Från gniststation till satellit –
den maritima radions
utveckling i Sverige
Redan vid 1900-talets början insåg man vikten
av att ”Telegrafering utan tråd med elektromagnetiska
vågor” även skulle ha stor betydelse för
sjöfarten. 1904 hade ett 70-tal av världens passagerarfartyg
utrustats med Marconi-stationer. I
Sverige var det 1902 man först planerade praktiska
prov och då vid Marinen. Efter kontakter med
England och Tyskland provades 1903 en station i
Fårösund på Gotland, en station i Vaxholm och en
station i Karlskrona. Proven blev lyckade och
Marinen inköpte ett antal AEG-stationer för placering
runt Sveriges kuster, bl.a. vid Örlogsvarvet
i Karlskrona 1909 och Nya Varvet i Göteborg
1908.
Kustradio
År 1907 planerade Telegrafstyrelsen att upprätta
en station på västkusten och efter en tid anlades
en station tillsammans av Marinen och
Telegrafverket. Stationen vid Gnistängen i västra
Göteborg öppnades för prov 1910. ”Nya Varfvets
trådlösa telegrafstation” blev det första namnet
som sedan ändras till ”Gnist Signalstationen Göteborg/
GSG”. Telegrafverket har då inte hunnit
utbilda några egna telegrafister så Marinen lånade
ut ”gnistmän”. 1911 öppnades ”Göteborgs Gnisttelegrafstation”
för trafik med allmän korrespondens
till fartyg.
bild1 Plan över stationshuset vid Göteborg Radio.
1912 övertogs stationen helt av Telegrafverket och
1913 blev stationssignalen SAB samt 1916 ändrades
namnet till Göteborg Radio.
I ett kungligt brev 1907 uppmanas gniststationer i
drift att förmedla signaler från fartyg i nöd.
1912 i november börjar Telegrafverket att utbilda
egna radiotelegrafister och i februari 1913
utfärdas de första radiotelegrafistcertifikaten.
På 1920-talet fanns förutom Göteborg Radio/
SAB ytterligare tre kustradiostationer, som sorterade
under Telegrafverket, Vaxholm Radio/SAF
från 1914, Härnösand Radio/SAH från 1916 samt
Boden Radio/SAI från 1916, vilken dock övertogs
av Armén 1939. Det fanns även en kuststation,
Trelleborg Radio/SAC från 1912, som ägdes av
Statens Järnvägar vilken användes till förbindelser
med färjorna på routen Trelleborg – Sassnitz.
Dessutom fanns det tre kuststationer som ägdes
av Marinen, Karlskrona Radio/SAA, Gotland Radio/
SAE och Skeppsholmen Radio/SAD, vilka
också kunde användas till allmän korrespondens.
Ett antal bemannade fyrskepp och radiofyrar som
sorterade under Lotsverket, är då också utrustade
med radiostationer. Dessa samarbetade i viss mån
med kustradiostationerna, först på telegrafi men
senare även på telefoni.
bild2 Principschema över rörsändaranläggning å kuststation:
SRA:s 1 kW-ständare typ AT 1000 (Göteborg och
Vaxholm Radio).
Under de första åren skedde all trafik mellan
kuststationerna och fartygen med morsetelegrafi
på långvåg. För anrop och svar var våglängden
600 meter / frekvensen 500 kHz. Trafiken skedde
sedan i huvudsak på våglängden 660 meter / frekvensen
454 kHz.
Dessa våglängder / frekvenser användes även nå
got senare för telefoni mellan vissa kuststationer
och fyrskepp samt radiofyrar.
Göteborg Radio körde även telegrafi på 2256
meter / 133 kHz. Vaxholm Radio och Härnösand
Radio körde också telegrafi på 800 meter / 375
kHz.
Boden Radio körde då telegrafi på 2500 meter
/ 120 kHz.
bild3
Principschema över rörsändaranläggning å kuststation:
SRA:s 1 kW-ständare typ AT 1000 (Göteborg och
Vaxholm Radio).
Statens Järnvägars radiostation i Trelleborg
körde telegrafi på 600 meter / 500 kHz och 720
meter / 417 kHz.
Göteborg Radio liksom Vaxholm Radio och
Härnösand Radio körde även telefoni på 700 meter
/ 429 kHz och Härnösand Radio körde telefoni
på 850 meter / 350 kHz till fyrskepp och fartyg
utan telegrafist.
Telegrafi på kortvåg var så småningom även
möjligt på fler frekvenser över Göteborg Radio
och även över Vaxholm Radio och Härnösand
Radio på 23,63 meter / 12695 kHz, 35,19 meter /
8525 kHz, 47,43 meter / 6325 kHz samt 53,62
meter / 5595 kHz.
Som exempel på planering av en dåtida kuststation
visar bild 1 planen för Göteborg Radio.
För långvåg var det i början endast gnistsändare,
vilka tillverkades av AEG och Telefunken, som
fanns tillgängliga (bild 2). Gnistsändarna hade en
antenneffekt mellan 2 – 4 kW på långvåg och den
första kortvågssändaren som installerades på Göteborg
Radio 1925, var på 40 W antenneffekt, våglängd
37 meter/frekvens 8108 kHz. Svenska
Radioaktiebolaget (SRA) konstruerade senare en
rörsändare med typbeteckningen AT 1000 VI (RM
03479). Våglängdsområdet för denna sändare var
från 500 till 3000 m. (frekvensområde 600 – 100
kHz). Antenneffekten kunde uppgå till 1 kW vid
telegrafi.Till denna sändare kunde sedermera även
anslutas en telefonitillsats (bild 3) och man körde
även då telefoni på långvåg med ovan nämnda våglängder
/ frekvenser.
Den kortvågssändare för telegrafi som sedan
installerades på Göteborg Radio var av fabrikat
Marconi med 1 kW antenneffekt samt en i reserv
av fabrikat SRA typ AF 500 med ca 0,3 kW antenneffekt.
Vid Härnösand Radio fanns också en kortvågssändare
av fabrikat SRA typ AF 500 (RM 03589).
Efter 1:e januari 1935 var det inte längre tillåtet
att använda gnistsändare på kuststationerna.
1936 började man vid Göteborg Radio trafik med
telefoni på gränsvåg, sändningsfrekvensen 1785
kHz och mottagningsfrekvensen 2037 kHz.
bild4
Kopplingsschema för rörmottagare E258.
De första åren var det kristallmottagare som
användes. På 1920-talet var de vanligaste mot
tagarrna vid Telegrafverkets kuststationer, för
långvåg Telefunken typ E 258, (bild 4) med två
parallellkopplade rör (normalt användes endast ett
rör, det andra var som reserv). En typ av mottagare
med fyra parallellkopplade rör (även här behövde
inte alla rören användas samtidigt) fanns
också, SATT typ E 213, men var avsedd för militärt
bruk.
Göteborg Radio var dock utrustad med en betydligt
effektivare långvågsmottagare, Marconi typ
RG 19 a, (bild 5) med fem rör. För kortvågsmottagning
förekom bl.a. enrörsmottagare SRA
typ M 29 men för Göteborg Radios kortvågsexpedition
i Kungsbacka fanns även en fyrarörsmottagare
Marconi typ RG 16. Kristallmottagarna
som hade använts inledningsvis fanns dock
kvar vid denna tid som reserv.
bild 5
Kopplingsschema för Marconi RG 19a
Göteborg Radio/SAG.
Efter en tid installerades kraftigare kortvågssändare
på Göteborg Radio och 1930 flyttades Göteborg
Radios mottagare och expedition till
Kungsbacka Radios lokaler (som då också var
mottagningsstation för fast radiotrafik). Stationssignalen
blev då SAG. Sändarna vid Gnistängen i
Göteborg manövrerades då ifrån Kungsbacka Radio.
Kustradiostationerna fungerade så småningom
som sjöräddningscentraler då ett samarbetsavtal
mellan Sjöräddningen och Telegrafverkets skrevs
1947. Vissa telegrafister utbildades därefter till
sjöräddningsledare.
Göteborg Radio hade efter andra världskriget
svårt att klara den växande trafiken vid Kungsbacka
Radio och Gnistängen i Göteborg. Televerket
beslöt därför att bygga en ny kustradiostation
vid västkusten med en mottagarestation i Onsala
och en sändarestation i Vallda. Båda stationerna
var i Kungsbackas närhet men ändå efter dåvarande
förhållande med behövligt avstånd emellan
dem. Byggnationen började 1946 och en mycket
modern station var klar att sättas i drift i augusti
1948. Ett rum för varje expeditör med bl.a. två
Hammarlund-mottagare typ SP 400 SX
(RM 03642) och sedermera SP 600 (RM 03626),
som var den tidens lyxmottagare installerades.
Under de kommande åren kom ännu modernare
mottagare att användas, såsom bl.a. Siemens typ
445E311B (RM 03639), Drake typ RR-1 (RM
03640) samt Standard Radio typ CR 300, m.fl.
Riktantenner för både sändare och mottagare
installerades och val av antenn kunde väljas från
mottagarexpeditionen. Manövreringen av sändare
och riktantenner underlättades av att en 200-trådig
kabel lades ner mellan stationerna. Både
mottagarestationen och sändarstationen hade full
täckning av sina reservkrafter. Sändare för
långvågstelegrafi, 512, 500 och 454 kHz, var två
typ CT2000 / 2 kW.
Nya sändare för kortvågstelegrafi och kortvågstelefoni,
i de maritima banden 6, 8, 12, 16 MHz
och sedermera även 22 MHz, som då installerades
bestod av sex Marconisändare typ SWB11E /
10 kW. För kortvågstrafiken fanns även tillgång
till fyra Wilcoxsändare på 1 kW, tre sändare på 2
kW samt en sändare på 4 kW, alla med möjlighet
att fjärrmanövrerat välja 8 frekvenser inom
kortvågsbandet. Dessa tillverkades av teknikerna
på Göteborg Radio.
Hammarlund SP600
Ytterligare en del utbyggnader gjordes under
1950-talet. Nya sändare för gränsvågstelefoni tillkom
och då installerades två sändare för detta av
typ CT 2000 på 2 kW antenneffekt. Här blev det
2182 kHz som blev anrops- och nödfrekvensen
för de fartyg som inte behövde ha telegrafist (fartyg
under 1600 bruttoregisterton i utrikes fart).
Under 1960-talet infördes trafik på VHF-bandet
156 MHz och nya ombyggnader utfördes på
kortvågsexpeditionerna. Ett stort antal
fjärrmanövrerade VHF-stationer placerades utefter
hela västkusten vilket innebar passning på kanal
16 och respektive arbetskanaler.
Under åren 1949 – 1972 utväxlades ca 120 –
140.000 telegram per år och då trafiken med
morsetelegrafi var personalkrävande gjordes en del
undersökningar av möjligheten att automatiskt
överföra meddelande via telexnätet mellan fartyg
och land. Från 1969 och fram till 1972 utfördes
provsändningar med utrustningar som kunde korrigera
eventuella fel som uppstod vid
telexsändningar till fartyg. En tillförlitlig utrustning
togs fram av tekniker på Televerket Radio i
Göteborg och 1972 var systemet ”MARITEX”
klart att sättas i drift. Televerket Radio började
därefter installera MARITEX-utrustningar på fartyg.
Detta var det första helautomatiska radiotelexsystemet
i världen.
Telex, som var adresserade till ett fartyg, togs
emot i MARITEX-systemets dator, där det lagrades
medan datorn anropade fartyget. Så fort som
fartygets automatiska system svarade på anropet,
ställdes rätt riktantenn in både på sändare- och
mottagarstationen. Ingen behövde ingripa manuellt
under förutsättning att fartyget fått en
femställig signal i systemet och att dess position
var inmatad i systemet. Detta radiotelexsystem
utnyttjade i huvudsak de marina kortvågsbanden
6, 8, 12, 16 och 22 MHz. MARITEX, det helautomatiska
radiotelexsystemet mellan fartyg och land
hade startat, vilket Televerket Radio ju då var ensamma
i världen om att kunna erbjuda, till såväl
svenska som utländska rederier och fartyg. Den
utökade radiotrafiken, för både MARITEX och
telefoni, gjorde den nödvändigt att ha fjärrmanövrerade
kortvågssändare förutom i Vallda även i
Grimeton, Karlsborg, Härnösand och i Falsterbo.
1983 slöts ett nordiskt avtal om samnyttjande av
MARITEX-systemet och 1986 öppnades den första
utomeuropeiska fjärrkontrollerade understationen
i Panama.
1989 var det möjligt att ha FAX-anslutning, så
att meddelande från fartyg kunde levereras till land
som telefax.
Ytterligare fjärrkontrollerade understationer
startades upp, en på Filippinerna 1990, en i Argentina
1992, två i U.S.A. 1995 samt en i Kina
1996. 1993 utökades möjligheterna att sända trafik
med PC och via modem kontakta fartygen.
Även elektronisk post infördes.
I slutet av 1970-talet hade teknologin för kommunikation
via satellit utvecklats så att det var dags
att använda det även för telefoni- och telextrafik
till och från handelsfartyg och passagerarfartyg.
Denna trafik administrerades först via COMSAT
senare via INMARSAT.
Trafiken med morsesändning minskade undan
för undan vid Göteborg Radio / SAG och den 1
juli 1992 sändes det sista morsetecknet på kortvåg.
För långvågstelegrafi med bl.a. dåvarande
nöd- och anropsfrekvens 500 kHz avslutades den
21 dec. 1994. Den 1 dec. 1994 övertar Stockholm
Radio passning och trafik på kortvågstelefonin.
Detta innebar att Sveriges största kustradiostation
successivt avvecklades under 1990-talet och den
31 december 1994 stänger Göteborg Radio/SAG.
En epok var slut och en länk mellan Sverige och
fartygen ute på världshaven var till ända. Även
det tidigare så framgångsrika MARITEX-systemet,
upphörde den 31 december 2000. Som mest
fanns det 2800 terminaler installerade på fartyg
och omsättningen var 400 miljoner kronor under
de 30 år som MARITEX funnits.
MARITEX-rummet vid Göteborg Radio
En ny sjöräddningscentral MRCC (Maritime
Rescue Co-ordination Centre) för de svenska kustområdena
blev då istället vid KA-4 i Göteborg.
Passningen av gränsvågstelefonins nöd- och anropsfrekvens
2182 kHz vid Göteborg Radio och
sedermera vid MRCC upphörde den 31 jan. 2002.
Vaxholm Radio/SAF öppnades den 14 dec.
1914, med telegrafi på långvåg med bl.a. en gnistsändare
på 4 kW antenneffekt. Från 1928 fanns
även kortvågstrafik men 1930 flyttades kortvågssändarna
till Göteborg Radio. Vaxholms Radio
stänger den 31 dec. 1936 och den 1 jan. 1937 öppnar
Stavsnäs Radio/SDJ med telegrafi på långvåg
och med telefoni på gränsvåg med stationssignalen
SDH. Den 1 april 1960 byter Stavsnäs Radio namn
till Stockholm Radio/SDJ och 1963 installeras den
första VHF-kanalen. Långvågstelegrafi, gränsvågstelefoni
och sedermera VHF-telefoni utväxlades
till fartyg i Östersjön. Stockholm Radio fungerade
även som sjöräddningscentral.
1980 flyttar Stockholm Radio till Årstadal och
1994 till Nacka Strand. Den 1 dec. 1994 övertar
Stockholm Radio passning och trafik på kortvågstelefoni
samt den 20 dec. 1994 även gränsvågstelefoni
och långvågstelegrafi från Göteborg Radio.
Den 1 jan. 1999 blir Stockholm Radio bara
MRSC och den 31 jan. 2002 upphör passningen
på LV 500 kHz även här.
Härnösand Radio/SAH öppnade för trafik 1916
med en gnistsändare på 4 kW antenneffekt för
långvågs-telegrafi och 1927 installeras den första
rörsändaren. Gränsvågstelefoni och sedermera
VHF-telefoni utväxlades till fartyg i bl.a. Bottenviken.
En ny tjänst till fartygen, NAVTEX, en typ
av navigationsvarning i text började 1983, då en
sändare på 518 kHz installerades. Härnösand Radio
lades ned 1 april 1993 och trafiken sköttes
därefter ifrån Stockholm Radio.
Boden Radio/SAI startas 1916 i en bombsäker
bunker i Bodens Fästning i Telegrafverkets regi
och öppnas för allmän korrespondens den 10 juni
1919. Gnistsändare på 8 kW antenneffekt är då
installerad och 1921 installeras en rörsändare som
bl.a. användes fram till 1925 för trafik med Sveagruvan/
SAZ. I juli 1921 sker den första rundradiosändningen
i Sverige från Boden Radio. 1939 tar
Armén över Boden Radio och 1958 flyttas stationen
till nya lokaler. Den 1 juli 1975 stängs Boden
Radio och Härnösand Radio tar över.
Satellitkommunikation.
I början av 1980-talet hade teknologin för kommunikation
via satellit utvecklats så att det var klart
att använda det i större omfattning för trafik mellan
land och fartyg. INMARSAT, en internationell
organisation bildades med säte i London, för
att ta hand om sjöfartens behov av sådan kommunikation.
Ett antal geostationära satelliter och jordstationer
ingår i systemet. Ägarna av jordstationerna,
ofta nationella telebolag förmedlar
trafiken. Telia i Sverige är tillsammans med de
andra nordiska telekomföretagen ägare av jordstationerna
Eik i Norge och Blaavand i Danmark.
Inom nätet har det under åren blivit flera olika
system. De första åren var det INMARSAT-A för
telefoni, telex och telefax. Sedan kom
INMARSAT-C för telex och dataöverföring och
därefter INMARSAT-B och INMARSAT-M.
Ett nytt internationellt sjöradiosäkerhetssystem,
GMDSS, (Global Maritime Distress and Safety
System) blev beslutat av IMO (International
Marine Organization) att införas på alla världens
radiopliktiga fartyg (fartyg över 300 bruttoregisterton
i internationell fart).
Den 1 februari 1999 skulle detta vara genomfört
men systemet kunde börja införas redan från
1 februari 1992. Detta innebar att fartygen inte
längre behövde ha några telegrafister då all kommunikation
till och från fartygen sköts av
bryggbefälen. Trafiken sker nu via telefoni på
VHF-, gränsvågsbandet och kortvågsbanden, där
man då använder DSC (Digital Selcall). Telefoni
liksom all data- och telextrafik sker över
INMARSAT. Telefoni på kortvågs- och gränsvågsbanden
används dock numera i mindre skala. I
detta system ingår det frekvenser för nöd- och
säkerhetstrafik i såväl VHF-bandet som i
gräsnsvågs- och kortvågsbandet.
Kompletterande uppgifter till artikeln:
Inom parentes angivna RM-nummer (RM
0XXXX) anger utrustningar som finns i Radiomuseets
lokaler. Klicka på numret för att se en bild på apparaten och läsa data om den i museet databas.
Artikelförfattaren har arbetat med fartygsradiokommunikation
i 38 år, från 1957 till 1988 vid
Televerket radio i Göteborg och från 1988 till 1995
vid Transtema Communication i Göteborg (det
företag som övertog Televerket Radio:s fartygsradioverksamhet
1988). Arbetsuppgifterna har
under åren varit, installation och service, projektering
samt försäljning av radioutrustning till såväl
svenska som utländska fartyg.
Denna artikel har tillkommit efter samråd med
Lars Kålland, som bl.a. under många år arbetat
som telegrafist och sjöräddningsledare vid Göteborg
Radio.
Uppgifter i denna artikeln är hämtade från följande:
Telegrafverkets Författningssamling.
J. Gunnar Holmström: Handbok i radiotelegrafi
och radiotelefoni 1926.
E. Malmgren: Handbok om Telegrafverket 1933
K.E.Hulthén: Från Gniststation till Satellit –
den Maritima Radions utveckling i Sverige,
Telia Mobitel 1995.
Rolf Claesson
|