Från gniststation till satellit
Den maritima radions utveckling i Sverige
av Rolf Claesson
Del 3.
Vi kommer i ett antal artiklar några nummer
framöver, att få följa radioutvecklingen till sjöss.
– Fortsättning från förra numret.
Kombination av huvudsändare, ST 300 och
AKH-4, kom att användas långt in på 1950-talet
och även i början av 1960-talet. Sändaren ST 300
hade då byggts om till kristallstyrning av
frekvenserna.
Under 1950-talet kom nya typer av sändare
som hade alla tre frekvensområdena, långvåg (telegrafi),
kortvåg (telegrafi och telefoni) samt
gränsvåg (telefoni).
Sändare, STR, ST 300
Sändare, SRA, AKH-4
En av dessa sändartyper var AFH-5M (dock i
mindre antal). Den sändare som blev den mest
dominerande var Standard Radio, ST-450, (RM
03509) med uteffekten: 400-500 W och
spänningsmatning: 74-220 VAC.
Sändare, STR, ST 450 B
Vid denna tid kom även lite modernare mottagare
på de svenska handelsfartygen. Efter andra
världskriget blev det större möjligheter att
köpa utrustningar från olika utländska tillverkare,
bl.a. mottagare UE-11 (RM 00319) och
något senare, i början på 1960-talet, kom UE-12
från tyska Hagenuk samt från Eddystone i England
kom mottagar-typerna S 1830/6 (RM 03538)
och EC-10 A//2 (RM 03539), den senare då som
reservmottagare. Svenska Radioaktiebolagets
MR 201 (RM 03509) var en av de bättre mottagarna
vid denna tid.
Mottagare, SRA, MR 201
Mottagare, Hagenuk, UE -11
Det var även mycket viktigt att det fanns bra
antenner på fartygen för såväl mottagarna som
sändarna. Före och under 1960-talet hade fartygen
oftast styrhytt och radiohytt längst upp i
midskeppsbyggnaden med lastrum alternativt tankar
för om och akter om denna byggnad.
Normalt hade man en huvudantenn för långvåg
och kortvåg i form av en 60 – 70 meter lång
kopparwire, spänd mellan för- och aktermast med
en nedledare på mitten (T-antenn) eller nedledare
i ena ändan (L-antenn). Reservantennen, som alltid
skulle var uppsatt, var oftast betydligt kortare
för att passa bättre till gränsvågssändaren. Om
denna antenn behövde användas för långvåg alternativt
kortvåg hade man en förlängningsspole
i radiohytten som kopplades in. Mottagareantennerna
var då också utförda som wireantenner.
Det var ett rederi som hade en mycket radiointresserad
redare. Ett par av Billner-rederiets
fartyg utrustades med s.k. riktantenner (stackade
dipoler med reflektorer). Önskad riktverkan erhölls
genom att fartyget lades på lämplig kurs.
Ett av dessa fartyg som hade en sådan huvud-
sändareantenn var MT HELFRID BILLNER.
MT Helfrid Billner.
Andra sändartyper som kom under 1960-talet
var MT 250 och MT 600 (RM 03588) tillverkade
av Svenska Radioaktiebolaget (SRA).
Dessa och tidigare nämnda sändare hade s.k. DSB
(Double Side Band) som gällde vid telefonisändning.
I början av 1960-talet introducerades SSB
(Single Side Band) och då kom nya sändartyper
igen, såsom MT 1200, tillverkad av Svenska
Radioaktiebolaget (SRA) samt ST 1200, som tillverkades
av Standard Radio (STR).
En annan ny kommunikationsutrustning som
kom under 1960-talet var VHF-stationerna. Den
första typen som installerades på svenska handelsfartyg
var ME 20A (RM 03518) som tillverkades
av Svenska Radioaktiebolaget (SRA).
Manöverenhet för VHF-station SRA ME 20A
Med de mottagare som sedan kom var det
möjligt att använda SSB (Single Side Band).
Dessa typer var då Eddystone S 830/5 (RM
00321), S 940 (RM 00668), 1830 /6 (RM 03538)
samt EC 964 (RM 03537).
Under första delen av 1960-talet blev det möjligt
att bygga nödsändare med effekttransistorer
och då utvecklade Televerket Radio tillsammans
med Standard Radio RT 63 A (RM 03480). Frekvensområdet
var då 410-512 kHz och uteffekten
var 70-100 watt. Sändaren var då inbyggd i ett
19-tums bordstativ tillsammans med en
laddningspanel för 24-volts blybatterier samt
teckengivare.
Autoalammottagaren AA-104 fick också plats i
detta bordsstativ.
Reservsändare RT 63B
Mottagare Eddystone EC 964
Mottagare Eddystone S 940
Mottagare Eddystone 1830/6
När det gäller de svenska passagerarfartygen
som ägdes av Svenska Amerika Linien (SAL) så
var det alltid den bästa möjliga radioutrustning
som gällde. Således var det MS GRIPSHOLM
som bl.a. erhöll den första SRA-sändaren MT
1200.
I mitten av 1960 började Televerket Radio att
projektera radiokommunikationsutrustningen för
MS KUNGSHOLM, som var under byggnad i
Glasgow i Skottland. I samband med detta påbörjades
försök med att i framtiden kunna utväxla
telexmeddelanden mellan kuststationen Göteborg
Radio och svenska handelsfartyg.
Ombord MS KUNGSHOLM, som också kom
att bli det sista stora passagerarfartyget som byggdes
av Svenska Amerika Linien, blev det en hel
del radioutrustning som inte var så vanlig i övriga
svenska fartyg. Radiostationen var här placerad
ett par däck under toppdäck.
Som huvudsändare installerades en Collins
208U-3 på 3 kW uteffekt, med matning via en 50
ohms koaxialkabel till ett avstämningsskåp i skorstenen.
Dessutom var det en sändare SRA MT
1200 samt en reservsändare SRA, MT 250 installerade
i radiohytten med antennledare genom
en speciell antenntrumma. När det gällde mottagare
installerades fyra Collins, 51-S1, två
Eddystone, S 940 (RM 00668) samt en Hammarlund,
SP-600 (RM 03626).
Övrig radioutrustning som installerades var
talförvrängare, autoalarmmottagare, VHF-stationer,
bandspelare, väderfaximil-mottagare samt teleprinter.
MS KUNGSHOLM/SGON var det första svenska fartyg
som blev utrustat med radioteleprinter.
Två av livbåtarna utrustades med fast monterade
radiostationer för långvåg och gränsvåg samt
VHF-telefonistationer. Även samtliga s.k. barkasser
(mindre båtar som fraktar passagerare från
och till hamn där moderfartyget inte kan gå till
kaj), utrustades med VHF-telefonistationer.
Några år senare, 1972, installerades
MARITEX-utrustning ombord MS KUNGSHOLM,
då med en sändare STR 350 som tillverkades
av Standard Radio AB.
Telegrafist Jarl Andersson tillsammans med radiostationens designer, ingenjör Alf Persson, Televerket Radio.
MS KUNGSHOLM anlöpte Göteborg efter leveransen i april 1966.
Under 1970-talet var det mycket stor utveckling
på radiokommunikationsutrusningar för fartyg
då det blev möjligt att kommunicera mellan
rederier och fartyg via radiotelex.
Genom Televerket Radio:s stora tro på
MARITEX, (som står för Maritim Radio Telex)
det vill säga automatisk och obemannad telex
över kortvåg, kunde svenska fartyg 1972 utrustas
med sådan utrustning. Denna utrustning som
var en svensk uppfinning var det enda helautomatiska
radiotelexsystemet i världen under ett
stort antal år. Efter en del provinstallationer under
1969 på bl.a. MS Tor Hollandia och MS Sea
Sovereign kom flera fartyg att få en MARITEXutrustning
bestående av en sändare STR 350A
(RM 03511), en scannande mottagare och ARQenhet
STB-75.
MARITEX-systemet tog emot och lagrade
telexmeddelandena i en dator vid Göteborg Radio,
samt vidaresände dessa till motabonnenten,
så snart förbindelse kunde upprättas. Så fort som
en ledig frekvens erhölls skickades telexmeddelandet
ut till fartyget. Efter en tid skedde hela
förfarandet helt automatiskt även på Göteborg
Radio. Fartygen tilldelades ett telexnummer som
vilken landabonnent som helst.
Sedermera blev huvudsändarna på fartygen
tillverkade så att de kunde användas för
MARITEX d.v.s. de kunde starta upp automatiskt
för att till Göteborg Radio kvittera att
telexmeddelandet var mottaget. Exempel på sådana
sändare var SP Radio Sailor 1000 (RM
03380) och Standard Radio ST-1610 (RM 00333
– 00334).
På 1970-talet kunde en radiostation se ut så
här fr. h. huvudsändare MT 1200, radiostativ med
reservsändare, reserv-mottagare, laddningspanel,
autoalarm och t. h. radiostativ med VHF-station,
huvudmottagare och distributionspanel. |
I slutet på 1970-talet byggdes all radioutrustning
utom huvudsändaren in i ett
stort stativ där även försteget (exciter)
till huvudsändaren ST 1610 var placerad.
Även MARITEX-utrustning finns med här. |
Vaktmottagare Delcom DC 300 D (RM 02765)
Under 1970-talet blev det också krav på att
alla fartyg över 300 bruttoregisterton på internationell
resa skulle ha en vaktmottagare i styrhytten
som passade på nödfrekvensen för telefoni,
2182 kHz. Lystringsorden MAYDAY, MAYDAY
var det som gällde då.
Enligt det internationella radioreglementet
som då gällde, att fartyg över 1600 BRT (bruttoregisterton)
och i internationell trafik skulle vara
utrustade med en radiotelegrafi- och radiotelefonistation
med därtill hörande kringutrustning,
samt ha telegrafist.
Fartyg mellan 300 och 1600 BRT i internationell
trafik skulle vara utrustade med radiotelefonistation,
även där med tillhörande kringutrustning.
Dessa behövde dock inte ha telegrafist men vakthavande
bryggbefäl skulle ha radiotelefoicertifikat.
Kompletterande uppgifter till denna och
kommande artiklar ”Från gniststation till
satellit”:
Inom parentes angivna RM-nummer (RM
0XXXX) anger utrustningar som finns i
Radiomuseets lokaler.
Artikelförfattaren har arbetat med
fartygsradiokommunikation från 1957 till 1988
vid Televerket Radio i Göteborg och från 1988
till 1995 vid Transtema Communication i
Göteborg (det företag som övertog Televerket
Radio:s fartygsradioverksamhet 1988).
Uppgifter i denna artikel är hämtade från
följande:
HANDBOK I RADIOTELEGRAFI OCH
RADIOTELEFONI av J. Gunnar Holmström
(tryckt 1926)
HANDBOK OM TELEGRAFVERKET av
E. Malmgren (tryckt 1933)
KOMPENDIUM I RADIOTEKNIK av
E. Malmgren (tryckt 1949)
Artikel om satellitkommunikation 1978 av
Alfred Synek, i SSF-rapport 156 (Stiftelsen
Svensk Skeppsforskning)
Artikel av Gösta Bengtsson, i Televerkets
Radio:s tidning NUMMER ETT Nr 13 (tryckt
1988)
Fortsättning följer i nästa nummer.
|