han flyttade senare till USA där han arbetade
med de stora antennerna vid Green Bank
Observatory (hans hustru - Randi - är en välkänd
porträttmålare i USA).
Nåväl. Jonosfärforskningen i Göteborg var
en utmärkt bas men Olof Rydbeck önskade utvidga
verksamheten med jonosfärstudier i
norrskenszonen i norra Sverige. Sommaren 1947
fick jag därför i uppdrag att studera några lämpliga
platser för ett jonosfärobservatorium norr
om polcirkeln. Jag hade tillbringat en avsevärd
del av min militärtjänst däruppe så jag hade vissa
kunskaper om var det fanns militärbaracker,
vägar, el mm som kunde tänkas passa. Jag undersökte
ett antal olika platser som Abisko (För
mycket störningar från järnvägen), Rensjön
(även där kraftiga störningar från järnvägen),
Pajala (en plats som kunde komma ifråga) samt
Jukkasjärvi (bra men lite illa medfaret. ) Resultaten
sammanställdes i en rapport innehållande
fotografier från de olika platserna. Rapporten
lämnade jag till Olof Rydbeck. Han tog den och
förhörde mig om mängder av detaljer särskilt
rörande Jukkasjärvi.
Olof Rydbeck, denne dynamiske man såg
längre än de flesta. Det dröjde bara ett par veckor
innan jag blev inkallad till hans tjänsterum och
fick höra att han var i kontakt med Kiruna stad i
observatorieärendet. Resultatet blev att Kiruna
erbjöd sig att bygga en liten observatoriebyggnad
på en plats tillräckligt långt från centralorten,
järnvägar och industrier men i anslutning till
vägen mellan Kiruna och Jukkasjärvi. Under
vintern byggdes tillfartsväg från huvudvägen
(några hundra meter) och själva husbygget
skulle påbörjas i mars 1948. Jag var beredd på
att resa upp för att delta i byggverksamheten.
Just då hade de första intressanta resultaten från
meteorspårningen (pulssändare cirka 1 MW
peak - 4 st. Eimac 304TH i parallell på 28 Mhz
och mottagare med 12 tums CRT) kommit, så
uppdraget att vara med under byggtiden gick till
Ingvar Svensson. Jag kunde därigenom fortsätta
arbetet med meteorspåren. Cirka den l juni 1948
fick jag emellertid besked av Olof Rydbeck att
nu var det dags för mig att med diverse utrustning
fara upp till Kiruna för att möblera det nya
observatoriet och för att få igång signalstyrkeregistreringar
av GBR i Rugby (16 kHz om jag
minns rätt).
Midsommaraftonen 1948 steg min fästmö
Elsa-Brita och jag samt två unga praktikanter
Sven Date och Bengt Olausson av tåget i Kiruna
mitt i en rykande snöstorm. Möblerna och
diverse radioutrustning, som åkt egen godsvagn
lastades över på en av Kiruna stads lastbilar och
vi reste ut till det lilla huset mitt ute i ödemarken.
Dagen efter när vi vaknade hade snön smält
undan och vi fann att vi bodde i kanten av en
myr. Jag visste ju från tidigare erfarenheter av
övre Norrland och myrar vad det betydde, så
den allra första åtgärden blev att snickra
myggnätsramar till dörrar, fönster och ventiler.
Efter cirka 10 dagar reste Elsa-Brita hem till
Göteborg. Vi fortsatte arbetet med installation
av diverse radioutrustning, bygga antenner för
jonosfärsonder, signalstyrkeregistrering samt
kortvågstrafiken med Chalmers. En ganska dramatisk
upptäckt var att nätfrekvensen där uppe
var 25 Hz. Det ordnade de enastående människorna
från Kiruna snabbt och elegant så att vi
hade en egen omformare, elmotor plus generator
i drift efter ett par dagar.
Det här lilla observatoriet ute på myren blev
såvitt jag förstår starten av Esrange.
Mot slutet av juli hade vi en hel del forskningsverksamhet
igång och jag började bereda
mig på att tillbringa vintern där uppe. Det var
lite av ett problem för mig men det visste ingen
mer än Elsa-Brita och jag om. Vi hade nämligen
långt framskridna planer att gifta oss den 6
november 1948 i Örgryte Gamla Kyrka. Det
problemet löste sig emellertid på ett högst oväntat
sätt.
En morgon cirka en vecka in i augusti ringde
telefonen. Det var Olof Rydbeck som berättade
att han fått ett markområde ute vid Råö av Major
Jakobsson och hans hustru så att nu skulle
institutionens verksamhet utökas med en satsning
på Radioastronomi. Jag fick per telefon stående
i en liten stuga ute på en myr i Lappland
det hedersamma uppdraget att omedelbart sätta
igång med att bygga ett radioastronomiskt observatorium
på Råö. Jag smittades omedelbart
av Olof Rydvecks entusiasm. Han liksom kokade
av uppslag, idéer och glädje.
När vi talat ungefär en timme frågade han
om jag kunde vara i Göteborg dagen efter för
att sätta igång på Råö. Jag lyckades få några
dagars respit eftersom jag dels hade 20 timmars
tågresa till Göteborg och dels inte kunde lämna
de två visserligen duktiga, men mycket unga
praktikanterna ensamma. Vi var också eniga om
att det inte var lämpligt att nära nog om än tillfälligt
överge Kirunaobservatoriet. Erik Nordsjö
fick uppdraget att fortsätta arbetet i Kiruna
efter mig, vilket han skötte med den äran. Cirka
10 dagar efter det dramatiska telefonsamtalet och
bara några dagar före min 27-årsdag steg jag
vid 19-tiden av tåget i Göteborg. Jag hade hoppats
att få resa hem till Elsa-Brita och sova ut
men därav blev intet ty på perrongen stod Olof
Rydbeck bubblande av entusiasm. Han körde oss
i institutionens gamla Ford direkt ut till Råö.
Från gården fick vi gå, Det var kolmörkt men
stjärnklart Jag har hela mitt liv varit mycket intresserad
av astronomi så där gick vi över åkrar
och ängar samtalande om de ljusstarkaste stjärnbilderna
och hur oerhört spännande det skulle
bli att inte bara se utan lyssna också. Ömsom
gick vi hukande, ömsom kröp medan Olof lyste
oss med tändstickor ända till den sista stickan
brunnit ut. Jag har aldrig glömt de två timmarna
på Råö där jag hade förmånen att få ta del av
min Läromästares entusiasm och dynamiska tänkande
men visst bävade jag inför de stora ansträngningar
som skulle behövas innan bergen
därute skulle kunna lyssna på signaler från
världsrymden. El, vatten, avlopp, hus, väg, antenner,
lågbrusmottagare mm., allt måste fram
och det var bråttom för vi var trots allt sena i
starten i relation till engelsmän, fransmän, amerikaner
m.fl. och jag anade att resurserna var
knappa.
Det var i sanning en omtumlande tid. Jag fick
Hein Hvatum till hjälp först med planering av
brådskande aktiviteter. Elsa-Brita ritade en liten
observatorievilla, ordnade byggnadstillstånd
(ritningarna finns förmodligen kvar i arkivet på
hennes företag) och ledde sedan arbetet med
huset. Det första Hein och jag tog itu med var
att få ut en jordkabel med el från gården till
observatoriet. Hein svarade sedan bl.a. för att
betonghålsten, trävirke och all annan byggmateriel
transporterades ut med traktor och släpkärra.
Hur vattenfrågan ordnades minns jag inte
men avloppet drogs till en trekammarbrunn.
På kort tid byggdes huset upp och en knagglig
men dock brukbar traktorväg gjordes i ordning,
Heins hustru Randi och Elsa-Brita, som
funnit varandra målade invändigt, sydde gardiner
och möblerade den lilla tvårumslägenheten
och arbetsrummet där meteormottagaren och
dess registreringsutrustning (en 16 mm filmkamera
med bildvis tagning) var inhysta. Någon
gång på våren 1949 flyttade Hein och Randi in i
lägenheten. Jag minns tyvärr inte vilket datum
det var. Vi fyra, Randi, Hein, Elsa-Brita och jag
hade en liten invigningsfest, för nu var
Råöobservatoriet etablerat.
Resten av våren 1949 gick åt till diverse,
byggnadsmålning och planeringsverksamheter.
Än en gång överraskade Olof Rydbeck mig när
han i början av maj närmast en passant meddelade
mig att jag skulle resa till Cambridge och
där besöka en Mr Lovell vid Jodrell Bank
Observatoriet som säkert skulle kunna lära mig
ett och annat om radioastronomi. Lovell använde
en f.d. tysk radarstation - Würzburg Riese med
en parabolspegel med nära 10 meters diameter.
Gissa om det var spännande! Jag reste med
Svenska Lloyds Britannia och kom efter en kort
tågresa till Cambridge där jag bodde på University
Arms Hotel. Lovell visade sig vara en
mycket angenäm och ytterst vänlig person, som
ägnade en hel vecka åt att bibringa mig elementära
kunskaper i radioastronomi och grundläggande
kunskaper om Würzburg Riese. Numera
finns uppgifter om de tyska radarutrustningarna
publicerade. (se t.ex. Die Funkmessgeräte
der deutchen Flakartillerie 1938 -1945 av
Staatssekretär Prof.Brandt).
Jag försökte få information om var vi möjligen
skulle kunna finna en eller ett par Würzburg
Riese men kunde tyvärr inte få någon hjälp av
Lovell i dessa ansträngningar annat än hans förmodan
att det skulle kunna finnas någon i Frankrike.
Professor Lovell blev ju snart en av världens
ledande radioastronomer.
Väl hemkommen till Göteborg rapporterade
jag till Olof Rydbeck och framhöll särskilt
Lovells förmodan att Würzburg Riese kanske
fanns i Frankrike. Olof Rydbeck insåg till fullo
att alla ansträngningar måste sättas in på att få
tag i en eller flera Würzburg Riese för att ställa
upp dem på Råö. Jag fick i uppdrag att kontakta
svenska försvaret, USA:s europeiska överkommando
i Wiesbaden, och en rad andra organisationer
för att försöka komma över åtminstone
en anläggning, utan framgång.
Sent på hösten 1949 var Olof Rydbeck
inbokad för en vågutbredningskonferens och en
serie föredrag i Indien. Jag vill minnas att han
reste ungefär vid jultiden. Vi fortsatte arbetena
på Råö under det att andra grupper inom institutionen
arbetade med sina projekt. Sigvard
Tomner och Sven Olving arbetade t.ex. med tillverkning
och provning av vandringsvågrör för
10 Ghz.
Den 20 januari 1950 var en söndagmorgon.
Då levererade Olof Rydbeck ännu en av sina
överraskningar. Klockan nio på morgonen ringer
telefonen och en röst frågar efter Bo Stjernberg.
” Det är jag”. Det är ett telegram till er från
New Delhi: ”Möt mig med bilen i Rom den nionde
februari”! Jösses! Kan jag verkligen klara
detta? Tyskland 1950 var fortfarande i stor
utsträckning en ruinhög. Över alperna i början
av februari och sedan en massa mil i ett
sönderskjutet Italien. Försöka duger! Specialtillstånd
från US troops in Germany för att vistas
i och köra genom Tyskland. Tillstånd att köra
genom Schweiz och slutligen tillstånd att köra
genom Italien. Avsikten med resan: att få tag i
minst en Würzburg Riese. Det var nödvändigt
att snabbt resa till Stockholm för att kunna besöka
ambassaderna. Tack vare synnerligen vänliga
och tillmötesgående människor och med
visst stöd från UD kunde jag efter några få dagar
återvända till Göteborg med de nödvändiga
tillstånden.
Vi reste med Sessanlinjen till Fredrikshamn
cirka första februari och sedan i etapper ner genom
Tyskland, till Göschenen vid norra änden
av St Gotthard. Där lastades bilen på tåg för färd
genom tunneln till Airolo på sydsidan. Därefter
ganska odramatiskt genom ett grönskande Italien
till Rom där vi tog emot Olof på flygplatsen
den 9 februari.
Sedan hälsningscermonierna klarats av sade
Olof Rydbeck ”Ja ni förstår att när jag var där
till Rom”!
Första anhalt på hemresan blev Bologna. De
visste inget om Würzburg Riese eller om det
möjligen fanns något sådant i Italien. Nästa anhalt
Paris. Där fanns om jag minns rätt tre
stycken men ingen som de kunde avstå trots ivriga
övertalningsförsök av Olof.
Därefter till Wiesbaden där de amerikanska
truppernas huvudkvarter i Europa fanns. Inga
Würzburg där heller men väl en kommentar:
”Well you see we have been very busy the
last years to bomb an’ shoot everything to pieces
here an’ especially their radar equipment so
small chance to find anything - I am sorry”.
Det var vi också, men vad hjälpte det ! Vi
drog vidare till Holland. Där i Eindhoven fick
vi upp ett spår. Holländarna hade en eller två
illa skadade men ingen de kunde avstå. En forskare
- matematiker som drack genever
dricksglasvis och var fin på att spela dragspel,
jag har tyvärr glömt hans namn sa: ”Jag tror ni
ska söka i Norge, för det sätt tyskarna använde
de där grejorna på gav nog bättre resultat om de
kom upp lite över havsytan !” Vi kunde inte då
avgöra hur pass pålitlig han var, men lade hans
kommentarer på minnet.
Sista stoppet före Göteborg blev Köpenhamn
där diverse högdjur inom försvaret besöktes. Vi
fick klart för oss att om det fanns några tyska
vapen eller liknande saker kvar i Danmark så
var det en ren tillfällighet för de hade de senaste
fem åren systematiskt förstört och skrotat allt
sådant men det hade funnits några Würzburg
Riese i Skagen - Hanstholmsområdet. Återigen
ett spår, som pekade mot Norge.
Väl hemma i Göteborg blev det hektiskt. Jag
vet inte vilken väg Olof Rydbeck fick kontakt
med norrmännen men kanske hade det en viss
inverkan att det var många norrmän som då studerade
vid Chalmers. Jag tror inte det tog mer
än cirka tio dagar innan Olof Rydbeck kallade
på mig och gav mig besked att omedelbart kontakta
Ingenjör Myhre på Marinens Overkommando
i Horten. Jag ringde Myhre omedelbart.
På min fråga om vi kunde få köpa några
Würzburg Riese svarade han ”Hur många vill
ni ha?” Att jag inte trillade av stolen! Var jag
fick siffran från vet jag inte men jag svarade ”Om
möjligt fem stycken”. Lovell hade talat med mig
om att han ville ställa upp tre stycken i hörnen
på en liksidig triangel och interferensköra dem
två och två men han hade bara två. Det var kanske
det som spökade i mitt huvud.
Myhre svarade ”Ja det ska vi nog kunna
ordna. Kan Ni komma upp hit så ska jag göra
iordning en karta som visar var de står. Ni får
vara beredd på att de står lite avsides och att
högfrekvensdelarna är borta. Det senare bekymrade
jag mig inte mycket för, jag tror det var
Lovell som berättat för mig att det fanns en mindre
radar, Würzburg Dora, som använde samma
HF-utrustning och den visste jag fanns i svenska
försvaret.
Gissa om glädjen stod högt i tak på Institutionen
för Teleteknik och Elektronik vid Chalmers
Tekniska högskola!
En vecka senare besökte jag ingenjör Myhre
i Horten på lite skakiga ben. Benen var skakiga
för jag hade dagen innan kört 75 kubiks motor-
cykel (Institutionens) Göteborg - Horten och jag
var orolig att Würzburgstationerna skulle vara
dyra. Ingenjör Myhre var en mycket vänlig och
tillmötesgående man. Jag fick den utlovade kartan
med noggranna anvisningar om uppställningsplatserna.
När jag med oro i stämman
frågade vad de skulle kosta log han och sa: ”Kan
ni tänka er trehundra kronor per styck?” Det
kunde jag och efter ett samtal till Olof Rydbeck
- på Myhres telefon - stod det klart att det kunde
han också. Handslag och ett varmt tack från mig
avslutade affären. Jag började hemresan men
fick stanna efter några kilometer - då kom glädjetårarna.
Jag var inte hemma många dagar innan det
bar iväg per motorcykel med Elsa-Brita på
”pakethållaren” sittande på sin farmors finaste
kudde. Sessanlinjen till Fredrikshamn. Motorcykel
via Hjörring till Hirtshals. Så färja till
Kristiansand. Två Würzburgare stod på
Flekkeröy sydväst om Kristiansand. Högt uppe
på var sin rejäl bergknalle. Vi fotograferade intensivt
och jag kunde se att det var ett omfattande
arbete att få dem därifrån. Rostiga var de
men såväl höjd- som sidreglagen (manuella)
fungerade. Det skulle nog gå att få isär grejorna
men där var en del bitar - centralbalken t.ex.
som vägde 3-4 ton.
Ytterligare en stod vid Brekkestö ett känt
”sommarställe” på Sörlandet. Även den på en
bergknalle ett stycke från en brukbar väg.
De två sista stod på Tromöy utanför Arendal,
inte så långt från en smal väg, men högt
upp på var sitt berg.
Med all insamlad information reste vi tillbaka
till Göteborg för att börja organisera nedmonteringen
men först pratade jag med ledningen
för Pussnes varv, som låg och ligger vid
färjeläget där färjan från Arendal lägger till på
Tromöy. Jag fick löfte att vi kunde få låna verktyg,
taljor, stubbrytare (i st för lyftkranar) mm.
I Göteborg mobiliserades all personal som
kunde frigöras inklusive tre man från institutionens
verkstad under ledning av den skicklige
och kunnige Bror Baunge. Vidare ingick i styrkan
Hein Hvatum, jag och en nyanställd ingenjör
vid namn Bertil Rönnborg, som tack vare
sitt lugna temperament och goda omdöme kom
att spela en betydande roll i företaget.
I början av juni var vi på plats och började
arbetet på Flekkeröy. Den första Würzburgaren
tog lite extra tid men därefter gick det lättare
för då visste vi ju hur bitarna satt ihop. Min uppgift
var förutom att ta del i grovarbetet att organisera
mat och husrum, inklädsel av de tyngsta
och största bitarna i timmer samt att få allt
nersläpat till närmaste väg med hjälp av en
winschförsedd bärgningsbil för vidare transport
till en stor pråm, som sedan skulle bogseras till
Göteborg.
Vi fick höra av lokalbefolkningen att tyskarna
använt krigsfångar och släpbanor av timmer för
att få upp utrustningarna på bergen. Av elektroniken
återfann vi inte ett enda spår.
Det var ett hårt arbete. Vi jobbade långa dagar
och även lördag/söndag. Visst hade vi tur
att ingen skadade sig under arbetet.
Hein Hvatums far, som drev en liten industri
i Oslo - Elektrisk Spoleindustri - hade lånat Institutionen;
jag vill minnas att det var 7000 kro-
nor som transporten från uppställningsplatserna
till Göteborg kostade.
När augusti månad kom hade vi monterat ner
alla fem utrustningarna och det var klart att bogsera
pråmen till Göteborg. Alla var rejält slitna
och hade väl förtjänat ett par veckors semester.
Så blev det emellertid inte.
Arbetsgruppen återvände till Göteborg och
de flesta återgick till sina ordinarie arbetsuppgifter.
För min del hände det ett par saker, som
gjorde mig mycket bedrövad och mycket ledsen.
Jag besökte Råö en sista gång och lämnade
sedan Chalmers för att tillträda en befattning vid
försvaret i Göteborg innan pråmen kommit till
Göteborg.
Ingen, med undantag av ett kort samtal från
Olof Rydbeck, har under de senaste 53 åren frågat
efter mig eller de uppgifter som jag här har
lämnat, förrän nu i Audionen.
Bo Stjernberg
Ett särskilt tack till Jan-Martin Nöding,
Norge, för bildmaterialet till denna artikel.
Redaktionen
|