Svarta Radion på Cypern.
Då Cypernbataljonen ställdes upp i april 1964
hade man i Stockholm gått ett steg längre än i
Kongo och rekvirerat en sändare med drygt en
kilowatts uteffekt, en ST-1200. Även denna gång
var Standard Radio leverantör. Efterhand tillkom
en Collins KWM-2 transceiver som reservstation
med cirka 120 watts uteffekt.
Mottagarna var en SR-25 och en Eddystone,
ingen av dem i topklass men betydligt bättre än
den olycksaliga MK-46. Fortfarande var man
skärrad inför den amerikanska mottagarmarknaden
som det verkar.
För alla eventualiteter fanns ett dieselaggregat
på 7.5 kVA som reservkälla i händelse att
nätspänningen skulle försvinna. Kraftverken var
engelska men nätet var i cyprioternas händer och
en ”olycka” kunde lätt inträffa. Stationen installerades
i ett takrum på ett nedlagt badhotell i
Karavostasi (Xeros), vilket betydde att temperaturen
blev i högsta laget under sommarmånaderna.
Närmaste granne var bataljonsstaben i
bottenvåningen.
Karavostasi var en liten sömnig by med en
ensam restaurang och några utomhuskaféer vid
kusten i nordväst, befolkad av gruvarbetarfamiljer
från en närbelägen gruva där det brutits
koppar sedan romarna ägde Cypern vid vår
tideräknings början. Kopparmalmen raffinerades
i Karavostasi och lastades sedan i form av
ett pulver på fartyg på redden.
CX-18 Bengts hemmabygge
Redan några dagar efter ankomsten var stationen
till förmodligen Försvarsstabens förvåning
operativ. Den som stod bakom detta var
den ende av personalen, som var radioamatör,
Bengt Lundgren från Kungsbacka (SM6APQ).
I eget intresse hade han medfört en privat sändare,
ett kristallstyrt hemmabygge med 18 watts
uteffekt, vilken han tänkt använda för amatörtrafik.
(Se foto). Trots sitt jämförelsevis
oansenliga yttre format täckte den även de marina
fartygsband, som stationen tilldelats av
Försvarsstaben. Inför förvånad signalofficer fick
han utan problem kontakt med Göteborgradio
och trafiken kunde börja flyta i båda riktningarna.
Sändaren döptes till CX-18 (Communication
Experimental) eftersom signalofficeren
envisades med att den måste ha något
slags beteckning för att falla in i den militära
jargongen.
De som arbetade på stationen hade ingen-
ting emot att omges med ett visst hysch-hysch,
något som de självfallet gärna underblåste. Det
gav mera svängrum. Riktpunkten var att jobbet
skulle skötas. Det högre befälet ville inte lägga
sig i för att inte verka mindre vetande. Chef var
signalofficeren men han saknade utbildning för
interkontinental radiotrafik.
Fyra telegrafister bemannade stationen. Två
av dem var ständigt i tjänst, dels med radiotrafiken
och dels med den antika teleprinteranläggningen,
som var inlånad från britterna.
Längre rutinmeddelanden till Sverige gick den
senare vägen liksom trafiken till Högkvarteret i
huvudstaden Nicosia. Tjänsten var som framgått
inte speciellt betungande.
I augusti 1964 förflyttades staben från
Karavostasi till Skouriotissa, en närbelägen
gruvby befolkad av amerikaner. Skälet var att
marken där kompaniet var förlagt bedömdes
kunna bli invasionsmål för turkiska trupper. Den
spända situationen hade slutligen exploderat i
regelrätta strider mellan grek- och turkcyprioter
inom bataljonens ansvarsområde. Slutligen ingrep
Turkiet med flyganfall mot en grekcypriotisk
kanonbåt, som sköts i sank utanför
bataljonsstabens fönster. Planen gick även till
angrepp mot ett antal civila handelsfartyg som
väntade på redden för att lasta kopparmalm.
Dessa försvann med högsta fart från det
ohälsosamma området. Ett turkiskt plan sköts
ned och piloten omkom.
Den nya stabsplatsen saknade 3-fas växelströmström, vilket betydde att dieselaggregatet måste
startas varje gång sändaren skulle användas,
ingen lätt uppgift för den som inte var stark i
armarna. Aggregatet måste vevas igång med en
handvev och det gällde avbryta vevandet vid rätt
tidpunkt för att inte mista en arm.
I november förflyttades hela bataljonen,
denna gång till staden Cyperns östra del.
Bataljonsstaben förlades till Famagusta. Personalstyrkan
reducerades överlag eftersom fredligare
förhållanden inträtt. Radiopersonalen skars
ned till hälften. Stationen måste byggas upp på
nytt i Famagusta där det fanns tillgång till 3-fas
växelström.
I en skrotaffär i huvudstaden Nicosia påträffades
av en slump ett antal sektioner från en
svetsad radiomast av fackverkstyp. Sammansatta
och resta blev sektionerna 12 meter höga,
ett utomordentligt komplement till stationen.
En telegrafist var ständigt i tjänst i 24 timmar,
dvs han skulle vara anträffbar beredd att
med några minuters varsel kunna bemanna stationen.
Den andre var ledig. Avlösningen skedde
kl. 18, vilket betydde att den avgående hade 24
timmar på sig att göra vad han ville. Endast då
den politiska situationen spetsade till sig var
båda i tjänst. Normalt var det ganska lugnt men
vid ett par tillfällen var det nära att Turkiet hade
invaderat ön. På hösten 1967 var spänningen
på toppunkten då grek-cyprioterna gick till angrepp
mot en turk-cypriotisk by nära Larnaca.
28 personer dödades, en del i sina sängar. På
sommaren 1974 invaderade Turkiet slutligen ön,
som delades, en situation som ju fortfarande råder.
Lönen var svensk underoffierslön. Ett skattefritt
dagtraktamente tillkom, som vanligen
motsvarade skatten. Denna betalades enligt
svensk tabell. Möjligheten att spara några tusenlappar
på bataljon fanns för dem som ville leva
ett stilla liv bakom stängslet. Inte alla föredrog
detta.
Utrymmet för telegrafin började genom
satellittekniken att krympa och på 70-talet ersattes
stationen i Famagusta med en av arméns
kommunikationsbussar, typ RA-620. Utrustningen
bestod av kortvåg och framför allt det
alltmer användbara nya kommunikationsmedlet
fjärrskrift av typ Maritex. Det var enklare att
skriva direkt på maskin än sitta och hamra fram
bokstäverna med en telegrafnyckel. Maritexen
var dessutom självkorrigerande vilket betydde
att det var ytterligt sällsynt med fel i texten.
Samtidigt blev Svarta Radion fastare i sina
konturer, Försvarsstaben hade förmodligen insett
det lönlösa i att försöka dölja att kommunikation
med Sverige förekom och stationen började
benämnas Fasta Radion. Fast i den meningen
att trafiken utväxlades mellan två fasta
stationer. Senare byttes beteckningen Svarta
Radion ut mot Faran, förkortning för FAst Radio
ANläggning. Faran var i drift bl.a. under
Gulfkriget ”Ökenstorm” vid det svenska fältsjukhuset
vid Persiska viken.
För uppgifterna till denna och tidigare artiklar om
Svarta Radion har följande medlemmar av Svarta
Radion bidragit: Bengt Karlsson, Bengt Lundgren
(SM6APQ), Åke Rahm (SM4DDU). Dessutom Ragnar
Jagero (SM5DIC), Lars Kålland (SM6NM) och
kapten Lars Backner, tidigare vid Signaltrupperna.
Nils Källkvist
|