Marconis roterande gniststräcka.
I Audionen nr 3 2000 beskrevs gnistsändarens
allmänna princip, samt Telefunkens ”Tönenden
Funken” ett av de två vanligaste förekommande
systemen, där godkänd gnistsläckning uppnåddes.
Först en liten återblick: De första gnistsändarna
hade gnistgapet direkt i antennkretsen vilket
var olämpligt, därför att gnistan med sin
stora värmeutveckling skapar en stark dämpning
av svängningarna, så att det bara blev några
få svängningar vid varje gnistöverslag. Man
kunde då inte utnyttja resonansfenomenet vid
mottagningen. Värre var, att vågorna från en
dylik sändare verkade som impulser och satte i
gång svängningar i alla, i närheten befintliga
mottagares svängningskretsar, oberoende av vilken
våglängd dessa var avstämda till.
I den internationella radiokonventionen av år
1912 förbjöds denna typ av gnistsändare.
De gnistsystem som behandlas här är utrustade
med en för svängningsalstringen sluten gnistkrets,
som är kopplad till antennkretsen.
Ett gnistsystem får enligt ovannämnda konvention
inte användas med mindre än att åtgärder
vidtas för att släcka gnistan i rätt ögonblick.
Problemet var, att sedan en gnista uppstått genom
överslag, utvecklas så mycket värme att
det bildas liksom en glödande joniserad brygga
som är ledande och möjliggör en pendling av
energin fram och tillbaka i kretsarna...
Seriegniststräcka som Svenska Telefunken använde
på sina 2 kW fartygsstationer. Längd ca 0,3 m.
I Telefunkens system sker släckningen genom
korta gnistor och snabb nedkylning av de
metalldelar där gnistan bildas. På så sätt kan man
få gnistan oledande i samma ögonblick som
svängningarna gått från den primära svängningskretsen
och till den sekundära. Därmed hindras
en återgång av svängningsenergin. Flera gniststräckor
kopplas i serie beroende på sändarens
effekt.
Den andra förhärskande metoden av gnistsläckning
var Marconisystemet, som var rent
mekaniskt.
I Marconis system bestod den roterande
gniststräckan T av ett tandhjul av metall (aluminium),
som sattes i hastig rotation av en elektrisk
motor. Tandhjulet monterades vanligen direkt
på motorns axel. Metallskruvar A och B
var placerade så att tänderna alltid passerade mitt
för dem. Till dessa kopplades transformatorns
sekundära spole (a och b), dvs. en högspänning
sätts på A och B. Till dem ansluts också den primära
svängningskretsen L-C.
Principen för den roterande gniststräckan.
Roterande gnistgap enligt Practical Wireless, 1983. Lägg märke till kylflänsarna på de justerbara
elektroderna.
Varje gång ett par tänder kommer mitt för A
och B, slår en gnista över från A till metallhjulet
och från metallhjulet till B, tack vare den höga
spänningen från transformatorn. Gnistan framkallar
en svängning i kretsen LCBTA. Denna
krets är sammankopplad med antennkretsen, till
vilken man vill ha svängningarna överförda.
Svängningsenergin skulle vandra från den ena
kretsen tillbaka till den andra igen, om inte
rotationen hos T gjorde, att gnistan inom ett
mycket kort ögonblick avbryts efter att den bildats.
Detta gör att kretsen ALCB blir bruten och
någon återgång av svängningsenergin kan inte
äga rum. Genom val av antalet tänder och
rotationshastigheten på tandhjulet T kan tiden
anpassas tills avbrottet uppkommer, efter den
kopplingsfasthet som man har mellan kretsarna.
Bild av en typisk fartygssändare från tiden omkring
1915 med roterande gniststräcka. De två
rattarna reglerar våglängden och ineffekten.
Våglängdsomkopplaren har fyra steg för 400,
450, 600 och 800 meter. Amperemätaren är av
varmtrådstyp och mäter antennströmmen, och
är graderad från 0-15 ampere. Längst ner syns
generatorn och den roterande gniststräckan.
Ovanför ser man huvudtransformatorn och
kondensatorer.
Epilog.
Under Washingtonkonferensen 1927 fattades
beslutet att gnistradioinstallationer icke får begagnas
ombord på fartyg efter 1940.
Den beslutande kommittén ansåg att meddelanden
utsända med gnist ej kunna hållas inom
det svängningsområde konferensen godtagit,
utan skulle vålla störningar inom andra svängningsområden.
Nödsändare på 500 kHz undantogs från ovanstående
beslut. De var ju i bruk ända in i våra
dagar. Gnistsändarens lämplighet som nödsändare
torde ligga i dess karaktäristiska ton,
som skiljer ut sig från annan trafik.
Evert Olofsson berättade följande vid ett
museibesök.”Vid ett tillfälle då jag skulle gå in
i en polsk hamn på 60-talet... Man var då
tvungen att anmäla sin ankomst. Min radio
var vid tillfället ur funktion, så jag använde
gnistsändaren för att få fram mitt budskap. Det
blev dödstyst i hela Östersjön! Men min anmälan
gick fram”.
Henning Hellund
Källor:
Harmsworth´s Wireless Encyclopedia,1923
Handbok i radiotelegrafi och radiotelefoni, 1926
Practical Wireless September, 1983
|