HEDY LAMARR
Filmstjärna och uppfinnare
Hon väckte berömmelse och bestörtning som
den första damen som visade upp sig på biofilmduken
utan en tråd på kroppen. Det fanns i
filmens barndom säkert en del nakna föregångare
i obskyra små filmsnuttar, men det här handlade
om en seriös långfilm, Ecstacy , inspelad i Berlin
1933.
För Hedy Lamarr ledde filmen till en lång rad
filmkontrakt i Hollywood och det då ändå mycket
pryda USA. Hon bosatte sig så småningom permanent
i USA och fortsatte sin karriär som filmstjärna.
Men Hedy Lamarr hade också andra intressen
och kunskaper än film. I ett tidigare äktenskap i
hemlandet Österrike hade hon fått insikt om militära
radiokontrollsystem. Det var hennes dåvarande
make som sysslade med vapenaffärer med
Hitler och Mussolini. Men Hedy Lamarr ogillade
starkt makens kopplingar till nazisterna. Det ledde
till skilsmässa och närmare kopplingar till västmakterna.
Hon bar på en tanke som förblev en tanke till
dess hon mötte George Antheil, en pianist och
kompositör. Han ägnade sig åt för dåtiden avancerade
och avantgardistiska musikverk. Men han
var långt före sin tid med sina komplicerade
musikarrangemang med piano, ringklockor och
sirener och väckte mest förundran med sina scenframträdanden.
Hedy Lamarr och George Antheil träffades av
en slump. Hon hade sin idé och han hade sina tekniskt/
musikaliska kunskaper. Det ledde fram till
ett samarbete om ett helt nytt system för radiostyrning
av torpeder. Ett system som utnyttjade
snabba frekvenshopp för att göra det omöjligt att
störa ut radiosändningen.
Tillsammans arbetade de fram ett frekvensskiftsystem
som byggde på 88 grundfrekvenser –
lika många som tangenterna på ett piano. George
Antheil var ju konsertpianist. Hans system för att
styra sexton pianon simultant i hans musikverk
”Ballet Mécanique” blev grunden för deras idé.
Tekniskt var frekvensskiftsystemet ganska enkeltoch
använde sig av en hålremsa som kördes genom
en läsare. Enkelt, men likafullt nytt vid den
här tiden.
Så Hedy Lamarr och George Antheil fick patent
på sin konstruktion 1942 mitt under brinnande
krig. Men mer blev det aldrig. Marinen i USA
trodde inte på ett system som byggde på tekniken
för ett självspelande piano. Så trots det godkända
patentet blev det aldrig någon framgång. Inte en
cent tjänade Hedy Lamarr och George Antheil på
sin uppfinning.
Men ironiskt nog togs deras idé upp femton år
senare, men då hade patentet löpt ut. De rent mekaniska
delarna ersattes med elektronik, men
grundprincipen var densamma och fungerade alldeles
utmärkt i militära installationer. Systemet
fanns bland annat ombord på fartyg som satts in i
Kubablockaden 1962.
Men fortfarande inte en peng till uppfinnarparet.
P.J. Reuterberg
|