Två dagar i Afrika.
Uppgift: Installera radio-telex i Djibouti och
Hargeisha (norra Somalia) för UN World Food
Programme (WFP).
Fredagen den 19 mars 1993.
0500 Frukost på rummet i Panafric Hotel,
Nairobi.
0705 Avgång Nairobi med UN-327 (Fokker
Frienship).
0940 Anl. Mogadiscio International Airport.
De flesta av WFP:s personal är p g a av
säkerhetsläget evakuerade till Kenya. Sporadisk
skottlossning från handeldvapen nära flygplatsen.
Jerry Bailey (WFP) hämtar mig med beväpnad
eskort till WFP:s villa 5 km från flygplatsen.
Villan är bevakad av pakistanska FNsoldater
med kulsprutepostering på taket och två
pansarvagnar på gården. 20 meter från porten
ligger en död somalier. En kaffebrun fläck under
höger skuldra vittnar om vad som hänt. Någon
”skämtare” (USA:s marinkår?) har häftat
fast en pappskiva på bröstet där det står skrivet
med stora bokstäver: ”YOUR X-RAY
PICTURES JUST CAME BACK FROM THE
LAB, AND WE KNOW EXACTLY WHAT IS
WRONG WITH YOU!”
Dusch, lunch och utväxling av några radiotelexmeddelanden
med Nairobi (vi flyttade vår
radioutrustning till villan för några veckor sedan
p g a av det skärpta laget). Därefter åter eskort
till flygplatsen.
1403 Flyger med en rysk Antonov (AN-24)
transport. Besättningen 5 man - ryssar. Endast
kaptenen pratar knapphändig engelska.
1620 Anl. Dire Dawa (Etiopien). Vi har 1200
kg last for WFP Dire Dawa. Ingen WFP representant
möter. Vi behöver dessutom 1500 liter
JET-A1 fuel för att flyga vidare till Djibouti.
Kaptenen beställer fuel genom airport manager.
1700 Inte en skymt av WFP. Kaptenen beslutar
att ta med lasten till Djibouti. Ännu ingen
tankvagn från Shell. Flygplatsen stänger 1800.
1730 Kaptenen kontaktar tornet på VHF och
begär hjälp med att få planet tankat. Tornet lovar
att ta kontakt direkt med Shell manager på
flygplatsen.
1745 WFP:s representant anländer flygplatsen.
Säger att flygbränslet måste betalas i Birr
(etiopisk valuta). Kaptenen har dollar. WFP informerar
att dollar kan bara växlas i av regeringen
godkänd bank. Banken är stängd och det
är dessutom Ramadan.
1755 WFP-mannen försöker kontakta bankdirektören
i bostaden.
1800 Kaptenen kontaktar åter igen tornet. Tornet
lovar att stanna kvar ”en stund” så att vi kan
starta när vi fått bränsle. Under tiden lossar vi
lasten (reservdelar till Volvo lastvagnar) för hand.
1830 Dollarna växlade till lokal valuta.
1845 Shell-mannen vägrar ta lokal valuta.
Säger att allt drivmedel måste betalas med hårdvaluta.
Vi begär av WFP att få växla tillbaka
pengarna till dollar igen. WFP-mannen säger att
det krävs ett speciellt dokument för att få köpa
dollar för lokal valuta i Etiopien. Det hjälps inte
att vi för en stund sedan växlat dollar till Birr.
1905 Tornet lovar hålla öppet till 2030.
2030 Som genom ett under lyckas WFP-mannen
växla tillbaka lokalvalutan till dollar igen.
2035 Vi kontaktar Shell-mannen och begär
planet tankat. Vi kan betala med dollar kontant.
2040 Shell-mannen kan ej ta dollar kontant.
Han fordrar check eller kreditkort. Jag har Visa
och MasterCard. Duger ej. Måste vara Shells kreditkort.
Shell-mannen förklarar att det existerar
en lokal svartkurs på dollarn som ligger flera
hundra procent över den officiella. Vi förklarar
att vi bryr oss inte om vad han gör med dollarn -
han kan ju gå till bank imorgon eller svarta marknaden...
huvudsaken är att vi får vårt bränsle.
2050 Tornet lovar hålla öppet ”lite till”.
2055 Shell-mannen lovar att acceptera dollar.
”Stand-by”. Försvinner bort till tankförrådet.
2130 Shell-mannen återkommer. Vågar ej ta
emot dollar. Den troliga orsaken är att han ej
kan komma överens med föraren av tankvagnen
hur man skall dela ”förtjänsten” när man
svartväxlat dollarna. Vi börjar bli hungriga och
törstiga.
Vår flygmekaniker har fått en våldsam diarré.
Besöker ett dike utanför parkeringsplattan
var 20:e minut. Loadmastern anmärker att ”detta
är värre än Afghanistan...”
2140 Kaptenen överväger om vi trots allt skall
försöka ta oss till Djibouti. Har tillräckligt med
bränsle dit plus en halv-timmes flygning. Aden
isåfall enda alternativet. Vi hittar ICAOs publikation
i cockpiten. Där står att Aden stänger
1500z, dvs 1800 vår tid så det är redan försent.
2240 WFP-mannen lovar att försöka skaffa
något ätbart från ”staden”. För min del har jag
inte ätit sedan 12-tiden.
2241 Tornet meddelar att man nu definitivt
stänger. Operatören är muslim och har fastat
sedan 0545 i morse! ”Good bye, over and out”.
2245 Flygplatsen nu helt stängd. Det är beckmörkt.
Det hörs en kör av cikador och grodor.
Från andra sidan landningsbanan skrattar några
hyenor. Eldflugor korsar luften. Vi bereder oss
på att övernatta i planet. Jag tycker är det för
varmt ombord. Hämtar en filt och min bag som
huvudkudde och lägger mig brevid noshjulet på
den varma betongplattan. De franska resturangerna
och barerna i Djibouti verkar mycket avlägsna.
2300 Etiopiska säkerhetsstyrkor omringar
planet. Man har plötsligt fått klart för sig att planet
kommer från Somalia med rysk registrering.
Ethiopien och Somalia ligger ju som bekant sedan
många år tillbaka i krig om stora gränsområden
- Ogadenöknen - som tros vara rik på
mineraler och olja. Vid inspektion av planet hittar
man min utrustning i kartonger med klara
beteckningar: CODAN SSB RADIO
TRANSCEIVER AND TELEPRINTER MODEM.
Inte bra. Det är strängeligen förbjudet att
införa eller inneha radioutrustning i Etiopien.
Vi ombedes ta med oss våra pass och följa med
säkerhetschefen till ett garage nära terminalen.
En av besättningen får stanna kvar i planet med
två beväpnade vakter (som ”gisslan”?). I garaget
får vi lämna ifrån oss passen. Kaptenen protesterar
på ryska!
2325 WFP-mannen anländer med mat. Vi får
lov att gå till något som påminner om en transithall.
Maten är bröd och kött i en stor gryta. Inga
bestick, inga tallrikar. Vi tvättar våra händer i
en vattentunna. Äter med god aptit. Inget att
dricka. Kaptenen begär att få ”kontakt” med
ryska ambassaden i Addis Ababa.
2345 Vår andrepilot påstår att det finns en
grupp ryssar i Diri Dawa som flyger malmletning
över Ogadan-öknen. Kanske vi kan få hjälp
av dem? WFP-mannen känner till var de bor.
Lovar att försöka få kontakt. Försvinner igen
från flygplatsen.
Lördagen 20 mars 1993
0050 WFP-mannen kommer tillbaka med en
etiopier som jobbar med ryska malmletargänget
och dessutom pratar ryska och engelska flytande.
Har stor buss med sig. Lovar att ta oss till hotell
i stan så vi får sova ut. Säkerhetsvakterna vägrar
släppa oss - vi har ju varken pass eller visum!
0100 Säkerhetsvakterna kontaktar sin chef i
bostaden.
0110 Vi får provisoriskt tillstånd att lämna
flygplatsen men ej till hotell.
0120 Bussen kör oss ut från flygplatsen. Vi
passerar två vaktposteringar - den sistnämnda
håller oss kvar för vi har inga dokument. Bussen
kör oss tillbaka till terminalen och
säkerhetsvakterna.
0130 Nytt försök. En av säkerhetsvakterna
följer med till den ”besvärliga” posteringen.
Denna gången går det bra men säkerhetsvakten
vill bli körd tillbaka till terminalen.Tredje
gången gillt - vi passerar sista posteringen.
En stor skylt hälsar oss välkomna till DET
REVOLUTIONÄRA SOCIALISTISKA ETIOPIEN.
En av ryssarna spottar åt skylten.
Bussen med den rysktalande etiopiern för oss
till Ras Hotel. Hotellpersonalen väcks upp. Vi
får kall öl. ”Diarré-mannen” serveras kallt te.
Stämningen är hög. Det skålas till höger och
vänster.
0200 Säkerhetspolisen kommer till hotellet.
Säger att vi har inget tillstånd att vistas ute ”på
stan”.
0205 Vi eskorteras av säkerhetsvakter till en
rysk militärkamp.
0215 Anländer campen. En yrvaken rysk officer
tar emot oss. Han hälsar oss hjärtligt välkomna
och lovar att ta hand om oss så gott det
går. Vi blir hänvisade till några tomma hus. Jag
delar rum med den ryske andrepiloten. Inga lakan.
Filtarna luktar svett, vitlök och mögel. Toalett
och badrum består av ett utrymme med ett
”gemensamt” hål i golvet.
0700 Vi väcks. Den ryske officeren beklagar
att vi ej kan få frukost. ”Diarré-mannen” har ej
kunnat sova. Lider av uttorkning. Jag varnar
honom för att dricka av kranvattnet - bättre att
vänta tills vi kommer ombord på planet där
jag har en halv flaska med ”säkert” vatten kvar.
0730 Buss hämtar oss till flygplatsen. Vi blir
fördröjda 30 minuter vid den ”besvärliga” posteringen
- vi har ju inga papper!
0815 Vi får ”låna” lokal valuta av den rysktalande
etiopiern så att vi kan köpa kaffe och te
i transithallen. Under tiden underhandlar WFPmannen
med banken och Shell-mannen om
bränsle till planet. Diarré-mannen är dålig. Kan
knappast stå upp. Kaptenen begär en läkare till
flygplatsen. Flygplatsmanagern säger att terminalen
är att betrakta som militärt område. Det
fordras tillstånd for civila att besöka terminalen.
Hänvisar till att det finns gott om läkare i
Djibouti.
0820 Vi får våra pass tillbaka av säkerhetsvakterna
som passar på att önska oss välkomna
tillbaka till Dire Dawa. Kaptenen vräker ur sig
något otryckbart på ryska - som tur är!
0824 Vi ombedes gå igenom säkerhetskontrollen
innan vi bordar planet. Kaptenen försöker
förklara att det är vårt eget plan. Hjälps inte
- flera plan har blivit kapade efter start just från
Diri Dawa. Jag går igenom metalldetektorn som
tjuter för fullt. Kontrollpersonalen hittar några
kenyashilling i min ficka som ögonblickligen
konfiskeras. Min rakbladsvassa ”swissknife”
bryr man sig inte om!
0830 Shell-mannen anländer till planet. Allt
är klart med banken och pengarna.
0840 Tankbilen anländer med flygbränsle.
Flygmekanikern har svårt att stå upp. Vi häller i
honom allt vatten vi har och sätter honom i cockpit.
0914 Vi startar från Dire Dawa. Mannen i tornet
beklagar och hälsar oss välkomna tillbaka.
Kaptenen tömmer hela sitt ordforråd av svordomar
- denna gången på engelska. Tornet avböjer
att svara, det är tydligen inte första gången
han får ta emot skällsord.
1005 Vi landar i Djibouti.
Bengt Lundgren
|