Skantic Radio
Annons ur Radio och Radioamatören,dec.
1935.
Ja, det blir Skantic för hela slanten den
här gången och Tjerneld får vänta till nästa
Audionen. Företaget grundades som
Skandinaviska Radio Aktiebolaget och
kontoret och ”utställningen” hade adressen
”Hästskopalatset”, Regeringsgatan 45 i
Stockholm. Grundare var såvitt jag förstår,
sedermera företagets direktör, Leopold B
Levine, men hur styrelsen såg ut eller vilka
andra som bidrog med aktiekapital vet jag
inget närmare om.
Den första radion som salufördes var en
amerikansk Philco typ 264, hösten/vintern
1934. Det förefaller troligt att företaget
grundades samma år, men jag har inga
säkra källor att hänvisa till. För följande
säsong 1935-36 fanns ytterligare några
Philco apparater på programmet, men även
fem modeller med varumärket Skantic,
som jag är tämligen säker på att de är
svenskbyggda och att de innehåller
chassier från Centrum. (Se gärna tidigare
artiklar om Moon Radio) I sammanhanget
kan också nämnas att t.o.m. Tekniska
Museet på sin hemsida hävdar att Skantic
bara satte sin logo på importerade apparater
och det är en seglivad föreställning som
jag också fått höra muntligt många gånger.
Så förhåller det sig inte alls. Samtida
annonser bevisar tydligt att Philcoapparaterna
såldes under sitt rätta namn
och att Skantic som varumärke hölls åtskiljt
från dessa.
Även om jag alltså tror att Skantics första
serie innehåller Centrum-chassier så talar
allt för att företaget kom igång med egen
tillverkning redan under 1936.
Scantic 71. Årsmodell 36-37. Denna apparat finns i museets samlingar.
På radiomuseet finns ett exemplar av typ
71 från 1936-37. En närmare granskning
av den visar inga tydliga likheter med vare
sig Centrum eller Tjernelds apparater från
samma tid och inte heller några andra
fabrikat tycks kunna spåras. Det direkta
samarbetet med de ovannämnda företagen
förefaller att ha upphört tidigt alltså.
Däremot verkar Skantic ha försett Moon
med chassier i ett par senare fall, men det
har jag redan uppehållit mig vid i tidigare
artiklar.
Scantic G67V, Tidigt 40-tal. Modellen har
dubbla skalvisare.
De här tidiga Skantic-apparaterna har en
del egenheter i utseende och konstruktion,
som gör att man kan särskilja dem från
andra märken. Man har bland annat en viss
förkärlek för att låta stora delar av fronten
vara tygklädd och bakåtlutande. De här
kännetecknen minskar och försvinner
ganska snart. Vid tiden för krigsutbrottet
så har en annan stil med horisontella
högtalargaller utfrästa direkt ur träfronten,
som även sträcker sig in under skalfönstret,
blivit den vanligaste. Vid det här laget
omfattar serien över tio olika typer där
samtliga är suprar och en av bordsmodellerna
också har sex tryckknappar för
förinställda stationer. Det är ett utbud som
nästan är i klass med de stora tillverkarna
både i Sverige och övriga Europa.
Scantic “trean” från 1939.
Skandinaviska Radio AB förefaller att
vara ett framgångsrikt företag med kunniga
konstruktörer och ett stort utbud för att
möta olika kundgruppers fordringar.
Kanske var det också så vid den här tiden,
men ett och annat måste ha gått snett några
år senare. När vi nu kommer in på 40-talet
så byter man åter utseende ganska radikalt.
Det påminner faktiskt lite om det senare
50-talets FM-mottagare med högtalartyget
ovanför en horisontell, ganska stor
glasskala, med en knapprad nedanför, som
ett framstickande underbett och rattar på
ömse sidor om densamma. En särskild
egenhet är de dubbla skalvisarna och det
faktum att det egentligen rör sig om två
stationsskalor bredvid varandra. Konstruktionen
med tangentomkopplare bör ha
ställt sig relativt dyr och den blir inte vanlig
i Sverige vid den här tiden. Däremot
förekommer den hos en del samtida danska
radiofabriker. Möjligen köptes omkopplarna
också från danska komponenttillverkaren
Torotor.
Scantic N 15 V. 1948-49. Luxorchassie i
en tydligt Scantic-designad låda.
Till följande säsonger kvarstår tangentomkopplingen
snart bara på toppmodellen.
De övriga får nöja sig med en ratt att
vrida på för våglängdsbyte, liksom på
flertalet av konkurrenternas apparater.
Lyrformen, som också kommer att karakterisera
utformningen av Centrums
radiolådor blir allt tydligare i Skantics
design mot mitten av 40-talet. Under 1945
utbryter en långvarig strejk inom stora
delar av tillverkningsindustrin, som blivit
känd som ”metallstrejken”. Den anges
senare som huvudorsak till att Skandinaviska
Radio AB kommer i ekonomiskt
trångmål och står inför konkurs till
sommaren samma år. Det är nu Axel
Holstensson, Luxors grundare och ägare,
griper in och köper upp det krisdrabbade
företaget. I Sören Hjelms bok om honom
nämns att Skantic från början var ett
mindre märke med lägre kvalitet och även
lägre försäljningspriser än Luxor. Det står
också att skanticförsäljare utnyttjade
möjligheten att hänvisa till Luxor när de
försökte sälja in sitt märke och ett brev
återges där Holstensson läxar upp Levine,
som kvarstod som direktör efter köpet, för
att de använder Luxors mer kända varumärke.
”Som ni förstår, är det icke lämpligt att
Luxor-namnet drages ner därför att
Skantic har tillverkat och tillverkar
apparater av sekunda kvalitet.”
Holstensson gör klart att Luxor inte får
nämnas och att han inte köpt Skantic för
att: ”...lägga över en del av vår förutvarande
försäljning på en sämre och mindre
ekonomisk försäljnings-organisation.”
Det är svårt att avgöra om Skantic
tillverkade sämre apparater än Luxor eller
andra märken för den delen. Segraren
skriver historien, så även om så inte var
fallet var knappast Levine i en situation där
han kunde ifrågasätta formuleringarna i
brevet. Holstensson kan inte rimligen ha
köpt ett företag som han tyckte tillverkade
alltför usla produkter. Att försäljningsorganisationen
inte höll måttet är i så fall
troligare. Det han fick för sina pengar måste
åtminstone ha varit några ganska bra
radiokonstruktörer – (om de nu valde att
hänga med), troligen en komplett radiofabrik
och lokaler hyfsat centralt i
Stockholm. Säljorganisationen var det
möjligen inte så mycket med, men även en
sådan, med filialer i några större städer, ska
ju ha ingått. Som kuriositet kan nämnas
att den legendariska musikfirman AB
Albin Hagström, Älvdalen, var återförsäljare
av Skantic under slutet av 30-talet
och möjligen även senare.
Broschyr från 1941-42
Vad själva varumärket egentligen var
värt är höljt i dunkel för mig. Det är inte
särskilt lätt att hitta Skantic-apparater från
före 1945, så försäljningen kan inte ha gått
lysande. De var också ganska sparsamma
med tidningsreklam, så allmänhetens
kännedom om fabrikatet bör ha varit
begränsad. Jag konstaterar att Luxor börjar
använda knappomkoppling på sin lyxmodell
”Ambassadör” till säsongen 1941-
42 och att deras modell ”Diplomat” som
debuterar 1943-44 har tangentomkopplare
av ett utförande som liknar Skantics sätt
att använda den. Andra svenska tillverkare
som använder tangentomkopplare före 50-
talet är Centrum (1942) medan AGA
väntar till efter kriget (1946), så bland de
svenska är Skantic först. Möjligen var det
tekniskt kunnande och nytänkande, som
Holstensson ville åt alltså. Ett företag som
eventuellt sparar på provning och efterkontroll
eller köper sämre komponenter
och därigenom släpper ut dåliga produkter
ibland, kan ju ändå ha utmärkta konstruktioner
i grunden. Min gissning är att
det var det och stockholmskopplingen som
fick Holstensson att slå till.
Produktionen av Skantic-apparater i
Stockholm fortgick åtminstone till 1948,
då Luxor tog den nybyggda fabriken vid
”Hagen” i Motala i drift. Överflyttningen
skedde antagligen i etapper och möjligen
ingick Luxordetaljer i Skantic redan från
1945, men rena Luxorchassier verkar de
inte ha fått förrän i slutet av 40-talet. Efter
1950 är det inte troligt att någon egentlig
tillverkning skedde i Stockholm. Möjligen
kan utrymmet ha ut-nyttjats vid produktionstoppar.
Skantic använde nu
samma chassier som
Luxor. De yttre skillnaderna
blev allt mer
marginella. Under 40-
talets senare hälft tycker
jag man kan se en vilja
att behålla Skantics
kännemärken i formspråket
och att hålla en
viss distans till Luxors
design. Det är
framförallt lyrformen
som man renodlar i en
lite annan riktning än Centrum. Under 50-
talet blir även lådorna allt mer lika Luxors
och mot slutet av decenniet så är det tydligt
att skillnaderna bara ligger i smådetaljer.
För er som möjligen tycker att jag slarvigt
använder mig av ”Skantic” istället för
”Skandinaviska Radio AB” kommer nu
förklaringen. Företaget bytte namn till
Skantic Radio AB under säsongen 1952-
53, så även företagsnamnet kom att vara
Skantic under större delen av dess existens.
I Ola Jonås historikhäfte från 1991: ”Luxor
Radio – God svensk radio” anges att
Skantic upphörde att produceras och säljas
i slutet av 1981. Lite märkligt är att jag i
min samling har en produktkatalog för
1982. Det behöver dock inte vara en felaktig
uppgift för det. Produktkatalogen utgavs i
regel på sensommaren året innan och om
nedläggningsbeslutet kom senare än så
hade den antagligen redan hunnit
distribueras till återförsäljarna. Detta är i
alla fall slutet på artikeln om Skantic. I
nästa Audionen tar jag mig äntligen an
Tjerneld.
Anders ”soda” Söderström
|