Flygradiokommunikation
årets tema vid SAQ-mötet i
Grimeton.
SAQ-mötet i Grimeton hade som tema
detta år “Flygradiokommunikation” och
moderatorn C-H Walde började med att
presentera dagens olika föredrag som var
“Civil flygradio”, “Militär Flygradio”, “Stril-
60 och radarsystem för flygvapnet”,
“Flygvapnets luftoperativa radiosystem”
och “AIS positioneringssystem med
inriktning på flyganvändningen”.
Carl-Henrik Walde började med en kort
historik över radiotekniken från Maxwell,
Hertz, Braun, Lodge, Tesla, Popov,
Marconi och Alexanderson med anledning
av att vi var på Världsarvet i Grimeton.
Civilflygets Radiokommunikationer.
Karl-Arne Markström.Foto: Sven Persson
Karl-Arne Markström höll ett mycket
bra föredrag om civilflygets utveckling
under ca 100 år.
De första flygburna radiosändarna
användes i ballonger och luftskepp.
Charles Lindbergh prioriterade bort
radion i sitt flygplan “Spirit of St Louis”
när han flög över Atlanten med material
(=bränsle) som han tyckte var mer befogat
att ha med.
Under 1930-talet började kraven
påutrustningarna till civilflygplan att
utformas med höga prestandakrav, låg vikt,
hög driftsäkerhet, enkel manöverering och
bra underhåll.
Olika system tillkom för att öka
flygsäkerheten. För flygtrafik-ledning
infördes systemen ATC (Air Traffic
Control) och senare ATM (Air Traffic
Management).
LDOC (Long Distance Operational
Control) som håller kontroll på flygplanen
över längre distanser är flygbolagens
trafikuppföljning av flygplanen angående
bränsleförbrukning, väder, teknisk status
m.m. Den sista specialiserade stationen i
Europa för denna form av kommunikation
via HF är Stockholm Radio som har sina
sändare i Karlsborg och mottagarna i
Enköping.
VOLMET (Meteorological information
for aircraft in flight), dvs väderinformation
sänds på VHF från varje flygplats och på
HF sänds de regionalt.
Ombord på ett större trafikflygplan finns
2-5 VHF-transceivrar, 2st HF-transceivrar
med 20-50 W på AM och 200-400 W på
SSB.
All radioutrustning i trafikflygplan är
standardiserad. En vanlig station för VHF
är Collins 618H-5. Tekniken i land består
av operativa centra, sändare, mottagare och
stora antennparker för HF.
Utvecklingen går emot datalänkar och
satellitkommunikation. AM används
fortfarande på VHF och ser inte ut att utgå
än på länge och det är på sina håll stor
trängsel på de VHF-kanaler som finns.
Lars V Larsson talade om Militär flygradio.
Lars V Larsson. Foto: Sven Persson
Första flygradion i ett militärflygplan var
FR m/16 där Lt Flemming gjorde
provflygningar med gnistsändare 1916.
Samma år inköptes en gnistsändare från
AEG. När man flög första gången med
denna apparat så stannade motorn då
generatorn inte orkade ge ström till både
radion och motorn samtidigt. Radiomodellerna
som inköptes till flygvapnet
fick till en början beteckning efter det år
de var inköpta.
Den första seriebeställda radion var FR
m17 som hade en 60 m släpantenn. FR m/
23 var en 40 W rörsändare tillverkad av
SRA på kontrakt.
FR typ II var en flygradio från 1928 som
satt bl a i B5, B6, B17 och B18. Den vägde
52 kg och användes under många år med
uppdateringar med jämna mellanrum. FR
typ III var en jaktflygsradio som SATT
tillverkade i 200 exemplar 12 W AM/CW
och satt bl a i J8 och J22. FR typ V den
första helsvenska kortvågsradion tillverkades
av AGA och användes i J21-eran.
FR typ VI var en engelsk VHF station som
importerades samtidigt med en flygplansimport.
FR 7 var också en VHF-station som
köptes efter kriget som surplus och hade 1-
4 kanaler och satt bl a i de Mustanger som
flygvapnet använde. FMR 5 hette versionen
i markutförande. FR 8 hade 10 kanaler och
tillverkades av STC/England i 1500
exemplar och var den mest förekommande
flygradion i FV och satt bl a i J29.
Efter 1950 tillkom en hel del nya
funktioner och därmed olika apparater för
TALSTRI, styrdata, markkontakt,
datalänkar fram till den moderna FV2000
med TARAS. FR12 och FR13 var
kristallstyrda (Saving x-tal teknik dvs få
kristaller för många kanaler) och kom på
1950-talet in i J32, J34 Hawker Hunter m.
fl. flygplan och helikoptrar, FR 13 kom in i
J35 Draken. Dessa utvecklades av AGA i
Lidingö. FR14 var VHF station av märket
Collins som reservstation till J32, J35 och
även som styrdata-mottagare i J35. FR 15,
16 och17 var tillverkade av AGA och var
en mellangeneration i fpl 35 innan AGA
med egen finansierad utveckling tog fram
FR21-systemet. FR16 övergick som FYLradio
i marksystemet och FR17 som
huvudradio i SK60. FR21 var en heltransitoriserad
station med en digital
frekvenssyntes, först i världen, som
tillverkades i 1200 ex.
FR typ II. Den enda flygradion i museets
samlingar. Foto: Matts Brunnegård
FR21 var enhetsstation i FV och förekom
i de flesta flygplan och helikoptrar. I J35
fanns en styrdatafunktion med Styrdataomvandlare
FD10, FD11, Signalanalysator
och en Manöverenhet 2 för att möjliggöra
bla automatval av styrdatafrekvenser.
Styrdataenheterna tillverkades av SRT/
Stansaab i Stockholm. FR22-FR24 var den
första VHF/UHF flygradion i FV. Den
utvecklades för Fpl AJ37, S-generationen.
FR28, “VHF/UHF-radions ROLLS
ROYCE” enligt engelsmännen som
importerade och licenstillverkade FR28 för
sitt AWACS-system (NIMROD). FR28 togs
fram för i första hand Fpl 35 men förekom
i flera flygplan och helikoptrar. FR29 var
radion i JA 37 (twinoperated). Här fanns
också en datalänk (jaktlänk)mellan
flygplanen för utväxlande av taktisk
information. Jaktlänken var med stor
sannolikhet den första i serieproduktion i
världen. Utvecklingen av dessa system
gjordes av AGA i Lidingö.
FR31 utvecklades som huvudradio i
SK60 och reservradio i Fpl JAS39. VHF/
UHF-station med X-modgränssnitt
(krypto) och A/J Antjam (störskyddsmöjlighet).
Den utvecklades av AGA/
BAAB i Lidingö. Detta var i huvudsak de
apparater som FV använt under nästan
100 år som Lars V Larsson redogjorde för
i sitt anförande. Mycket mera kan du hitta
på http://www.aef.se.
AnteroTimofejeff berättade om “Flygvapnets
radarluftbevakning och stridsledning Igår,
Idag och Imorgon”.
Antero Timofejeff redogjorde för en
gren inom flygets bevakningssystem som
det brukar vara mycket tyst om.
Det var ett mycket innehållsrikt och
intressant föredrag. Radarn uppfanns av
Christian Hülsmeyer 1904 i Tyskland men
det var ju inte förrän 1935 då Robert
Wattson-Watt i England konstruerade en
riktig radar som utvecklingen kom igång
med en rasande fart. Tyskarna gjorde ett
del stora mark-radarstationer varav Freya
(spaningsradar) som kom 1938 och
Würzburg 1941 som var en jaktradar. För
kontroll av luftrummet i Sverige inköptes
den första radarstationen, en ekoradio
ERIIIB i 35 ex från England och dessa
användes från 1944-1956.
Antero Timofejeff Foto: Sven Persson
Svenska Flygvapnets radarluftbevakning
och stridsledning kom med
STRIL40 som fanns från 1944-1950. Den
första riktiga “Jaktradarn” var spaningsradar
PS-14 (40 st) inköptes 1948 och
användes fram till 1986 och till den
användes en nickande höjdmätare PH-13,
(35 st) från 1948 till 1990. Räckvidd 20
mil och 500 kW pulseffekt.
1950 kom STRIL50 med 11st LFC m/
50 som sedan uppgraderades till LFC typ 2
som var i bruk till 1977. Incidentrote
tillkom 1952 efter nedskjutningen av
Flygvapnets DC-3 TP79, 79001 och
Catalinaplanet. Flygplanen var stridsladdade
och startklara dygnet runt, vi har även
idag vår incidentrote bestående av JAS39
Gripen. En hel del incidenter förekom
speciellt under Kalla Kriget-tiden i
Östersjöområdet. Flygvapnets första
storradarstation var spaningsradar PS-08
den kom 1958 och var operativ till 1979,
var av fabrikat DECCA och hade en
räckvidd av > 40 mil och en pulseffekt på
2,5 MW, en nickande höjdmätare PH-12
alt PH-40 var samgrupperad vid
anläggningen. För att kunna kommunicera
med flygföraren under radiostörning tog
man fram ett Styrdatasystem FMR-10
1957-1962 och som användes operativt
från 1962 till 2005, frekvensspannet var
100-156 MHz, max uteffekt med
riktantenn var 100kW. Radarjaktledaren
kunde sända upp information krypterat
som presenterades på flygförarens
instrumentpanel info om: 30 st
kommandon: ex Nytt mål), fiendens höjd,
avstånd till fi, fi fart, fi kurs, samt en
datalänkcirkel på radarindikatorn i
flygplanet där piloten skulle hitta målet
med sin egen flygplansradar och dess
system.
1960 började 2 st LFC typ 1 att byggas
fortifikatoriskt, därmed tillkom STRIL60,
LFC typ1 var operativ 1964-2001, 1962
inköptes 9 st spaningsradar PS-65 och som
användes fram till 1993, räckvidd 33 mil
och 2,3MW pulseffekt, samgrupperad med
nickande höjdmätaren PH-40 från 1962-
1993. Radargruppcentraler RRGC/F
inrättades 1966 och lades ner 2001, 8 st
anläggningar fanns i landet. PS-66 från
1973-2005 var en fransk konstruktion på
20 MW pulseffekt och med en räckvidd på
42 mil, det var en 3D-radar där man fick:
bäring, avstånd och höjd på målet vid varje
översvepning. 5 st stationer fanns i landet.
Högspaningsradar PS-860 en 3D-radar
tillkom 1980 och tillverkades i USA,
räckvidd 30 mil och en pulseffekt på 180
kW. 16 stationer inköptes. Dessa är
fortfarande i drift men modifieras till PS-
861 med längre räckvidd 45 mil. RRGC/T
var en transportabel radar-gruppcentral
som användes åren 1985 till 2005. RRGC/
T anläggningarna var samgrupperade med
PS-860- anläggningarna. 4 st anläggningar
fanns i landet. 1990 införskaffades
28 st lågspaningsradar PS-870 som
fortfarande är i drift, räckvidd 10 mil och
44 kW pulseffekt. 1998 kom den flygande
spaningsradarn PS-890 som är tillverkad i
Sverige av Ericsson Microwave Systems.
Bäraren är en SAAB 340 och systemet heter
FSR-890 och det inköptes 6 st system.
STRIL90 tillkom genom att man byggde
STRIC (stridsledningscentral) 1996, och
vi har 4 st anläggningar i landet idag för
radarövervakning och stridsledning så
långt vi kan se med våra sensorer och
personal finns i tjänst dygnet runt, året
runt för att ev göra identifiering och
avvisning av flygplan som kränkt svenskt
territorium. Sensorerna som ingår idag är:
PS-860/861, PS-870, FSR-890 samt en
marin radar PS-640 för uppföljning av
fartygstrafiken runt våra kuster och med
en räckvidd av 4 mil.
Flygvapnets luftoperativa system.
Kent Håll skulle hålla föredraget men
fick förhinder men en video hade hastigt
överförts till Grimeton och Carl-Henrik
Walde gjorde en kort inledning till en
video. Flygradioledning kom redan 1923
med bilburna enheter som uppdaterades
med jämna mellanrum. 1930 tillkom
kommunikation mellan markradioenheter.
TMR 1 kom 1935, TMR8 1939, TMR9
1944. Fram till 1987 fanns det trådnät,
länknät och radionät.
Sven Persson
|