Från gniststation till satellit
Den maritima radions utveckling i Sverige
av Rolf Claesson
Del 4.
Vi har i ett antal artiklar fått följa radioutvecklingen
till sjöss. Här är den sista och avslutande
artikeln.
– Fortsättning från förra numret.
Radioutrustningarna ombord fartyg mellan
300 – 1600 BRT i internationella resor utrustades
vid denna tid (1970-talet), med:
- en gränsvågs-telefonistaion, oftast med
frekvensområdet 1,5 – 4,2 MHz, dessa stationer
kunde vara av olika fabrikat och typer
såsom t.ex. S.P. Radio (Sailor), sändare/
mottagare T126/R 105 (RM 03637) och en
tid senare Skanti TRP 6000, m.fl.
- en VHF-telefonistation, frekvensområde 156
MHz, fabrikat och typer kunde då vara S.P.
Radio (Sailor) RT 144, RT 145, RT 146 alternativt
Svenska Radioaktiebolaget (SRA)
ME 30 (RM 03543) och ME 70, m.fl.
- en vaktmottagare för frekvensen 2182 kHz,
där fabrikatet och typen oftast var S.P. Radio
(Sailor) R 114/M (RM 03544) eller
Delcom DC 300 D (RM 02765).
GV-station S.P. Radio T 126 / R105 VHF-station SRA ME 30
MARITEX-systemet rönte en stor framgång
inom de svenska rederierna och spred sig även
till många utländska rederier, i början främst genom
att svenska fartyg, som hade MARITEXutrustning,
såldes till utländska rederier. Det kom
att bli flera konstellationer av MARITEX-utrustningar
under åren,
- sändare S.P. Radio, 1000-serien och sändare STR, ST 1610A (RM 00333),
- mottagare Skanti, R400M , R5000M,
- ARQ-enhet, STR, M78 och MX80,
- telexskrivare, Siemens T 100, T 1000 (RM 02278)
Sedermera tillverkade såväl S.P. Radio, Skanti
Radio och Standard Radio (SRT) egna kompletta
MARITEX-utrustningar.
MARITEX-utrusningen på bilden är fr. v.
sändare STR, ST-1600A, sändare S.P. Radio 1000-serien
(T1127, S1301, N1401, P1301),
överst t. h. ARQ-enhet MX80, mottagare R500M, teleprinter
Siemens T1000
Kommunikation via satellit hade i mitten av
1970-talet utvecklats så att det var dags att testa
det även på svenska fartyg. Den första
MARISAT-satelliten uppläts för civil fartygskommunikation
under sommaren 1976. MARISATsystemet
ägdes då av fyra amerikanska företag
där COMSAT var den största intressenten. Det
fanns inledningsvis bara två satelliter som användes
i det civila systemet. I augusti 1978 sköts
den tredje satelliten upp och det blev då täckning
runt jorden.
Antenndelen med avtagen radom |
1. Satellitterminal. 2. Antennradom.
3. Telefonienhet. 4. Teleprinter |
Satellitkommunikationsutrustningen ombord MS INDUS
Broströmsrederiets MS INDUS var det första
svenska fartyg som systemet testades på och
installationen gjordes i oktober 1976.
De första åren var det telefoni, telex och telefax
som gällde. Utrustningen placerades i ett särskilt
utrymme på bryggdäck, då det kunde komma
telex eller telefonsamtal under hela dygnet, var
detta lämpligast. Där var det folk under dygnets
alla timmar vilket det däremot inte var i radiohytten.
Den internationella organisationen
INMARSAT, bildades hösten 1979 med säte i
London, för att ta hand om sjöfartens utökade
behov av sådan kommunikation. Ett antal
geostationära satelliter och jordstationer ingår
sedermera i systemet. Ägarna av jordstationerna,
ofta nationella telebolag, förmedlar då trafiken.
Telia i Sverige blev tillsammans med de andra
nordiska telekomföretagen ägare av jordstationerna
Eik i Norge och Blaavand i Danmark.
Nu kom fler nya tillverkare av satellitkommunikationsutrustningar
i marknaden och det
gavs tillfälle för Televerket Radio att testa nya
typer på en del nya fartyg som var under byggnad,
bl.a. installerades en annan amerikansktillverkad
satellitkommunikationsutrustning ombord
MS NARA.
En annan stor förändring, som kom till under
senare delen av 1970-talet, var ett dispens-system,
som möjliggjorde att de telegrafipliktiga fartyg
(över 1600 BRT) som inte färdades längre än
20 nautiska mil från land inte behövde ha någon
telegrafist. Dock behövdes det att en viss
kommunikationsutrustning installerades i styrhytten
och att samtliga bryggbefäl hade ett utökat
radiosäkerhetscertifikat. Många rederier som
hade fartyg i europeisk kustfart utnyttjade naturligtvis
detta då man på så sätt kunde spara in
kostnaden för telegrafisterna.
Dessa befrielser från skyldigheten att ha telegrafist
var naturligtvis inte populärt bland ett
stort antal telegrafister. Även möjligheterna för
fartygen och rederierna att använda radiotelex
via MARITEX, samt telex och telefon via
INMARSAT oroade också många telegrafister
som då förstod att de nya kommunikationsmedlen
så småningom skulle hota deras yrkesval.
En ny typ av arbetsplatser för telegrafisterna
började dock vid denna tid då det byggdes en hel
del bostadsplattformar och borriggar för offshoreindustrin.
Det byggdes även en hel del fartyg under
svensk flagg i såväl Sydkorea som Japan som
skulle gå i utomeuropeisk trafik.
NAVTEX-mottagare , SRT, PNW 900
I samband med dessa nya krav på speciell utrustning
vid dispens för telegrafist, blev det aktuellt
med en speciell mottagare med skrivare som
tog emot navigationsvarningar. Denna utrustning,
som togs fram av svenska tekniker fick namnet
NAVTEX-mottagare. NAVTEX-mottagaren, som
placeras i fartygets styrhytt, har frekvensen 518
kHz. Den första modellen fick beteckningen
PNW 01 (RM 03540) och den följdes senare av
PNW 20 (RM 03541) samt sedermera PNV 900
(RM 02764). Samtliga dessa typer tillverkades
av Standard Radio & Telefon AB (SRT). Det finns
även NAVTEX-mottagare av andra fabrikat.
NAVTEX-systemet används fortfarande och är
ett bra hjälpmedel för navigationsvarningar.
Livbåtsradio Skanti Marinetta TRP1
Den övriga utrustningen i styrhytten som krävdes
på de s.k. dispensfartygen var att det skulle
finnas en radiostation med frekvensbandet för
gränsvåg (1,6 – 4,2 MHz) som matades från radiostationens
batterier. Även VHF-stationen
skulle kunna matas från detta batteri. Kravet att
ha ett ” digitalt selcall” tillkom senare.
Övrig aktuell radioutrustning, på
telegrafipliktiga fartyg, var vid denna tid bl.a.
- huvudmottagare, Skanti R5001 (RM 03632)
- reservmottagare, Drake RR-1 (RM 03633)
- distibutionspanel, Standard Radio B20610
(RM 00341)
- reservsändare Standard Radio, ST 87B
(RM 03608)
- autoalarmmottagare, SATT AA2004
(RM 03553)
- livbåtsradiostation, Skanti Marinetta TRP1
(RM 03601)
Ett av dessa var Broströmsrederiets MS
NARA som utrustades för såväl s.k. dispenstrafik
som för trafik till Fjärran Östern. Fartyget utrustades
således med dispensutrustning i styrhytten
och komplett telegrafiutrustning i radiohytten.
Vissa marina enheter som bl.a. byggdes vid
Arendalsvarvet i Göteborg under denna tid var
ju ett stort antal bostadsplattformar och borriggar
för offshoreverksamheten samt isbrytaren Ymer,
som även användes som forskningsfartyg i polarområdena.
Mottagare Skanti R 5001
Deras speciella arbetsuppgifter ställde då även
krav på ytterligare radioutrustningar, utöver
INMARSAT, MARITEX, telegrafi- och telefonistation,
såsom flygradiokommunikation med helikoptrar,
radiofyrar, VHF-telefonistationer i livbåtar,
nödradiopejl EPIRB, m.m.
S.P. Radio (Sailor) hade nu även introducerat en
komplett radioutrustning, Program 1000, för
telegrafipliktiga fartyg (d.v.s. över 1600 BRT)
med telegrafi och telefoni.
Sailor Tandem Station
I utrustningen fanns då såväl huvudstation som
reservstation med frekvensområdena
410 – 525 kHz och 1,6 – 26 MHz samt även
autoalarmmottagare och den fick namnet Sailor
Tandem Station (RM 03388).
Även Standard Radio introducerade en huvudstation
typ STR950 för MF/MHF/HF, d.v.s.
frekvensområdena 400 – 525 kHz och 1,6 – 26
MHz, för telegrafi, telefoni och telex.
Manöverenheten kunde placeras i såväl radiohytt
som styrhytt och sändarenheten kunde placeras
i ett annat utrymme. I manöverenheten var
även mottagarens funktioner inbyggda.
Radiostativ med all erforderlig telegrafi utrustning där
huvudsändare ST 1610 och reservsändare ST 87 är fjärr
manövrerade från radiostativet.
Denna radiostation var då förberedd för det
nya internationella sjöradiosäkerhetssystemet
GMDSS som beslutades vid SOLAS-konferensen
i London 1988. I den hittills gällande SOLASkonventionen
var det storleken på fartyget i internationell
resa, över 300 BRT (bruttoregisterton)
alternativt över 1600 BRT, som avgjorde om det
skulle vara telegrafistation med behörig telegrafist
eller telefonistation med bryggbefäl som hade
telefoni-certifikat.
Det nya internationella sjöradiosäkerhetssystem,
GMDSS, (Global Maritime Distress and
Safety System) blev beslutat av IMO (International
Marine Organization) att införas på alla
världens radiopliktiga fartyg över 300 BRT
(bruttoregisterton) i internationell fart.
Till Sailor Tandem kan man även ansluta telexutrustning
vilket också fanns som komplement (RM 03389).
Den 1 februari 1999 skulle detta vara genomfört
men systemet kunde börja införas redan från
1 februari 1992. Detta innebar att fartygen inte
längre behövde ha några telegrafister då all kommunikation
till och från fartygen sköts av
bryggbefälen. Trafiken sker nu via telefoni på
VHF-, gränsvågsbandet och kortvågsbanden, där
man då använder DSC (Digitalt selektivt anrop).
Telefoni liksom all data- och telextrafik kan då
ske över INMARSAT. Telefoni på gränsvågs- och
kortvågsbanden används samt även telextrafik.
Dispensutrustning i styrhytten med bl.a. telex via
satellit |
Manöverenhet för radiostation STR 950
|
I detta system ingår det nya frekvenser för
nöd- och säkerhetstrafik i såväl VHF-bandet som
i gränsvågs- och kortvågsbandet.
När det gäller det nya GMDSS-systemet är
det beroende på i vilket sjöområde fartyget skall
segla vid val av radioutrustning ombord.
Sjöområde A1 är de områden där det finns
radiotelefonitäckning av minst en VHF-kusttelefonistation
med DSC-anropstjänst.
Sjöområde A2 är de områden (utanför A1-området)
där det finns radiotelefonitäckning av minst
en MF-kusttelefonistation med DSC-anropstjänst.
Sjöområde A3 är de områden (utanför A1 och
A2-området) där det finns täckning av minst en
INMARSAT geostationär satellit med kontinuerlig
anropstjänst.
Sjöområde A4 är de områden utanför A1, A2
och A3-områdena, d.v.s. polarområdena där det
normalt inte går att få förbindelse med satellitkommunikationsutrustningar.
I korthet kan nämnas vilka typer av radioutrustning
som krävs på fartygen numera.
Alla fartyg som trafikerar i samtliga dessa sjöområden
skall ha en VHF-radiotelefon i 156
MHz-bandet samt DSC, en radartransponder, en
NAVTEX-mottagare och en satellit-EPIRB.
För fartyg i sjöområde A1 och A2 gäller dessutom
att det finns en radiostation med DSCanropstjänst
för MF-bandet, 1,6-4,2 MHz, där nu
nödfrekvensen är 2187,5 kHz.
För fartyg i sjöområde A1, A2, A3 och A4
gäller dessutom att det finns en INMARSAT-utrustning
med fjärrskriftsutrustning (automatisk
telex) eller alternativt även en radiostation med
DSC-anropstjänst för MF/HF-banden, 1,6-27,5
MHz inkl. fjärrskriftsutrustning (automatisk telex).
Satellit-EPIRB, som tidigare nämnts, blev
obligatoriskt (tillsammans med NAVTEX) redan
f.r.o.m. 1 augusti 1993. EPIRB står för
Emergency Position Indicating Radio Beacon och
är en nödpejlsändare som sänder på frekvenserna
406,025 MHz och 121,5 MHz (vilket är flygets
nödfrekvens). Det finns olika krav på var och hur
de skall vara placerade. Således finns det flera
olika fabrikat och typer av EPIRB, t.ex. typ
JOTRON TRON 30S är en s.k. fri-flytande som
lossar från sina fästen på däck om fartyget sjunker
och utrustningen kommer under vattenytan.
Typ KANNAD 406 förvaras i styrhytt alternativt
även i livbåtar och används vid sjönöd eller
haveri.
EPIRB, KANNAD 406 S |
EPIRB, JOTRON, TRON 30S |
Då det gäller satellitkommunikation har det
under åren blivit flera olika system. De första åren
var det INMARSAT-A för telefoni, telefax, telex
och låghastighets dataöverföring.
Sedan kom INMARSAT-C för telex och dataöverföring
och därefter INMARSAT-M för telefoni,
telefax, telex och dataöverföring.
INMARSAT-C/GPS, SKANTI, Scansat-CT
En av de stora skillnaderna när det gäller de
olika systemen är storleken av antennenheterna.
- antennradomen för INMARSAT-A vägde ca
280 kg och dimensionerna var ca höjd = 2000
mm, bredd = 1800 mm,
- antennen för INMARSAT-C vägde ca 2,0 kg
och dimensionerna var ca höjd = 170 mm,
bredd = 190 mm,
- antennen för INMARSAT-M vägde ca 2,2 kg
och dimensionerna var ca höjd = 210 mm,
bredd = 240 mm.
Detta har naturligtvis genererat till ett flertal
olika tillverkare och typer. En fabrikant, EB
Communication i Oslo, kom att bli den leverantör
som Televerket Radio fastnade för när det
gällde satellitkomunikationsutrustningar av typ
INMARSAT-A.
INMARSAT-A,
EB Comunication, SATURN 3
Den nya generationens satellitkommunikationsutrustningar
kom fort att göra lika stora förbättringar
då det gäller prestanda och storlek som
radioutrustningarna gjorde tidigare under 1900-
talet.
Radiostationerna blev nu av helt annan utformning
då all skötsel görs från styrhytten där
de fartyg som går långa resor har såväl
INMARSAT som kortvågstelefoni, etc.
Av alla de företag som under de senare åren
under 1900-talet utvecklade och tillverkade
fartygsradioutrustningar var det främst S.P. Radio
(Sailor) och SKANTI A/S som var leverantörer
till Televerket Radio och sedermera Transtema
Communication AB.
INMARSAT-M, SKANTI, Scansat Mini-M
Utrustningsenheterna blev nu inbyggda i
konsoler vilka kunde anpassas till innehållet.
Sändarenheterna placeras i speciella utrymmen
och antennavstämningsenheterna placeras ute på
däck i anslutning till antennerna. Antennerna är
då företrädesvis stavantenner.
Sailor System 400 GMDSS för sjöområde A2, A3 och
A4 med MF/HF-telefoni och SAT-C
Skanti Combridge TRP 9250 för sjöområde A2, A3 och
A4 med MF/HF-telefoni, radiotelex och SAT-C
Vid en tillbakablick på hur fartygsradiokommunikationen
har utvecklats under hela 1900-talet
så är även det en av teknikens och radions
stora framsteg. Fartygen färdas ju över alla världens
hav och skall alltid kunna nås från land och
alltid ha möjlighet att begära hjälp vid nöd, således
är det av stor vikt att utrustningen är anpassad
till detta.
Rolf Claesson
Kompletterande uppgifter till artikeln:
Inom parentes angivna RM-nummer (RM
0XXXX) anger utrustningar som finns i Radiomuseets
lokaler.
Artikelförfattaren har arbetat med fartygsradiokommunikation
från 1957 till 1988 vid Televerket
radio i Göteborg och från 1988 till 1995 vid
Transtema Communication i Göteborg (det företag
som övertog Televerket Radio:s fartygsradioverksamhet
1988).
|