Från Kalenderbitaren
I Kalenderbitarens spalter den här gången
tänkte jag inleda en artikel om patentstriderna
som skakade om radiobranschen i Sverige under
30-talet. Den handlar dock inte om att redovisa
varje patent inom radioutvecklingen eller diskutera
likheter och skillnader dem emellan. Själva
innehållet i patenten berörs i själva verket knappast
alls. Det beror dels förstås på att jag inte
besitter tillräcklig kunskap på området, men
också på att min infallsvinkel bara är vald att vara
en betraktelse kring bråken om patenten och dess
konsekvenser för svensk radioindustri.
Fakta huvudsakligen hämtad ur nummer jag
äger av facktidningarna ”Radio”, ”Radio Amatören”,
”Radio & RadioAmatören”, ”Populär Radio”,
”Grafo”, och ”Svensk Radio Revy” samt i
någon mån apparater tillgängliga i min samling.
Jag måste tyvärr spekulera en del när jag inte får
ihop trådarna helt så står det nog eller troligen
måste det tas med en nypa salt.
Redan på radio från 20-talet kan ses licensmärken
i form av små metallskyltar som anbragts
mer eller mindre synliga. På kristallmottagare av
märket TECO (AB Turitz & Co, Göteborg) sitter
en skylt som kungör ”Telefunken bauer-laubnis”
och på radio av t.ex. Baltics fabrikat kan man
också finna en licensplakett där det bl.a. står
Telefunken och Marconi. Det är dock ganska få
mottagare från tiden före 1932 som bär några
licensskyltar alls och det är ju kanske lite märkligt.
Under 20-talet tycks patentlicensering mest ha
byggt på att en firma som visste med sig att de
gjort en konstruktion med användande av ett eller
flera företags patenterade kopplingar helt enkelt
förväntades kontakta företaget och göra en
överenskommelse med dem. Teco, Baltic, EIA
och senare Stern & Stern tycks - aktivt eller passivt
må vara osagt – ha haft såna avtal med endera
bara Telefunken eller också med dem och
Marconi i förening. Huruvida Luxor, Dux, m.fl.
kända radiotillverkare träffade några licensöverenskommelser
eller inte före 1931 kan jag
inte med säkerhet säga. Det mesta talar för att de
inte gjorde det då deras produkter inte bär några
licensmärken från den tidsperioden.
Det faktum att patenträttigheterna var spridda
på (och kanske aktivt köpts upp av) ett mindre
antal stora företag bidrog till att förenkla hanteringen
av dem när det väl blev aktuellt med ett
samarbete, men det kan också ha varit orsaken
till att samarbetet dröjde. Att varje firma försökte
bygga mottagare med användande av sina egna
patent i första hand är förstås givet, men det lät
sig sannolikt nog sällan göras fullt ut. Vissa kontakter
mellan företagen kan alltså ha varit nödvändiga
för att träffa överenskommelser om användande
av varandras patent. Samtidigt var de
förstås konkurrenter, som kanske inte så gärna
såg att de måste betala till en medtävlare. En taktik
kan ha varit att försöka vänta ut motparterna
och låtsas som ingenting när de trampade in lite i
kanten på varandras patentanspråk. Så småningom
måste de ändå ha insett att det borde finnas
mycket att tjäna på gemensam sak mot tredje
part. Det vill säga mot de radiofirmor som helt
saknade egna patent.
Man kan förstås spekulera hur mycket som
helst kring vilka turer som föregick bildandet av
”Konsortiet för rundradiopatent”. Jag vet inte när
konstituerandet skedde och inte heller något om
vilka personer som deltog eller liknande. Första
gången jag så här långt i efterhand kan spåra
konsortiets verksamhet är genom den första
tidningsannonsen de lät publicera i fackpressen.
Den återfinns i Januarinumret, 1932 av tidningen
”Radio”. ”Varning!” är den rubrik man valt att
sätta i stora svarta versaler och sedan fortsätter
annonstexten:
”Då det kommit till vår kännedom, att några
firmor och personer göra bruk av de av oss kontrollerade
svenska patenträttigheterna betr. radioapparater,
varnas härmed för fortsatt användning
av våra patenträttigheter, då detta medför rättsligt
åtal med krav på skadestånd...”
Det är ord och inga visor och det fortsätter
med en lista på en del av de ägda patentens nummer
och ett konstaterande att de flesta svenska
radiotillverkare och importörer redan tecknat licensavtal,
men antyds underförstått att några återstår
och att det är till dem varningen är riktad.
Företagen bakom konsortiet är Marconi (i Sverige
företrädda av Svenska Radio AB), Philips, RCA
och Telefunken (i Sverige företrädda av Svenska
AB Trådlös Telegrafi). Det framgår ingenstans
direkt i annonstexten, men det är alldeles tydligt
att konsortiet menar att de kontrollerar så pass
många och viktiga patent att det i praktiken blir
omöjligt att tillverka radio utan att göra intrång i
åtminstone något av dem.
Att de oberoende radiotillverkarna inte gärna
gav efter för ekonomiska krav av det här slaget
är väl ganska naturligt, men å andra sidan kan
det inte ha varit lätt att stå emot. Konsortiet ägde
utan tvivel de starkaste ekonomiska musklerna
om det skulle komma till strid mellan advokater
och rättsinstanser. Vad de egentligen ägde i form
av giltiga och tillämpbara patent var nog få som
tordes fråga i det här läget. Trots det så fanns det
de som stod emot. I marsnumret av ”Radio” publiceras
på nytt ett meddelande från konsortiet.
Man varnar återigen de firmor som inte träffat
avtal med dem, men listar också de som gjort
det. Här finns de flesta stora från den här tiden,
inklusive Luxor och Centrum som skulle komma
att hoppa av senare, men det fattas också några
kända: AGA-Baltic är inte med och inte heller
Tjerneld.
Under 1932 kan man följa konsortiets annonser
i stort sett i varje månadsnummer av ”Radio”,
liksom i ”Populär Radio” och kanske även andra
tidningar. Listorna över företag med avtal återkommer
och förändras något med tiden. I november
1932 har även Kungs (Bröd. Anderssons velociped
och radiofabrik) ett avtal med konsortiet,
men då har redan ett antal små radiotillverkare
försvunnit från listorna. Däribland märks Concentra
i Hälsingborg (med Elton radio) och AB
Arto i Malmö. Av allt att döma har Arto lämnat
marknaden. Concentra däremot fortsätter som
importör och tillverkare av radio ännu en tid och
det är nog svårt att tolka saken på annat sätt än
att de aktivt valt att trotsa konsortiets patentanspråk.
I december kommer en helsidesannons i tidningen
”Radio” från AGA-Baltic radio AB. Här
bemöter AGA konsortiets försök att få återförsäljare
ute i landet att sluta sälja AGAs radioapparater.
AGA förklarar att de tillverkar radio under
egna eller av dem kontrollerade patent och
att inga intrång görs i konsortiets patenträttsinnehav.
De förklarar sig också beredda att ersätta all
ekonomisk skada som en återförsäljare skulle
kunna åsamkas av åtgärder som konsortiet kan
tänkas vidta. Onekligen en intressant utveckling
och striden hade därmed gått in i sitt första skede.
I nästa Audionen fortsätter jag med utvecklingen
under 1933 och framåt. Jag kan väl ”knyta
ihop säcken” med de fakta jag har till en artikel
ändå, men det finns en del lösa trådar och det
skulle vara mycket värdefullt om någon av
föreningsmedlemmarna som kanske ”sitter på
mer fakta i målet” ville höra av sig till mig i så
fall. Mycket intressant att ta del av vore också
om någon har tillgång till avtalskontrakt och liknande
handlingar utfärdade av Svenska Radiointressentförbundet
(Konsortiet för rundradiopatent)
eller exemplar av tidningen ”Radiofronten”
utgiven av Svenska Radiofabrikantförbundet
omkring 1935-36. Även ett ex av nummer
6, 1931 av tidningen ”GRAFO” (Organ för
Grammofon-, Radio- och Fotohandeln) skulle
vara intressant för att få en tydligare inblick i
turerna kring bildandet av patentkonsortiet.
Anders ”Soda” Söderström
|