ATT HANDSKAS MED
MUSEIFÖREMÅL
Det finns en principiell skillnad mellan offentligt
ägda museer och historiska samlingar
som drivs på förenings-och/eller ideell basis.
Dennna skillnad - förutom driftsformen - innebär
två olika förhållningssätt till det historiska
materialet och dessa förhållningssätt kompletterar
varandra ypperligt:
Den offentligt ägda samlingens förhållningssätt
innebär ”frusen tid”: all användning upphör,
all fortsatt förslitning avbryts, materialets
nedbrytningsprocesser saktas ner så långt det
är möjligt och föremålets kunskapsinnehav bevaras
och sparas.
Den ideellt drivna samlingen gör på precis
motsatt sätt: man iståndsätter föremål, visar historien
i drift och återskapar upplevelser från det
förflutna.
För Radiomuseets del innebär detta en viss
komplikation eftersom vissa föremål i museet
tillhör en offentligt ägd samling, nämligen Göteborgs
Stadsmuseum, och vissa föremål ägs av
Radiomuseet. Detta ger i och för sig en unik
möjlighet att kombinera de två förhållningssätten
vid studiet av radiohistoria: Genom
Radiomuseets föremål kan man t.ex. återskapa
ljud, uppleva operatörens arbetssätt och -villkor
och i Stadsmuseets föremål kan man göra
exempelvis materialanalyser, undersöka komponenter.
( Detta gäller även så till synes ovidkommande
detaljer som nätkabelns material och
utseende).
För föremål i offentliga samlingar gäller därför
att man aldrig reparerar, aldrig renoverar.
Nyskicket, som ofta eftersträvas hos de ideella
föreningarna, är historielöst. Användning ger
spår av nötning som också är historia. De åtgärder
som görs på offentligt ägda föremål innebär
bara att man försöker hejda nedbrytningsprocesser
och att de håller att visa. Det senare
åstadkommes oftast genom stödkonstruktioner,
där det tydligt framgår att de inte är en en del
av föremålet och att de i varje läge kan tas bort.
Om någon del måste bytas ut för att föremålet
skall kunna ställas ut (t.ex. ett skadat stödben),
sparas den som en del av föremålet.
Delar av detta förhållningssätt är mycket väl
tillämpligt även på Radiomuseets eget material:
byta gärna ut och sätta i drift radiohistoriskt
material, men spara alltid originaldelarna. Detta
skall naturligtvis inte drivas in absurdum; man
skall inte behöva spara en hög med skärvor eller
kross. Dessa tankegångar kan tjäna som vägledning
vid arbeten i Radiomuseet och en förklaring
till varför Stadsmuseets föremål ej får
iordningställas på samma sätt som Radiomuseets
eget material.
Barbro Ilvemo
Intendent vid Göteborgs Stadsmuseum,
Enheten för samlingar
Tidigare införd i Audionen nr 1, mars 1998
Fotnot: För närvarande finns inga av Stadsmuseets
föremål på Radiomuseet. Vi hoppas
dock, att någon gång i framtiden ånyo kunna
låna in och visa några av dess klenoder tillsammans
med våra egna föremål.
|