Från gniststation till satellit
Den maritima radions utveckling i Sverige
av Rolf Claesson
Del 1.
Vi kommer i ett antal artiklar några nummer
framöver, att få följa radioutvecklingen till sjöss.
Fartygsradio
I början av 1900-talet var det inom svenska
marinen som kommunikation via radio först provades.
Radiotrafik mellan svensk kuststation och
svenska handelsfartyg började 1911 då Göteborgs
Gnisttelegrafstation vid Gnistängen i Göteborg
öppnades. Vid denna tid var det inte något obligatoriskt
krav att det skulle finnas radiostationer
ombord på alla fartyg. De första åren var det i
huvudsak de största handelsfartygen och passagerarfartygen
som utrustades med radiostationer. I
samband med att passagerarfartyget Titanic
förliste 1912 på sin jungfruresa över Atlanten,
där bristerna i radiovakthållningen ombord på de
närbelägna fartygen bidrog till att över 1500
människor omkom, upprättades en ny internationell
konvention, sjösäkerhetskonventionen.
Denna reglerade rigoröst utrustning, kompetens
och vakthållning ombord i handelsfartygen i internationell
fart och gav dessutom konventionsländerna
den märkliga rätten att belägga andra
länders fartyg med kvarstad om de inte uppfyllde
konventionen.
Som kuriosa kan nämnas att det första svenska
fartyg som fick radiostation hette ST PAUL och
året var 1911.
Televerket Radio som myndighet och materialtillhandahållare.
I enlighet med den internationella sjösäkerhetskonventionen,
år 1914, skulle
radiotelegrafisterna ombord handelsfartygen ha
certifikat, utfärdade av respektive länders regeringar.
I Sverige var det Kungliga Telegrafstyrelsen
som fick uppdraget att utexaminera och
utfärda certifikaten till radiotelegrafisterna ombord
de svenska handelsfartygen. Även
fyrskeppen hade telegrafister som skötte radiotrafiken.
Vid denna tid hade fartygsradioleverantörerna
i allmänhet monopol på sina stationer eftersom
de ofta ägde patenten och kunde därför ibland ta
ut oskäliga priser för uthyrning av utrustningarrna.
De svenska rederierna bad därför Kungliga
Telegrafstyrelsen att skaffa sig egna rättigheter.
Detta lyckades år 1919 och redarföreningen erbjöds
att köpa detta nyförvärvade monopol men
avböjde och föredrog att Kungliga Telegrafstyrelsen
stod som ägare och uthyrare av de
svenska fartygsradiostationerna.
Telegrafstyrelsens Radiobyrån (senare Televerket
Radio) tog då över all radioutrustning i de
svenska handelsfartygen från och med år 1920
och rederierna fick därefter hyra utrustningarna,
vilket då också inkluderade fri service.
Radiobyråns huvudkontor var i Stockholm
med radioexpeditioner i Stockholm och Göteborg
samt sedermera i Malmö, som förfogade över
reparationsverkstäder, lager samt fackutbildad
personal.
Under två tjugoårsperioder fick Telegrafstyrelsens
Radiobyrån / Televerket Radio därför
regeringens formella monopol på att äga
radiostationsutrustningarna ombord civila fartyg.
Dessa perioder slutade 1959, varefter endast
ett ”gentlemens agreement”, grundat på goda
affärsrelationer, band de svenska rederierna till
Televerket Radio som leverantör.
Under 70 år var Televerket Radio samtidigt
den myndighet, som enligt svensk författning, var
ålagd att utföra kontroll över fartygsradiostationer
i bl.a. säkerhetsavseende. Risken för partiskhet
kan tyckas uppenbar, men blev inte i något fall
påtalad av leverantörer eller kunder.
Dubbelrollen som myndighet och materialtillhandahållare
var istället en bra kombination
då det gällt att åstadkomma framåtskridande i
fråga om internationell teknisk standard eller
reglementen.
Sverige som pionjär.
Genom Televerket Radio:s gedigna kunskaper
och det nära samarbetet med sjöfartsnäringen
har Sverige spelat en ledande roll när det gäller
att tillämpa nya tekniska landvinningar. Telever
ket Radio och svenska myndigheter var pionjärer
på kortvågsradio då man arbetade tidigt för
att såväl tekniskt som reglementsmässigt ersätta
telegrafin med radiotelefoni.
Svenska kuststationer öppnades för kortvågstelefoni
redan i början på 1920-talet och 1936
startade trafik på gränsvåg (1,6-3,6 MHz). Först
1959 blev radiotelefonin internationellt godkänd
som säkerhetskommunikationsmedel, till gagn
inte minst för det mindre tonnaget som inte hade
råd att ha telegrafist. Även när det gällde SSBtelefoni
(Single Side Band) var Televerket Radio
tidigt igång med att lansera detta, vilket startade
1956. VHF-telefoni via kuststation startade
man med 1961.
Genom förtjänstfullt uppfinnararbete hos Televerket
Radio i Göteborg (framförallt av Olof
Lundberg och Alf Persson) kunde svenska fartyg
1971 utrustas med MARITEX, det vill säga
automatisk och obemannat vid Göteborg Radio,
telex över kortvåg.
Några år senare, 1983, kom så NAVTEX som
gav fartygen färdigutskrivna navigationsvarningar
i Nord- och Östersjöområdena.
NAVTEX blev sedermera ”befordrad” till att bli
det världsomspännande kustvarningsmediet för
ett framtida sjösäkerhetssystem, GMDSS, och
användes således även i dag.
Nästa fas i utvecklingskedjan, INMARSAT,
det maritima satellitkommunikationssystemet för
telefoni, telex och data togs fram i internationellt
samarbete med starkt svenskt inflytande genom
bl.a. Olof Lundberg, under de första åren
INMARSAT:s generaldirektör.
Fartygsradions ekonomi.
Så länge svensk sjöfart höll sig på en framskjuten
position var underlaget för verksamheten god.
Oljekrisen i 70-talets början satte dock en käpp i
framgångens roterande hjul och utlöste en svår
världsomspännande sjöfarts- och varvskris i
industriländerna.
I Sverige hade redarna lärt sig att i rationaliseringssyfte
utnyttja den moderna teleteknik de
genom samarbete med Televerket Radio hade fått
tillgång till. För Televerket Radio betydde detta
att allt färre fartyg fick en alltmer avancerad utrustning
(t.ex. MARITEX) och man på så sätt
kunde behålla sin volym.
För att kompensera för bortfallet av svenska
fartyg utökades istället uthyrningen av radioutrustning
till utländska rederier. Trots att denna
del av verksamheten 1987 hade ökat till ca 40%
av omsättningen kunde inte ett tillfredsställande
ekonomiskt resultat på sikt förutses.
Vid denna tid började olika delar inom Televerkets
verksamhetsområden bli aktuella för att
drivas i bolagsform. Den viktigaste basen för en
sådan idé inom fartygsradioverksamheten var
dess världsrenommé och dess erkänt skickliga
och hängivna personal.
I och med att ett beslut togs i december 1987
att Televerket Radio, senast inom två år, skulle
upphöra med fartygsradioverksamheten, hade
stopptecken satts för en i hela världen välkänd
och unik svensk statlig verksamhet, som på ett
föredömligt sätt tjänat svensk sjöfartsnäring.
Fartygsradion i bolagsform.
Televerket Radio:s förutsättningar att driva
fartygsradioverksamhet bedömdes som ganska
begränsade. Ett agerande på den internationella
marknaden var ju inte tänkt från början. Genom
bolagsform gavs möjligheten att fritt kunna agera
mera internationellt.
Det företag som då ansågs lämpligast var
Transtema AB som var ett datakonsultföretag för
transportbranschen. I Transtemagruppen fanns
också Transtema Kockumation AB, som sålde
tekniska och administrativa datorsystem till fartyg.
Fartygsradions kompetens och arbetssätt
kunde komplettera Transtemagruppen och då bildades
Transtema Communication AB.
Televerket Radio:s personal erbjöds anställning
i det nya företaget, vilket betydde att kunderna
även fortsättningsvis kom att känna igen
såväl personal som verksamhet. Det nya bolaget
kunde således fortsätta precis som tidigare med
att hyra ut fartygsradioutrustningarna.
Radioutrustningar.
Under alla dessa år har naturligtvis tekniken
och möjligheterna förändrats enormt mycket, vilket
gjort att många typer av utrustningar har funnits.
Då Televerket Radio hade möjlighet att köpa
utrustningar från olika tillverkare, kunde man
välja bland många fabrikat vilket kommer att
åskådliggöras här.
På de svenska handelsfartygen var det i början
i huvudsak gnistsändare och kristallmottagare
som installerades.
2 kW gnistsändare med roterande gnistgap. Fabrikat:
Marconi. Tillverkningsår: 1913.
Har varit monterad i Grängesbergsbolagets M/S Volrath
Tham.Våglängderna på denna station var 600 och 660
meter = frekvenserna 500 och 454 kHz.
Kristallmottagare HM20.
Två typer av gnistsändare användes där
generatoreffekten var antingen 2 kW eller 0,5 kW.
För de batteridrivna nödsändarna var generatoreffekten
0,2 kW.
Mottagarna var från början endast s.k. kristallmottagare,
bl.a. typ HM20, som då användes
till ovan nämnda 2 kW-station.
Något senare kunde man till gnistsändarna ansluta
rörtillsatser, typ RST 2, (RM 03628) som
tillverkades av Svenska AB Trådlös Telegrafi
Kristallmottagaren HM20’s schema
De första åren var det i huvudsak svenska
företag som tillverkade utrustningarna. Dessa
var, SRA (Svenska Radio Aktiebolaget), SATT
(Svenska Aktiebolaget Trådlös Telegrafi) samt
SRT (Standard Radio och Telegrafi AB).
Rörmottagarren M11C
Fler typer av rörmottagare kom sedan, bl.a.
SRA typ M 27, som också var en enrörsmottagare
och tillverkades av Svenska Radio Aktiebolaget.
Sedan kom även mottagaren, SATT, typ E 213
som hade fyra rör. Dessa mottagare kunde endast
användas för långvåg.
En del fartyg kunde även vara utrustade med
pejlmottagare för att kunna bestämma deras position.
Men det fanns även möjlighet för ett fartyg
(F) att få sin position angiven från en kuststation
(K), genom att sända ut en signal (en serie
V) som sedan pejlades in från två eller tre
pejlstationer (P) alternativt radiofyrskepp där
bäringarna avlästes, Resultaten (vinklarna v1, v2
och v3) telefonerades in till kuststationen som
vidarebefordrade dem till fartyget. De tre bäringarna
skall då visa var fartyget är.
Pejling med hjälp av kuststation.
I början av 1920-tatet var ett fåtal fartyg utrustade
med rörsändare. Passagerarfartygen var
de första som fick rörsändare och det var då
Svenska Radioaktiebolaget (SRA) och Svenska
AB Trådlös Telegrafi (SATT) som tillverkade
sändaren AT 1000 VI (RM 03479). Antenneffekten
var ca.1 kW vid telegrafi. Våglängdsområdet
var från 500 upp till 3000 meter, men
med hjälp av en förlängningsspole kunde
våglängdsområdet ökas till 4000 meter. Till
denna sändare fanns det också möjlighet att
ansluta en telefonitillsats.
En annan typ av sändare som också användes
vid denna tid var AF 500 (RM 03589) .
Svenska Radioaktiebolaget (SRA) tillverkade
denna sändare för telegrafi med eller utan ton
på våglängderna 550-850 meter och en effekt
på 500 W i antennkretsen. I förening med en
särskild kortvågstillsats kunde sändaren även
användas för kortvåg ca. 25-50 meters våglängd.
Sändaren SRA, AF 500.
Vid den maritima Washingtonkonferensen
1927 beslöts att gnistsändarna på sikt skulle
slopas. Efter 1930 fick inga gnistsändare
nyinstalleras och fr.o.m. 1940 icke användas,
såvida att den primära transformatoreffekten
inte översteg 300 watt. Som reservsändare /
nödsändare användes således gnistsändaren på
svenska fartyg ända fram till början av 1960-
talet.
År 1931 var över 300 utrustningar uthyrda
med serviceåtagande av Kungliga Telegrafverket
till olika svenska rederier med fartyg
över hela världen.
Kompletterande uppgifter till denna och
kommande artiklar ”Från gniststation till
satellit”:
Inom parentes angivna RM-nummer (RM
0XXXX) anger utrustningar som finns i
Radiomuseets lokaler.
Artikelförfattaren har arbetat med
fartygsradiokommunikation från 1957 till 1988
vid Televerket Radio i Göteborg och från 1988
till 1995 vid Transtema Communication i
Göteborg (det företag som övertog Televerket
Radio:s fartygsradioverksamhet 1988).
Uppgifter i denna artikel är hämtade från
följande:
HANDBOK I RADIOTELEGRAFI OCH
RADIOTELEFONI av J. Gunnar Holmström
(tryckt 1926)
HANDBOK OM TELEGRAFVERKET av
E. Malmgren (tryckt 1933)
KOMPENDIUM I RADIOTEKNIK av
E. Malmgren (tryckt 1949)
Artikel om satellitkommunikation 1978 av
Alfred Synek, i SSF-rapport 156 (Stiftelsen
Svensk Skeppsforskning)
Artikel av Gösta Bengtsson, i Televerkets
Radio:s tidning NUMMER ETT Nr 13 (tryckt
1988)
Fortsättning följer i nästa nummer
|