Radiopionjärernas kraftkälla
- induktionsspolen
Då Heinrich Hertz, under 1880-talets senare
del gjorde sina epokgörande upptäckter om
elektromagnetiska vågor, använde han en
induktionsspole, vid den tiden vanligen kallad
rhumkorff-spole efter en tysk instrumentmakare.
Såväl Popoff i Ryssland, som Marconi i Italien
(senare England) och Slaby i Tyskland, vilka
ungefär samtidigt, (ca 1895 och framåt) mer eller
mindre oberoende av varandra bedrev forskning,
som kom att lägga grunden till vad vi idag
kallar radio, använde sig av sådana spolar. Nicolai
Tesla, som också bedrev sådan forskning
vid denna tid, hade dock utvecklat någon form
av växelströmsmaskin.
Hur såg då denna spole ut? Det rör sig om en
regelrätt transformator för att åstadkomma den
höga spänning som krävs för att skapa en gnista.
Man hade vid denna tid inte mycket annat än
batterier till sitt förfogande för att åstadkomma
elektrisk ström.
Den första induktorn lär ha skapats av en irländare
vid namn Nicholas Callan år 1836. En
primärspole lindades på en järnkärna, och därpå
en sekundärspole med många varv för att nå en
hög spänning. Många ”konster och knep” togs
till för att uppnå tillräcklig isolation vid de höga
spänningar det rör sig om. Problemets art kan
illustreras av att man kunde ha 35 000 ohm i
sekundärlindningen och en spänning på 100 000
volt! En gnista på 30 cm längd kunde uppnås
med en sådan spole.
För att erhålla en växelström i sekundärkretsen
måste den primära strömmen från batteriet
brytas med snabba, jämna mellanrum. Till
detta använde man till en början en brytande
kontakt, vilken påverkades av ett tandat hjul,
som bringades i rotation med en vev. Separata
självavbrytande magneter kom senare i bruk.
Självavbrytarmekanismen, eller ”den elektriska
hammaren” lär ha sitt ursprung från en
tysk vid namn Wagner på 1830-talet. Principen
är den vanliga likströmsringklockans.
Den av Rhumkorff på 1850-talet vidareutvecklade
spolen hade en självavbrytarmekanism
monterad på apparaten. Den påverkades av
primärspolens magnetisering av järnkärnan.
Induktionsspolen är ingalunda en historisk
antikvitet - åtminstone inte ännu. Vi har den fortfarande
i våra bilar (om än i modernare varianter)
- tändspolen! De tdiga fordbilarna hade en
mera ursprunglig variant, där självavbrytarmekanismen
satt på själva spolen - en spole för vart
tändstift. Man alstrade en fortlöpande serie av
gnistor till samtliga tändstift vid start. Då man
vevat igång motorn slog man över till magnettändning.
Små induktionsspolar med handelektroder
fanns i handeln långt in på nittonhundratalet.
Tanken var, att den högfrekventa strömmen
skulle vara nyttig för kroppen.
En annan tillämpning var diatermiapparaten.
Medelst högfrekvent ström försökte man behandla
allehanda åkommor, såsom gikt, bränna
bort vårtor mm.Man utnyttjade det faktum att
högfrekvens har förmågan att alstra värme i
kroppens vävnader. Apparaten bestod av en
rhumkoff-spole, vanligtvis uppdelad så, att
högspänningsspolen var monterad inuti ett handtag,
ansluten med kabel till apparaten. I handtaget
kunde man montera elektroder (ofta av
glas) av olika beskaffenhet, som fördes över det
sjuka på patienten.
B.L.Gottwaldt beskriver i sin bok ”Radioamatören”
från 1923, hur en ”liten gnistsändare
som... påverkar en enkel rörmottagare på 1 à 2
km avstånd lätt kan sammanställas”.
Här användes en ”gnistinduktor av
automobiltyp” (läs T-Ford) och ett tändstift.
Kondensatorn C ”tillverkad av gamla fotografiplåtar,
vilka rengjorts och belagts med stanniol...”.
Ack, det var tider det!
Krister Ljungqvist
|