Vad vore livet utan bilkupén?
Nåja, tänker ni nu, det var väl att ta i lite för
mycket. Men när jag arbetade med min avhandling
”Att använda musik – om bilen som konsertlokal”
intervjuade jag många människor om vad
de tyckte om sin bil – och de berättade om ett
privat rum, en livssfär.
Och de berättade vad de spelade i bilen och
varför de valde vissa låtar! För i bilen kan varje
individ välja sin musik och spela den hur dom
vill, repetera hur många gånger de vill exakt det
avsnitt som sitter som en smäck. Eller sjunga
med för ingen kritiserar.
Radions utveckling går nästan hand i hand
med bilens och det var väl nästan oundvikligt
att dessa två tekniker förr eller senare skulle sammanstråla.
Fenomenet ”bilradio” kanske ska definieras
lite närmare: Det handlar om apparatur (sändare
och mottagare), distributionsnät (bärvågor) och
innehåll (program). Men vad skiljer egentligen
mellan bilradio, bärbar radio och stationär radio?
Här tror jag att det handlar om olika behov
eller önskningar från användaren. För egentligen
så är det ju ingenting annat som skiljer de
tre radiotyperna åt än lyssningssituationen; i bilen,
hemma, på stranden, ensam eller i
sällskap…variationerna är oändliga!
Med radio menas i det här sammanhanget
ljudradio, som skickas ut för att avlyssnas av
flera lyssnare och inte kommunikationsradio,
point-to-point, vilket dock har sin betydelse för
bilradions historia. Det var ju de skickliga
radioamatörerna som byggde inte bara sändare
och mottagare utan la grunden till det stora tekniska
system, som sedan övertogs av myndigheter
och andra företag.
Den första bilradion kom strax efter förra sekelskiftet.
I USA fick Galvin i början av 30-talet
den lysande idéen att montera ihop olika delar
till något som kunde bli en bilradio. Och den
döpte han så småningom till Motorola därför
att han tyckte det lät rytmiskt och bra. Det var
förresten när Paul Galvin stod och rakade sig
som det här namnet kom för honom. Företaget
Motorola leds fortfarande av en Galvin.
Bilradion är för många det centrala vid långa
körningar. Tack vare RDS-tekniken behöver
man ju inte längre riskera liv och lem för att
behålla mottagningen av en radiokanal intakt
allteftersom bilen far fram genom Sverige. Men
innan fick man ta till bandkassetterna för att
slippa brus och avbrott.
Även om cd-skivorna finns i alltfler bilar, så
är det den egna kassetten med favoritlåtar i rätt
ordning som spelas mest under bilfärden. Radions
kanaler är inte alltid att lita på och många
tycker att det snackas för mycket, att det är för
mycket trams mellan musikstyckena.
Bilkupén är ett existentiellt rum för många
människor och varför det är så, är fascinerande.
Därför har jag gått vidare för att ta reda på hur
bilradion tagits emot genom tiderna, hur pass
tidigt företagare och andra insåg vilken betydelse
den här radiotypen skulle få för människor.
Just nu arbetar jag alltså med en förstudie där
jag betraktar bilradion som en innovation. Innovationer
är nyskapelser av ekonomisk betydelse.
Utmärkande för en innovation är att den antingen
är något helt nytt eller ett nytt sätt att kombinera
befintliga komponenter.
Vad som är synnerligen intressant för den som
forskar om innovationer är att kunna identifiera
flaskhalsarna. Varför gick inte den och den idéen
igenom? Varför lyckades den produkten men inte
den andra?
Var finns de lyckade innovationerna när det
gäller bilradion? RDS kan definieras som en
sådan; en produkt som erbjuder tjänster åt bilisten.
Folk var från början mycket entusiastiska över
bilen, när den väl blev överkomlig i pris; man
ställde sig tålmodigt i kö för t ex SAABs tvåtaktare
när den presenterades 1948. Men till radio i
bilen var man kallsinnig. Den ingick inte då som
fast inredning utan såldes som dyr extra utrustning
och prackades många gånger på den sugne,
blivande bilköparen.
Utvecklingen har gått över den lilla transistorn,
som hängdes upp i handstroppen eller sköts
in i sin egen kassett monterad under panelen eller
i det standardiserade ”hålet”. Så löstes så småningom
problem med störningar från motorn och
strömförsörjning. Transistorerna innebar att formatet
kunde krympas och strömförbrukningen
sänkas. Bandkassetter, cd-spelare, stereo, raffinerade
högtalarsystem med bas, mellanregister
och diskant, equalizers och en allt magnifikare
design har gjort bilkupén till ett musikrum av
högsta klass.
Hur kommer framtidens bilradio att se ut? Det
finns dom som menar att den allt mindre, allt
mer kompetenta och alltmer individuella mobiltelefonen
kommer att bli verktyget i bilen. Det
verktyg som styr och tar fram de tjänster du vill
ha i bilen.
De allra senaste presenterades sista veckan i
april av tidningskoncernen Metro, som alltså nu
vill ge sig in i radiomediet. ”Metro FM” kallar
man det och det innebär att från en helautomatiserad
studio – till att börja med bara musik och
reklam – kan lyssnaren med ett SMS beställa
låtar som är publicerade på en lista i tidningen.
Blaupunkt har i marknaden en bilstereo som man
kan ringa med, en annan variant.
Vad kan framtiden innebära? Min gissning är
att mobiltelefonen, den personliga lilla manicken,
som snart innehåller hela ditt liv, blir ett
grundverktyg att använda i många situationer.
Som att lyssna på radio i bilen.
Carin Öblad
MUSEETS ÖPPETTIDER
ONSDAGAR, LÖRDAGAR, SÖNDAGAR
12:00 - 15:00
Övriga tider, ring för information
031 - 779 21 21
|